Jak przygotować się na „Black Friday”

"Czarny Piątek" to kultowe "święto" wyprzedaży, przecen i promocji. Każdego roku tylko tego dnia amerykańskie sklepy zarabiają grubo ponad 50 mld dolarów. Dlaczego tak się dzieje?

Główny powód to obniżki produktów, które sięgają nawet 90% ich wartości. Praktycznie w każdym sklepie, niezależnie od asortymentu, znajdą się działy z wyprzedażami, a sklepowe półki ogałacane są z towarów. W Polsce dopiero lata 2014 i 2015 były pierwszymi, podczas których klienci zainteresowali się tą akcją. 25 listopada 2016 roku ponownie będzie można zrobić zakupy dużo taniej. Od Ciebie zależy, czy weźmiesz udział w tej akcji.

Czarny Piątek okiem handlowca

Niezależnie, czy sprzedajesz w Internecie, czy posiadasz sklep stacjonarny – do tego dnia warto przygotować się w odpowiedni sposób: przemyśleć strategię działań, wybrać kanały komunikacji z klientami, znaleźć sposoby na uniknięcie potencjalnych kryzysów. Do tego przedsięwzięcia należy podejść, jak do każdej dużej akcji promocyjnej, która może z jakiegoś powodu przebiec nie po naszej myśli. Mowa o przygotowaniu serwerów na większe obciążenie, zapewnienie odpowiedniej obsługi klienta itp. Dlaczego należy to zrobić? Odpowiedź jest prosta. Co z tego, że zarobisz dużo pieniędzy i pozbędziesz się leżących na półkach produktów, jeśli pojawią się na Twój temat negatywne opinie?

Przygotowania

Najpierw zastanów się co chcesz zaoferować swoim klientom. Czasami sklepy rezygnują z kosztów dostawy, czasami wysyłają do klientów kody rabatowe na konkretny asortyment, innym zaś razem obniżają ceny wszystkich produktów. Będąc handlowcem nastawiasz się na zysk. Sam więc wiesz na jakich marżach pracujesz i na jakie upusty możesz sobie pozwolić. Czarny Piątek potraktuj jako możliwość wyprzedaży zalegających na półkach produktów. To świetna okazja do pozbycia się dodatków, gratisów i gadżetów, o których dawno zapomniałeś, a które zalegają w sklepowym magazynie. Gdy już przygotujesz listę produktów, które pojawią się tego dnia na promocji, pomyśl o odpowiednim nagłośnieniu akcji.

Działania PR, Social Media, mailingi i portale zakupowe

Jeśli wiesz, że Twoja oferta jest na tyle atrakcyjna, że może konkurować z innymi, które pojawią się na rynku, warto o tym poinformować szersze rzesze potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Przy pomocy informacji prasowej. Musi być ona przygotowana w odpowiedni sposób. Poprawnie przygotowana informacja nie powinna przekraczać 6 tysięcy znaków ze spacjami. Należy ją podzielić na akapity mające maksymalnie po 10 linijek tekstu. Warto dwukrotnie zamieścić w niej adres sklepu oraz linki do promowanych w sklepie produktów (w przypadku sklepu internetowego). Nie zapominaj także o zdjęciach. Powinny być one wysokiej jakości, ale muszą też być dopasowane do internetowych standardów. Dlatego należy unikać fotografii o „wadze” kilku MB. Zdjęcia produktowe powinny mieć także stosowne podpisy. Tak przygotowany materiał należy zapisać w dwóch wersjach PDF z osadzonymi zdjęciami oraz DOC. Same zdjęcia należy także dołączyć do wysyłanej wiadomości. Informacje wyślij do redakcji dużych branżowych magazynów. Licz się z tym, że mogą one nie zostać opublikowane, to tak naprawdę redakcja pierwsza oceni, czy Twoja oferta jest wystarczająco interesująca, aby przedstawić ją czytelnikom. Czasami musisz się też liczyć z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty za publikację tekstu.

