gra pacman na ekranie monitora starego komputera

Pac-Man pokonany przez SI Microsoftu

Program sterujący grą w "Pac-Mana", korzystał z dwóch algorytmów. Zmagał się z wyzwaniami niebieskiego labiryntu na komputerze Atari. Ostatecznie SI zgromadziła 99990 punktów. Dotychczasowy rekord wynosił 36680.

Program sterujący grą w „Pac-Mana”, korzystał z dwóch algorytmów. Zmagał się z wyzwaniami niebieskiego labiryntu na komputerze Atari. Ostatecznie SI zgromadziła 99990 punktów. Dotychczasowy rekord wynosił 36680.

Komputer walczył z sequelem „Pac-Mana” wydanym przez Midway w 1981 roku pod nazwą „Ms. Pac-Man”. W tytule jest „Miss”, bo główna bohaterka tej wersji to panna Pac-Man.

W styczniu Microsoft kupił udziały w startupie, zajmującym się systemami sztucznej inteligencji. Maluuba postawiła sobie za cel przejście „Ms. Pac-Man” na maszynie Atari 2600. Rozwiązanie łączyło w sobie dwa algorytmy – „dziel i zwyciężaj” oraz „uczenie przez wzmacnianie”.

SI dzieliła zadania na mniejsze części, które nadzorowało ponad 150 „agentów”. Działali w parach, aby osiągnąć wspólne cele, takie jak ominięcie ducha czy wyczyszczenie fragmentu planszy. Został też wyznaczony szef, który zbierał informacje od wszystkich pozostałych pomocników. Następnie w oparciu o zebraną wiedzę podejmował decyzję o kierunku, w jakim wysłać pannę Pac-Man.

SI podbiła już większość gier retro, jednak tą, która najmocniej stawiała dotąd opór, była produkcja z żółtym „głodomorem” w roli głównej. Wszystko przez jej daleko posuniętą nieprzewidywalność. Według „Księgi rekordów Guinessa” rekord wynosił dotąd 36680 punktów. Maluuba Microsoftu zdobyła 99990.

Twórcy algorytmów, zastosowanych do pokonania „Pac-Mana” twierdzą, że narzędzie może znaleźć zastosowanie w analizach biznesowych, dotyczących sprzedaży czy w przetwarzaniu języka naturalnego. My jednak domyślamy się… że mogło chodzić o zwykły pretekst do spędzenia czasu nad legendarną grą. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.