Jak Polacy kupują w sieci?

Jak Polacy kupują w sieci?

Wnioski z badań są jednoznaczne. Dla 79% ankietowanych zapoznanie się z ofertą online jest zdecydowaną zachętą do odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Z kolei aż 88% osób potwierdziło, że kupiłoby w Internecie taki sam produkt, który wcześniej kupiło w sklepie stacjonarnym. 57% badanych sprawdza ofertę w Internecie i od razu decyduje się na e- zakupy. Czy te wyniki zwiastują kryzys tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej? Absolutnie nie. Dla 23% respondentów to wizyta w sklepie stacjonarnym jest ważnym czynnikiem przed podjęciem decyzji o zakupie w Internecie. Z drugiej strony 17% decyduje się na zakup w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą w Internecie. 3% zdecydowanie preferuje zakupy i ofertę sklepu stacjonarnego.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że Internet jest miejscem, w którym najczęściej i najchętniej Polacy zasięgają opinii na temat marki/produktu. Na drugim miejscu uplasowała się reklama telewizyjna, na trzecim informacje od rodziny i znajomych. Najbardziej opiniotwórczym źródłem informacji stały się fora internetowe i blogi. To właśnie w tych miejscach, a także na stronie producenta oraz w sklepach internetowych ankietowani najczęściej szukali informacji na temat nowego produktu. Średnio 79% badanych sprawdzając sklep internetowy zwraca uwagę głównie na cenę. Przy czym kryterium ceny jest najistotniejsze dla osób poniżej 29 roku życia. W przedziale wiekowym 50+ cena jest priorytetem tylko dla 69% ankietowanych, za to większą uwagę zwracają na opisy produktów. Dla 66% badanych ważne są opinie innych klientów o sklepie oraz sposób płatności i dostawy.

Rozwiązania OmniChannel czyli synergia online z offline

W przeprowadzonym badaniu jedną z kluczowych kwestii było pytanie o to czy ankietowany gdyby miał możliwość zarezerwowania przez Internet produktu w sklepie stacjonarnym, to czy skorzystałby z takiej opcji. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło ponad 90% osób. Dzieląc osoby ankietowane ze względu na wiek, najczęściej takie decyzje podejmują osoby w wieku do 49 roku życia. Równocześnie 96% osób chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego w sklepie internetowym. Taki sam odsetek ankietowanych w każdej przebadanej grupie wiekowej chciałby mieć możliwość sprawdzenia w Internecie dostępności produktów w sklepie stacjonarnym. Będąc na zakupach w sklepie stacjonarnym blisko 66% osób chce natychmiast pogłębić swoją wiedzę na temat produktu. Wyniki te jednoznacznie dowodzą, że pełna integracja sprzedaży internetowej ze stacjonarną jest rozwiązaniem, które najbardziej usatysfakcjonowałoby klientów. Wszystko po to, aby klient mógł swobodnie dokonywać rezerwacji, odbiorów i zwrotów w dowolnie wybranym przez siebie kanale. Ważny jest również efekt synergii pomiędzy kanałami sprzedaży. Coraz większa liczba osób robi zakupy używając telefonu komórkowego lub tabletu dlatego też ważna jest responsywność treści i oferty sklepu, tak aby wyświetlały się prawidło na różnych urządzeniach mobilnych.

Podsumowanie

Badanie GFK Polonia pokazują, że ponad 95% osób odwiedzając stronę internetową producenta, chciałoby mieć możliwość zakupienia wybranego produktu, tylko…nie zawsze mają taką okazję. Sklep internetowy producenta nie tylko zwiększa zaufanie do marki, ale także odpowiada na potwierdzone potrzeby konsumentów. Dlatego też warto zainwestować w sklep internetowy i nowoczesne rozwiązania, które umożliwiają szybkie i sprawne zakupy.

Cały “Raport omnichannel retailing” można zobaczyć w prezentacji: http://www.slideshare.net/i-systems/raport-omnichannel-retailing