Komputer czuje, czy zmienisz kanał

Komputer czuje, czy zmienisz kanał

Inżynierowie – Krzysztof Cywiński i Dariusz Kamowski oraz psycholog Konrad Bocian z Uniwersytetu SWPS w Sopocie, którzy razem tworzą zespół rozwojowo-badawczy Quantum Lab Poland, stworzą innowacyjny sposób badania emocji w marketingu i reklamie. Dzięki dofinansowaniu z programu Horyzont 2020 rozwiną technologię Xpress Engine-silnika, który pozwala z sekundy na sekundę monitorować zmiany natężenia emocji konsumentów, analizując mimikę ich twarzy.

Okulografia (eye tracking), czyli śledzenie ruchu gałek ocznych to powszechny w marketingu sposób mierzenia zaangażowania uwagi konsumenta. Jednak sam fakt patrzenia na reklamę nie musi oznaczać, że konsument jest nią zainteresowany. Wykorzystując technologie automatycznego rozpoznawania emocji można efektywnie zmierzyć zaangażowanie konsumentów. Skuteczność Xpress Engine szacowana jest na 91%, a do jego użycia potrzebny jest wyłącznie dostęp do Internetu oraz podstawowa kamera w laptopie lub smartfonie.

System ELLEN, który zbudowaliśmy w oparciu o technologię Xpress Engine, pozwoli lepiej zrozumieć emocje konsumentów. Jest dopasowany do wymogów i potrzeb agencji market research, agencji marketingowych oraz indywidualnych marek i wszystkich firm pragnących tworzyć reklamy bliższe potrzebom zwykłych ludzi — mówi Konrad Bocian, psycholog z Uniwersytetu SWPS Sopot –

Dzięki dofinansowaniu będziemy mogli rozwinąć narzędzie tak, aby znalazło zastosowanie w takich obszarach jak medycyna, psychoterapia oraz w robotyce społecznej, której celem jest budowa osobistych robotów, potrafiących analizować stany emocjonalne ludzi — dodaje.

Horyzont 2020 to największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Quantum Lab Poland jako jedna z trzech firm z Polski zakwalifikowała się do pierwszej rundy finansowania w programie Horyzont 2020 dla małych i średnich przedsiębiorstw. Badacze dotychczas stworzyli aplikację do monitorowania nastroju “How Are You App“, która została zarekomendowana pacjentom i czytelnikom przez Polish Healthcare Journal oraz platformę badawczą ELLEN, umożliwiającą przeprowadzenie badania reklam oraz materiałów reklamowych bezpośrednio w domach konsumentów.