Banki będą poszukiwać nowych rozwiązań, by sprostać wymaganiom rynku oraz uzyskać większą płynność finansową i operacyjną

Coraz więcej Polaków płaci przez Internet

Czasy gotówki są policzone?

Z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2014 r. w ponad 10 mln polskich gospodarstw domowych (ok. 77 proc.) był komputer, a ponad 66 proc. osób w wieku 16-74 lata korzystało regularnie z Internetu. Z kolei badanie „Wizerunek polskiego sektora bankowego”, przeprowadzone przez TNS Polska pokazuje, że zakupy w sieci robi co drugi z klientów banków (55 proc.). Dane te są zbieżne z najnowszym raportem Gemius, w którym 55 proc. respondentów zadeklarowało, że co najmniej raz dokonało zakupów online. Zdaniem Artura Wojtczuka, dyrektora Linii biznesowej płatności internetowe w KIR, na dalszy wzrost rynku e-commerce będzie mieć wpływ doskonalenie tzw. „user experience” i coraz liczniejsze udogodnienia wdrażane przez e-sklepy. –

Transakcje w sieci są wygodne, szybkie i coraz bardziej intuicyjne dzięki narzędziom usprawniającym proces zakupowy udostępnianym przez e-sklepy — mówi A. Wojtczuk.

Wdrożenie nowych przepisów o ochronie konsumentów, w tym m.in. wydłużenie czasu na zwrot zakupionego towaru do 14 dni, spowodowało, że zakupy w sklepach internetowych stały się jeszcze bardziej komfortowe — dodaje A. Wojtczuk.

Gotówka przy odbiorze nadal popularna

Wybierając formę płatności za zakupy w Internecie warto dobrze się zastanowić. Sposób, w jaki uregulujemy należność wobec e-sklepu ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo transakcji, ale także na termin dostarczenia zamówionego towaru oraz na przebieg ewentualnego procesu reklamacji. A jakie sposoby płatności są preferowane przez Polaków robiących zakupy w Internecie? Okazuje się, że za towar lub usługę kupioną online wciąż najchętniej płacimy gotówką przy odbiorze, choć jej popularność spada. W badaniu realizowanym przez TNS Polska ta forma płatności została wybrana przez 15 proc. ankietowanych, podczas gdy w ubiegłorocznym badaniu wskazało ją 18 proc. respondentów.

Dla ok. 11 proc. osób uczestniczących w badaniu ważne jest, aby na stronie sklepu znaleźć logo swojego banku, co oznacza możliwość dokonania płatności przez bankowość elektroniczną. Natomiast co dziesiąty ankietowany (9 proc.) zadeklarował, że chce mieć w sklepie internetowym dostęp do różnych form płatności.

Sposób płatności ma znaczenie

Tempo realizacji zamówienia zwykle zależy od tego, jak szybko pieniądze za zakupione towary czy usługi trafiają do sprzedawcy. Decydując o wyborze formy płatności, tę zależność bierze pod uwagę 8 proc. badanych. Identyczny odsetek klientów banków szuka na stronie e-sklepu logotypu znanego i sprawdzonego systemu płatności. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania TNS Polska, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło 4 proc. ankietowanych, wzrost jest dwukrotny.

W opinii A. Wojtczuka rosnąca świadomość konsumentów przekłada się na wzrostowy trend w liczbie transakcji realizowanych w obsługiwanym przez KIR systemie Paybynet – Głównymi zaletami systemów płatności

typu pay-by-link, do których należy Paybynet, są szybkość i bezpieczeństwo transakcji — podkreśla A. Wojtczuk

. Wybierając tę metodę płatności, klient zostaje przekierowany do strony w serwisie transakcyjnym banku, gdzie otrzymuje gotowy do zatwierdzenia, wypełniony formularz zawierający wszystkie dane niezbędne do realizacji przelewu na rzecz sprzedawcy. Jest to narzędzie wygodne i bezpieczne. Automatyczne przenoszenie danych, takich jak numer konta bankowego odbiorcy, jego nazwy i adresu, zabezpiecza kupującego przed ewentualnymi błędami, możliwymi do popełnienia przy ręcznym wypełnianiu bankowego przelewu — dodaje A. Wojtczuk.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News