Stracone na zawsze

44% klientów nie mogło odzyskać pieniędzy skradzionych na skutek oszustwa

Chociaż wiele instytucji finansowych zapewnia, że zwróci pieniądze utracone na skutek cyberprzestępstwa, jedynie 56% respondentów wskazało, że ich straty zostały w całości zrekompensowane. 16% ofiar otrzymało tylko częściową rekompensatę, a 28% nie odzyskało żadnych pieniędzy. Straty mogą być znaczne: średnia kwota skradziona przez cyberprzestępców od jednego zaatakowanego Europejczyka wyniosła 1 100 zł, a 16% straciło więcej niż 3 500 zł.

Reklama

Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że nie wszyscy użytkownicy są w pełni świadomi zagrożenia, jakim jest cyberoszustwo: 16% Europejczyków uważa, że przestępstwa online, w których dochodzi do kradzieży pieniędzy, stanowią rzadkość i im samym z pewnością się nie przydarzą. Jedynie 22% obawia się, że może stanowić cel cyberataku, a statystyki bezlitośnie pokazują, że w 2013 r. około 52% użytkowników z Europy było co najmniej jeden raz narażonych na cyberzagrożenia finansowe.

„Nawet jeśli masz pewność, że instytucja finansowa lub sklep internetowy zwrócą ci pieniądze skradzione przez cyberprzestępców w wyniku oszustwa online, i tak powinieneś zachować ostrożność. Możesz rzeczywiście odzyskać wszystkie swoje pieniądze – chociaż dane sugerują, że dzieje się tak tylko w połowie przypadków – jednak nikt nie wynagrodzi ci czasu, jaki na to stracisz, i stresu, jaki w związku z tym przeżyjesz. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ochronę informacji poufnych, w tym danych finansowych” – powiedziała Elena Karczenko, dyrektor ds. zarządzania produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.