Kolejnym miejscem, które jest Twoim sprzymierzeńcem, są kanały social media. Facebook, Twitter, czy też Instagram pozwolą Ci w dość łatwy sposób dotrzeć do klientów. Oczywiście, nie ma się co oszukiwać. Kiedy Twój profil śledzi kilkunastu, czy kilkudziesięciu fanów możesz zapomnieć o zasięgach. Wtedy na pomoc może przyjść płatna reklama, którą możesz dostosować do swoich możliwości finansowych.

Podobnie ma się sprawa ze sklepowymi newsletterami. Jeśli posiadasz własną bazę mailingową i sam wysyłasz kreację, to w łatwy i bardzo tani sposób dotrzesz do osób zainteresowanych Twoim asortymentem. Pamiętaj o podstawowych zasadach budowania wiadomości. Chwytliwy tytuł, odpowiednia struktura mailingu oraz przypomnienie o promocji wszystkim tym, którzy nie otworzyli newslettera za pierwszym razem, to podstawy, ale często o nich zapominamy. Przygotuj kreację na kilka dni przed planowaną akcją, aby dotarła ona do jak największego grona zainteresowanych.

Na koniec warto jeszcze zamieścić swoje oferty na stronach z kodami rabatowymi. Zaliczymy do nich między innymi AleRabat.com. gdzie można znaleźć kody promocyjne do takich sklepów jak: Zalando, Komputronik czy Ole Ole. Do tego dochodzą witryny posiadające listy gazetek promocyjnych: promocyjni.pl, gazetkipromocyjne.pl. Sklepy znajdujące się w galeriach handlowych mogą skorzystać ze stron samych galerii, ale także ze strony salesandshopping.pl, gdzie pojawiają się najciekawsze promocje oferowane w sklepach.

Graj fair

To chyba najważniejsza wskazówka dla wszystkich sprzedawców. Jeśli do czegoś się zobowiązujesz, to dotrzymuj swojej obietnicy. Nic nie drażni klienta bardziej, niż kombinacja ze strony sprzedawcy. Ukryte koszty dostawy, rabaty, które rabatami nie są, brak kontaktu i wsparcia w okresie pozakupowym. Obsługuj klienta tak, jak sam chciałbyś być obsłużony. To prosta zasada, której warto się trzymać.

Czarny Piątek okiem kupującego

W ten dzień każdy z nas kupujących, oczekuje wyjątkowych okazji. Polujemy na przeceny, na coś, czym później pochwalimy się przed znajomymi. Markowe słuchawki 500 zł taniej, MacBook z 25% rabatem, druga para butów gratis. Takich akcji oczekujemy. Widząc jakie promocje pojawiają się w amerykańskich lub brytyjskich sklepach, marzymy o tym samych w tych rodzimych. Widać jeszcze, że Polski rynek nie jest przygotowany na tak drastyczne przeceny, ale zdarzają się promocje pozwalające zaoszczędzić nam nawet kilkaset złotych.

Przygotuj się na polowanie

Pamiętaj, że oferty, które przygotowali sprzedawcy, często są tylko sposobem na wyczyszczanie magazynów i zwabienia klientów pozornymi okazjami. Postaw sobie pytanie: jakich produktów potrzebujesz? Co chcesz kupić taniej, a może po prostu zależy Ci na poprawieniu sobie humoru poprzez wydanie odrobiny pieniędzy? Gdy wiesz czego szukasz, jaki model produktu Cię interesuje, to zabezpiecz na niego odpowiednią ilość środków finansowych i zacznij poszukiwania. Warto na kilka dni przed promocja prześledzić sklepy, w których chcesz kupić wymarzony artykuł i zapisać ceny, które się przy nim pojawiają. W ten sposób zobaczysz czy sklep będzie faktycznie oferował niższą cenę.

Gdzie szukać ofert?

