Pac-Man pokonany przez SI Microsoftu

Program sterujący grą w “Pac-Mana”, korzystał z dwóch algorytmów. Zmagał się z wyzwaniami niebieskiego labiryntu na komputerze Atari. Ostatecznie SI zgromadziła 99990 punktów. Dotychczasowy rekord wynosił 36680.
gra pacman na ekranie monitora starego komputera
gra pacman na ekranie monitora starego komputera

Komputer walczył z sequelem “Pac-Mana” wydanym przez Midway w 1981 roku pod nazwą “Ms. Pac-Man”. W tytule jest “Miss”, bo główna bohaterka tej wersji to panna Pac-Man.

W styczniu Microsoft kupił udziały w startupie, zajmującym się systemami sztucznej inteligencji. Maluuba postawiła sobie za cel przejście “Ms. Pac-Man” na maszynie Atari 2600. Rozwiązanie łączyło w sobie dwa algorytmy – “dziel i zwyciężaj” oraz “uczenie przez wzmacnianie”.

SI dzieliła zadania na mniejsze części, które nadzorowało ponad 150 “agentów”. Działali w parach, aby osiągnąć wspólne cele, takie jak ominięcie ducha czy wyczyszczenie fragmentu planszy. Został też wyznaczony szef, który zbierał informacje od wszystkich pozostałych pomocników. Następnie w oparciu o zebraną wiedzę podejmował decyzję o kierunku, w jakim wysłać pannę Pac-Man.

SI podbiła już większość gier retro, jednak tą, która najmocniej stawiała dotąd opór, była produkcja z żółtym “głodomorem” w roli głównej. Wszystko przez jej daleko posuniętą nieprzewidywalność. Według “Księgi rekordów Guinessa” rekord wynosił dotąd 36680 punktów. Maluuba Microsoftu zdobyła 99990.

Twórcy algorytmów, zastosowanych do pokonania “Pac-Mana” twierdzą, że narzędzie może znaleźć zastosowanie w analizach biznesowych, dotyczących sprzedaży czy w przetwarzaniu języka naturalnego. My jednak domyślamy się… że mogło chodzić o zwykły pretekst do spędzenia czasu nad legendarną grą. | CHIP