Współczesny polski e-konsument

Współczesny polski e-konsument

Rewolucja w e-commerce dokonuje się na naszych oczach, a handel transgraniczny znajduje się w jej centralnym punkcie. Mając to na uwadze, PayPal przeprowadził wraz z Ipsos globalne badanie na 29 rynkach i ok. 23 000 konsumentów, w celu zbadania jak dokonujemy zakupów – online i ponad granicami.

Chiny wchodzą na listę 3 najważniejszych destynacji zakupowych

Zgodnie z badaniem, 73% polskich internautów dokonało w przeciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów online, z czego 29% kupujących online nabyło produkty zarówno lokalnie, jak i za granicą. Kluczowe rynki dla polskich e-konsumentów stanowią Wielka Brytania (13% polskich kupujących online dokonało tam zakupów), Stany Zjednoczone (12%) i Chiny (10%).

Można zatem mówić o istotnej zmianie względem zeszłego roku. Zgodnie z badaniem PayPal i Ipsos z 2014 roku, najważniejsze rynki dla polskich konsumentów transgranicznych obejmowały bowiem Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i Niemcy, podczas gdy tylko 6% z nas kupiło coś w Chinach.

Czego poszukujemy za granicą?

Niemal połowa ankietowanych kupujących transgranicznie (49%) zaznaczyła ubrania, obuwie i akcesoria jako rodzaj produktów, które kupują na zagranicznych stronach internetowych w ostatnich 12 miesiącach. Pozostałe popularne kategorie obejmują elektronikę użytkową (38%), zabawki i hobby (33%), kosmetyki (28%) i fizyczne przedmioty z zakresu edukacji i rozrywki (28%). Są to również najważniejsze cztery kategorie, które kupujący transgranicznie wybrali w badaniu przeprowadzonym w 2014 roku.

Polscy konsumenci coraz chętniej odwiedzają e-sklepy w innych krajach i zwiększają swoją aktywność – wydając więcej pieniędzy, w częstszych transakcjach, na większej liczbie stron, w większej ilości krajów — mów i Matt Komorowski, Szef Sprzedaży PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dzięki badaniom takim jak to, które przeprowadziliśmy z Ipsos, wiemy, że dostęp do bezpiecznych, szybkich i wygodnych metod płatności jest jednym z motorów napędowych dla tego trendu — dodaje.

Oszczędność nie zawsze jest najważniejsza

Istnieje wiele różnych motywacji, które stoją za wyborami e-konsumentów. Co ciekawe, okazje i lepsze ceny wcale nie dominują. Z trzech najpopularniejszych krajów wśród polskich konsumentów transgranicznych, tylko w Chinach lepsze ceny są najpopularniejszym powodem zakupów tam (wybrane przez 85% tych, którzy kupują w Chinach). Inne popularne motywy dla polskich kupujących transgranicznie w Chinach obejmują dostęp do dóbr niedostępnych we własnym kraju (62%), odkrywanie nowych i interesujących produktów (58%) oraz większa różnorodność/dostępność produktów/stylów (57%).

Dla porównania, Polacy kupujący transgranicznie w Wielkiej Brytanii robią to głównie w poszukiwaniu produktów niedostępnych we własnym kraju (powód wybrany przez 65% tych, którzy kupują w Wielkiej Brytanii), możliwości odkrycia nowych i interesujących produktów (55%), lepszych cen (54%) oraz wyższej jakości produktów (51%). Dla tych, którzy kupują transgranicznie w USA, najważniejszym powodem jest odkrywanie nowych i interesujących produktów (wybrane przez 56% Polaków, którzy kupują w USA), zaraz przed dostępnością produktów niedostępnych we własnych kraju (55%) i wyższą jakością produktów (53%).

Co przyciąga nas do zagranicznych sklepów?

Jeśli chodzi o to, co mogłoby nas skłonić do zakupów na zagranicznych stronach, 44% Polaków kupujących online wskazało dostępność dóbr, trudnych do znalezienia lokalnie, a także obsługę klienta w we własnym języku (43%). Pozostałe czynniki obejmują także darmową przesyłkę (43%) oraz darmową przesyłkę zwrotną (34%). PayPal wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom z pilotażowymi programami darmowej wysyłki oraz zwrotem kosztów odesłania przedmiotu.

Dzięki zwrotowi kosztów odesłania przedmiotu, nawet jeśli cokolwiek pójdzie nie tak, użytkownicy, którzy zamówili produkt i zapłacili za niego za pośrednictwem PayPal, mogą dokonać zwrotu i otrzymać zwrot kosztów odesłania, ciesząc się jeszcze wygodniejszym i bezpieczniejszym doświadczeniem zakupowym podczas kupowania produktów u lokalnych oraz zagranicznych sprzedawców z całego świata.

Zapytani o powody używania preferowanych metod płatności online w zagranicznych sklepach, 39% polskich konsumentów transgranicznych wskazało wygodę jako główny czynnik. Inne motywacje uwzględniają szybki proces płatności (wybrane przez 38%), akceptowalności wśród większości sprzedawców (37%), szybszą finalizację transakcji (35%) oraz bardziej bezpieczny sposób płatności (34%).

Wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia

Polscy konsumenci online mogliby kupować transgranicznie jeszcze więcej, gdyby nie pewne przeszkody, które powstrzymują ich przed robieniem tego częściej – a czasem nawet wcale. Mowa tu przede wszystkim wysokich kosztach dostawy – to właśnie one są oceniane jako największa bariera wobec kupowania na zagranicznych stronach, zarówno dla kupujących transgranicznie (49% wybrało to jakie przeszkodę), jak i tych, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali (56% tych zaznaczyli ten czynnik jako przeszkodę).

Ponad 1/3 (35%) kupujących online, którzy porzucili koszyk w ramach transgranicznych zakupów, zrobiło tak ponieważ koszty przesyłki były za wysokie. Pozostałe przyczyny porzucenia koszyka w trakcie zakupów na zagranicznej stronie internetowej wybrane przez Polaków kupujących online obejmują także długi czas dostawy oraz płatność w obcej walucie.