Tani i dobry hosting – jak wybrać?

Tani i dobry hosting – jak wybrać?

Na potrzeby tego artykułu przyjrzymy się przede wszystkim opcjom ekonomicznym. Oczywistym jest, że dysponując nieograniczonym budżetem oraz zasobami można stawiać własne serwerownie lub maszyny dedykowane. Sztuka polega jednak na tym, aby osiągnąć założenia naszego wirtualnego projektu niedużym kosztem i z jak najmniejszą ilością problemów.

W dużej mierze oznacza to, że powinniśmy dobrać odpowiedni hosting. W ostatnich latach rynek tego typu usług znacząco się powiększył. Nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu, a starzy wyjadacze kuszą coraz to nowymi ofertami. Dla postronnego obserwatora, który nie śledzi dobrze tematu takie promocje mogą się wydać podejrzane. Czy jest w ogóle możliwe dostanie usługi na wysokim poziomie za jedyne kilka złotych miesięcznie?

Zacznijmy od kryteriów. Dobry hosting powinien przede wszystkim bezpieczny, zarówno w sensie fizycznym (serwerowni), jak i oprogramowania. Wirusy tylko czyhają na pełne cennych danych strony firmowe i prywatne. Wynika z tego również automatycznie konieczność częstego backupu danych. Następne ważne kryterium to łatwość obsługi. Naturalnie nie każdy projekt wymaga prostego kreatora stron internetowych, ale wystarczy on w zupełności do wielu zastosowań i zdecydowanie lepiej jest go mieć i nie użyć niż nie mieć wtedy, kiedy go potrzebujemy.

Wielu mało zorientowanych w temacie użytkowników nabiera się na warunki umowy. Niska cena to jedno, ale chodzi o to, aby nie zwiększyła się ona po jakimś okresie i żebyśmy nie byli uwiązani istnym cyrografem z danym dostawcą usług. Zawsze należy czytać dokładnie umowy i wszelkie informacje zapisane drobną czcionką lub jako przypis, a najlepiej jeżeli w ogóle ich nie ma. Powyższe wymagania mogą się wydać nieco wyśrubowane, ale są na rynku oferty, które je spełniają. Jako przykład podać możemy hostinghouse. W chwili pisania tego artykułu hosting spełniający przyjęte przez nas kryteria kosztuje poniżej 19 zł rocznie, co przekłada się na mniej niż 2 zł miesięcznie. Istotnym jest, że hostinghouse jest liderem rynku już od 8 lat. Wiele nowo powstających dostawców hostingu dużo obiecuje, ale później (nie zawsze ze swojej winy) nie może w pełni dotrzymać słowa. Zwłaszcza osoby prowadzące własną działalność gospodarczą wiedzą, jak ważna jest reputacja partnera w interesach i możliwość polegania na nim.

Ale w jaki sposób dostawcy mogą aż tak obniżyć koszta usługi? To bardzo proste. Pod tym względem technologia działa na podobnych zasadach co tradycyjne magazyny i sieci dostawcze. Koszt uruchomienia oraz pracy serwera w dużym klastrze jest mniejszy niż zakup pojedynczej maszyny. Działa to także w drugą stronę – przy dużej liczbie klientów wszystkie koszta rozkładają się na nich, co pozwala zmniejszyć wydatki związane z administracją. Zresztą nawet większość użytkowników hostingu zdaje sobie sprawę, że wynajmują oni z definicji część przestrzeni na jednej maszynie. To dokładnie tak jak wynajem jednego pokoju w mieszkaniu, który jest przecież tańszy niż zajmowanie całego lokum?

Jak widać, dobry hosting wcale nie musi być drogi i do prostych lub średnio zaawansowanych projektów z powodzeniem wystarczy usługa za raptem kilka złotych miesięcznie. Należy jedynie mieć na uwadze postawione przez nas kryteria: bezpieczeństwo, wygodę oraz warunki umowy. Jeśli dostawca spełnia te trzy wymogi, to możemy śmiało kierować się ceną. Życzymy Wam udanego polowania na okazje! Darz Sieć!