AMD Vega – nowa architektura układów graficznych

Nowe możliwości w grach komputerowych i uczeniu maszynowym.

Vega ma nadawać się idealnie do przetwarzania ogromnych ilości danych wymagających szybkiego dostępu do pamięci. Podsystem pamięci kart z rodziny Vega umożliwia adresowanie bardzo dużych zestawów danych w różnych rodzajach pamięci. Kontroler w układach graficznych może uzyskać dostęp zarówno do pamięci podręcznej w ramach zintegrowanych modułów (pakietów), jak i poza nimi w elastyczny, programowalny sposób przy użyciu technik precyzyjnego przenoszenia danych. Wśród najważniejszych nowości GPU nowej generacji od AMD znajdziemy:

  • Zaawansowany podsystem pamięci – wykorzystanie technologii HBM2, która pozwala transferować terabajty danych w każdej sekundzie (podwojenie przepustowości-na- pin w porównaniu z poprzednią generacją HBM). Moduły HBM2 oferują większą pojemność zajmując mniej niż połowę miejsca wymaganego przez podsystem GDDR5. Architektura kart graficznych Vega została zoptymalizowana pod kątem strumieniowania bardzo dużych zestawów danych i może działać z wieloma rodzajami pamięci o wielkości adresowej dochodzącej aż do 512 TB
  • Silnik geometryczny nowej generacji – pozwoli programiście skorzystać na efektywności przetwarzania złożonej geometrii, a przy tym zapewnić przeszło 200-procentowy zysk przepustowości przypadający na jeden takt zegara w porównaniu z poprzednimi generacjami kart Radeon. Nowe rozwiązanie cechuje również ulepszony mechanizm kontroli obciążenia, którym steruje inteligentny dystrybutor zapewniając stabilną wydajność.

  • Silnik obliczeniowy nowej generacji -w rdzeniu nowej architektury jest nowy mechanizm, który na bazie elastycznych jednostek obliczeniowych może natywnie przetwarzać 8-, 16-, 32- i 64-bitowe operacje w każdym cyklu zegara 2. Jednostki te są tak zoptymalizowane, żeby osiągać znacząco wyższe częstotliwości niż poprzednie generacje.
  • Zaawansowany silnik wyświetlania – nowy mechanizm kontroli pikseli wykorzystuje technologię DSBR (Draw Stream Binning Rasterizer), która została zaprojektowana, aby zwiększyć wydajność i efektywność energetyczną. Umożliwia on też obsługę pikseli w trybie „fetch once, shade once” dzięki zastosowaniu wbudowanego, inteligentnego systemu wstępnego usuwania niewidocznych pikseli z finalnie prezentowanej sceny. Silnik wyświetlania w kartach graficznych z rodziny Vega jest połączony z pamięcią podręczną drugiego poziomu, co pozwala na znaczącą redukcję nadmiarowego obciążenia w trakcie zadań, które polegają na częstych operacjach typu „czytaj-po-zapisie”.

Produkty wykorzystujące nową architekturę pojawią się na rynku w pierwszej połowie 2017 roku .

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News