Mobilność nową szansą

Mobilność nową szansą

Polskie firmy z sektora MŚP zaczynają być świadome korzyści biznesowych płynących z nowoczesnych technologii. Najlepiej obrazuje to lista wskazanych przez nich priorytetowych obszarów, które determinują sukces ich firm. Na pierwszym miejscu znalazła się lepsza komunikacja z klientem (40%), następnie wykorzystanie technologii do redukcji kosztów (34%), wykorzystanie technologii do stymulacji wzrostu (28%) oraz umożliwienie pracy z dowolnego miejsca (20%).

Usprawnianie działania firm we wskazanych obszarach możliwe jest właśnie dzięki technologii, w szczególności usługom z chmury, które umożliwiają zarówno pracę z dowolnego miejsca i urządzenia, a tym samym lepszą komunikację z klientem, jak i redukcję kosztów i wzrost organizacji. Potwierdzają to zresztą sami respondenci, którzy zapytani o faktyczne korzyści, osiągnięte ze zrealizowanych już wcześniej wdrożeń wskazywali:

  • lepszą obsługę klientów (38%),
  • lepszą komunikację wewnętrzną i współpracę w grupach (37%),
  • wyższą produktywność (31%),
  • szybszy dostęp do krytycznych danych (27%).

Co ciekawe, zaledwie 16% wymieniało jako korzyść możliwość pracy o dowolnej porze z każdego miejsca. To sygnał, że wdrażane w firmach rozwiązania technologiczne nie zawsze idą w parze z mobilnością, powszechnie obecną w życiu prywatnym konsumentów.

Tę tezę zdaje się potwierdzać struktura urządzeń, na których pracują dziś pracownicy polskich MŚP. Wciąż dominują komputery stacjonarne, wskazywane jako główne narzędzie pracy przez 75% badanych, na kolejnym miejscu są laptopy (61%), a dalej smartfony (40%) i tablety (15%). O ile komputery częściej należą do pracodawców to smartfony i tablety – do pracowników. I tylko 24% respondentów deklaruje, że nie musi być w biurze, aby sprawnie wykonywać swoją pracę i obowiązki służbowe. To znacznie poniżej średniej dla krajów europejskich, ujętych w badaniu, wynoszącej 38%.

Widać zatem, że nadal mobilność rozumiana jako możliwość sprawnej i bezpiecznej pracy zdalnej nie jest jeszcze standardem w polskich MŚP. Ograniczenia mogą tkwić w dostępnych urządzeniach i wdrożonych rozwiązaniach, a właściwie ich braku. Co jednak ciekawe, pracownicy MŚP dostrzegają korzyści, płynące z rozwiązań mobilnych. 64% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że technologie mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność, dając lepszą równowagę między pracą a domem. Dodatkowo, 50% twierdzi, że urządzenia i usługi mobilne pomagają być bardziej efektywnym poza biurem i wykonywać swoje zadania służbowe np. w drodze do pracy.

“Ekspansję mobilności w MŚP stymulują sami pracownicy, będący przecież na co dzień konsumentami, oraz klienci, którzy stawiają firmom coraz wyższe wymagania. Nie bez powodu właśnie w obszarze komunikacji z klientem MŚP widzą największy potencjał, wskazując go jako priorytetowy. Urządzenia mobilne i usługi chmurowe mogą być dla małej i średniej firmy tym, co stanowić będzie o jej przewadze względem konkurencji, co zadecyduje o jej większej sprawności organizacyjnej” – powiedział Wojciech Życzyński, Dyrektor segmentu Małych i Średnich Firm w polskim oddziale Microsoft.

Więcej:trendy