Ponad połowa płatności kartą w Polsce to transakcje zbliżeniowe

MasterCard podsumował rozwój innowacyjnych form płatności w ciągu ostatniego roku: usługi zbliżeniowych płatności mobilnych udostępnione w polskich bankach i pierwsze wdrożenie bankowego portfela elektronicznego MasterPass.

Warszawa, 9 grudnia 2015 r. – MasterCard opublikował najnowsze dane dotyczące popularności płatności zbliżeniowych wśród polskich konsumentów. Na koniec III kw. 2015 r. udział transakcji zbliżeniowych we wszystkich płatnościach kartami z logo MasterCard lub Maestro przekroczył połowę i osiągnął 51%. Ponadto, liczba kart zbliżeniowych MasterCard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 35%, a aż o 89% zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych, w porównaniu do stanu rok wcześniej. Łączna wartość transakcji dokonanych kartami zbliżeniowymi MasterCard w Polsce wzrosła natomiast o rekordowe 91% rok do roku, a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła na koniec III kw. 2015 r. ok. 35 złotych (8,92 USD).

Warto zauważyć, że Polska pozostaje w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o rozwój i popularność tej bezpiecznej i wygodnej formy płatności bezgotówkowych. Spośród innych europejskich krajów wyprzedzają nas jedynie Czechy, gdzie odsetek transakcji zbliżeniowych z wykorzystaniem kart MasterCard wyniósł w III kwartale 2015 r. aż 72%. Inne kraje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w których płatności zbliżeniowe cieszą się rosnącą popularnością, to Węgry i Słowacja, w których co trzecia transakcja jest bezstykowa.

„Transakcje zbliżeniowe, które pojawiły się na polskim rynku stosunkowo niedawno, bo w 2008 r., szybko stały się standardem. Tak świetne wyniki możemy zawdzięczać jedynie otwartym na technologiczne nowinki Polakom, którzy zaufali wygodnym i bezpiecznym płatnościom zbliżeniowym. Rosnące zapotrzebowanie na najnowsze rozwiązania z zakresu płatności mobilnych i online, jakie obserwujemy, wskazuje, że Polacy są też gotowi pójść o krok dalej, aby już wkrótce znaleźć się w awangardzie użytkowników korzystających z rozwiązań płatniczych kolejnej generacji” – komentuje Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny polskiego oddziału MasterCard Europe.

MasterCard, który obchodzi w tym roku 20. rocznicę rozpoczęcia działalności nad Wisłą, nie ustaje w działaniach wspierających utrzymanie przez Polskę pozycji lidera cyfrowych płatności, m.in. wprowadzając na rynek i popularyzując najnowsze rozwiązania technologiczne z zakresu usług płatniczych.

W ciągu ostatniego roku pięć polskich banków wdrożyło we współpracy z MasterCard usługę płatności mobilnych, uważanych za metodę płatności przyszłości, dzięki której portfel może zostać zastąpiony przez telefon. Banki Spółdzielcze SGB oraz Bank BPH udostępniły w 2015 r. zbliżeniowe płatności mobilne klientom, którzy posiadają telefon obsługujący standard NFC (ang. Near Field Communication) oraz otrzymali od operatora sieci komórkowej kartę SIM NFC, na której są zapisywane dane karty płatniczej. W efekcie, płatności zbliżeniowe telefonem w technologii NFC oferuje już łącznie 10 czołowych polskich banków, które współpracują z MasterCard i dwoma największymi operatorami telefonii komórkowej (T-Mobile lub Orange). Z kolei Getin Bank oraz Bank Pekao SA zdecydowały się wdrożyć we współpracy z MasterCard zbliżeniowe płatności mobilne w technologii HCE (ang. Host Card Emulation), wykorzystującej chmurę obliczeniową do przechowywania danych karty płatniczej. Użytkownikom kart MasterCard taką możliwość zaoferował również bank BZ WBK. W efekcie ta bezpieczna i jeszcze prostsza forma płatności mobilnych stała się dostępna również poza zasięgiem sieci komórkowych. W Europie MasterCard prowadzi aktualnie 76 projektów wdrożeniowych zbliżeniowych płatności mobilnych, w tym 16 projektów HCE.

MasterCard działa również na rzecz usprawnień w obszarze płatności online,udostępniając kupującym w sieci rozwiązanie MasterPass, pozwalające na wygodne i bezpieczne transakcje e-commerce. Płatność za pomocą portfela MasterPass jest prosta – wystarczy raz zapisać w nim w dane karty płatniczej, dzięki czemu nie ma potrzeby każdorazowego ich podawania przy kolejnych zakupach. Co więcej, dane te nie są przekazywane sklepom online, dzięki czemu transakcja jest też bezpieczniejsza. We wrześniu 2015 r. Raiffeisen Polbank udostępnił swoim klientom rozwiązanie MasterPass jako pierwszy bank w Polsce. Jednocześnie jest to już drugi dostępny w Polsce elektroniczny portfel MasterPass, obok oferowanego przez firmę uPaid, która umożliwia tę metodę płatności od 2014 r. Dodatkową korzyścią dla użytkowników portfela Raiffeisen Polbank jest możliwość rozłożenia transakcji wykonanej za pomocą MasterPass na raty. Tę funkcję rozwiązania MasterPass bank zaoferował swoim klientom jako pierwszy na świecie.

Obecnie już ponad 50% polskich sklepów online umożliwia klientom płatność za pośrednictwem MasterPass. Na świecie rozwiązanie to jest dostępne już w 24 krajach i w ponad 250.000 e-sklepów.

W segmencie płatności kartowych MasterCard angażuje się nie tylko w popularyzację transakcji zbliżeniowych, ale też usługi „Płać kartą i wypłacaj” (ang. cashback), dzięki którejprzy płaceniu za zakupy kartą można wypłacić z kasy sklepu gotówkę o wartości do 300 zł. Według najnowszych danych NBP z września br. już ok. 85 tys. punktów handlowych i usługowych w Polsce daje możliwość skorzystania z cashback, co oznacza wzrost ich liczby o ponad połowę rok do roku. Dane NBP potwierdzają wyniki badania MasterCard z lutego br. Prawie połowa (48%) ankietowanych przedsiębiorców prowadzących takie placówki stwierdziła w nim, że ich klienci korzystają z cashback częściej niż rok wcześniej. Rosnącą popularność usługi „Płać kartą i wypłacaj” wspierają kampanie promocyjno-informacyjne, przeprowadzone przez MasterCard w tym i w zeszłym roku.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.