SI Google’a AlphaZero została szachowym cybermistrzem… w 4 godziny

Szachy nie są łatwą grą. Co prawda to tylko 64 pola oraz 32 figury i piony, niemniej liczba kombinacji jest dużym wyzwaniem dla umysłu człowieka. W przypadku sztucznej inteligencji szachy zdają się być grą niemal trywialną, której maszyna może nauczyć się bardzo szybko.
szachy
szachy

Szczegóły eksperymentu, przeprowadzonego przez naukowców, pracujących dla Google’a, zawiera opublikowany tekst naukowy, udostępniony w bazach arxiv.org. Badacze opisują, w jaki sposób najnowsza SI – AlphaZero – rozwinęła swoje szachowe możliwości. Opanowanie zasad gry, czy może raczej “wtłoczenie” maszynie wiedzy na ten temat, zajęło 4 godziny. Następnie AI dostała przeciwnika: najwyżej notowany na świecie program szachowy Stockfish. Badacze wyraźnie podkreślają, że sztuczna inteligencja nie miała zaprogramowanych żadnych strategii, znała tylko reguły gry. Mimo to algorytmy maszynowego uczenia okazały się na tyle skuteczne, by dorównać i przewyższyć bardzo zaawansowany program szachowy.

Zadaniem wytrenowanej w czasie 240 minut SI AlphaZero było rozegranie ze Stockfishem 100 partii. 25 rozgrywek wygrała AlphaZero, grając białymi (przewaga pierwszego gracza), 3 dodatkowe zwycięstwa AI zaliczyła, grając czarnymi. Wszystkie pozostałe partie zakończyły się remisem. SI nie przegrała żadnej partii.

AlphaZero została opracowana przez należące do Google’a laboratorium DeepMind, specjalizujące się w pracach nad sztuczną inteligencją. To właśnie DeepMind zaprojektowało wcześniej AI AlphaGo, która wygrała z kolei z mistrzem świata w Go. AlphaZero to ulepszona, bardziej ogólna wersja sztucznej inteligencji AlphaGo. Szybkość, a przede wszystkim skuteczność z jaką usprawniony algorytm był w stanie opanować reguły i specyfikę gry w szachy pozwala mieć nadzieję, że AlphaZero wykaże się imponującymi możliwościami również w innych dziedzinach, w których przyda się nam pomoc ze strony SI. | CHIP