Jeśli nie wiesz gdzie szukać promocji skorzystaj z portali oferujących kody rabatowe, informujących o przecenach i wyprzedażach. W Internecie zajdziesz ogromną liczbę stron, grup i profili w mediach społecznościowych, które informują o nadchodzących ofertach i wyprzedażach. Należy jednak pamiętać o tym, że niektórzy sprzedawcy nie zezwalają na łączenie różnych promocji. Dlatego odwiedź wspomniane wcześniej portale np. AleRabat.com/Black-Friday. Zaglądnij także do skrzynki na listy oraz do wirtualnych skrzynek mailowych, bo tam także mogą czekać na Ciebie informacje o zbliżających się promocjach.

U kogo kupować?

W Czarny Piątek na rynku pojawia się wiele przypadkowych sklepów, które nie zawsze chcą w uczciwy sposób sprzedać swój towar. Zdarzają się sytuację, w których klient straci swoje pieniądze bezpowrotnie, a towar nigdy do niego nie dotrze. Całe szczęście, ci uczciwi sprzedawcy chwalą się swoją opinią. Szukaj sklepów sprawdzonych, takich które posiadają certyfikaty, np. Trusted Shops. Czytaj opinię o sprzedawcy w Internecie. Przeglądaj Opineo lub oceny sprzedawcy, kiedy kupujesz na allegro.

W dobie Internetu znalezienie informacji o uczciwych sprzedawcach nie jest trudne, a dzięki nim, oszczędzisz sobie kłopotów i nieprzyjemności. Wiarygodny sklep powinien posiadać umieszczone na jego stronie internetowej dane kontaktowe. Brak adresu prowadzącej sklep firmy i regulaminu korzystania z niego powinno być powodem do niepokoju. Jeśli masz swoich, preferowanych sprzedawców, to właśnie do nich skieruj swoje pierwsze kroki podczas Czarnego Piątku.

Paczki zza granicy

Kupowanie w brytyjskich lub niemieckich sklepach, szczególnie tego dnia, jest bardzo opłacalne. Zamawiając produkty zwróć uwagę na koszty dostawy na naszego kraju. Większość dużych sklepów takich jak: amazon.co.uk, czy też amazon.de, game.co.uk i innych dużych sprzedawców, oferuje darmową dostawę do Polski po przekroczeniu pewnego progu zamówienia. Warto czasem dobrać jakiś drobiazg, by zaoszczędzić na przesyłce.

Dobra okazja? Kupuj!

Nie zastanawiaj się, często produkty w dobrych cenach znikają bardzo szybko z półek. Stany magazynowe są niskie, a chętnych na przeceniony towar wielu. Duże sieci mogą sobie pozwolić na przedłużenie oferty wyprzedażowej, aż do Cyber Poniedziałku, ale w przypadku małych sprzedawców może okazać się, że na przecenie znajduje się dosłownie kilka produktów. Jeśli więc widzisz coś, co spełnia Twoje oczekiwania, to wrzucaj tą rzecz do koszyka!

Uważaj na pułapki!

Zwracaj uwagę na zapiski drobnym druczkiem. Czasami promocja dotyczy tylko wybranego modelu lub też koloru, często zdarza się, że rabatem objęta jest druga sztuka produktu. To drobiazgi, które mogą zmienić Twoje nastawienie do sprzedającego oraz do wyprzedaży ogólnie. Pamiętaj o cenie sugerowanej, to często od niej sprzedawcy naliczają rabat. Jeśli jakaś oferta nie wydaje Ci się zbyt atrakcyjna, to sprawdź cenę produktu w porównywarce cen. Dostęp do Internetu z poziomu telefonu pozwoli Ci na szybkie reagowanie.

Czarny Piątek to święto. Dzień szczególny dla kupujących i dla sprzedających. Jedni chcą w ten dzień zaoszczędzić, a drudzy zarobić. To normalne działania rynku. Sprzedawcy muszą przyciągnąć klienta, a kupujący muszą znaleźć interesujące ich oferty. Spotkają się gdzieś pośrodku, pomiędzy sklepowymi półkami. Pamiętajcie: w tym roku Czarny Piątek przypada na 25 listopada.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.