VW Tiguan Allspace

TEST: Volkswagen Tiguan Allspace, czyli komputer pokładowy i cyfrowi asystenci

Fot. vw
Volkswagen Tiguan Allspace jest bogato wyposażony w najróżniejsze pokładowe systemy wspomagania i uprzyjemniania podróży. Przekonaliśmy się, jak sprawują się te wyrafinowane technicznie rozwiązania, ale nie odmówiliśmy sobie też przyjemności sprawdzenia, jak Tiguan zachowuje się na polskich drogach.

W skrócie

  • Intuicyjna obsługa pokładowych systemów komputerowych.
  • Znaczne możliwości zmiany ustawień dostosowanych do różnych kierowców.
  • Relatywnie niewielkie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe.
  • Wbudowany "trener" oszczędnej jazdy.
  • Wiele elementów wyposażenia dostępnych tylko jako dodatkowo płatne opcje.
  • W testowanym egzemplarzu nie działała funkcja rozpoznawania znaków.

Samochód o cechach dużego i pakownego auta rodzinnego i jednocześnie dynamicznego SUV-a. Pokładowe systemy elektroniczne zauważalnie wspomagają kierowcę w dłuższych (i nie tylko) trasach. Pod względem zastosowanych rozwiązań jest to jedno z najlepiej wyposażonych aut w ofercie koncernu z Wolfsburga. Samochód wprawdzie nie autonomiczny, ale dający przedsmak tego, jak może wyglądać jazda autem, które "myśli" za kierowcę.

Volkswagen Tiguan Allspace to samochód, którego nie można nazwać jeszcze pojazdem autonomicznym, ale model, który mieliśmy okazję testować wyposażony jest w pokaźną liczbę rozwiązań, które mają pomagać kierowcy pokonywać drogi, a także – w przypadku tego modelu – również bezdroża (choć raczej te „łagodniejsze”).

VW Tiguan Allspace – pierwsze wrażenie: większy i wciąż proporcjonalny

Nie jesteśmy portalem motoryzacyjnym, ale kilka słów o samym testowanym pojeździe warto powiedzieć. Widoczne na poniższych zdjęciach auto to Volkswagen Tiguan Allspace Highline 2.0 TDI SCR 4Motion z silnikiem wysokoprężnym o mocy 176 kW (240 KM) i automatyczną, siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.

VW Tiguan Allspace

Wersja Highline to jeden z trzech i zarazem najwyższy wariant wyposażenia tego modelu. Oprócz tego VW ma w swojej ofercie dwie tańsze odmiany wyposażenia: Trendline oraz Comfortline.

VW Tiguan Allspace

Volkswagen Tiguan Allspace to przedłużona wersja „zwykłego” Tiguana. Allspace jest od swojego „mniejszego brata” dłuższy o 21 centymetrów, ma również szerszy o 109 mm rozstaw osi. Warto podkreślić, że przedłużenie nie zachwiało proporcji auta. Mimo większych gabarytów auto pozostaje zgrabnym SUV-em.

Oczywiście, nas najbardziej interesowały cyfrowe systemy multimedialne i komputerowe wspomaganie kierowcy podczas jazdy. Testowany Tiguan Allspace jest wyposażony w wiele rozwiązań, które mają kierowcy ułatwić prowadzenie, czyniąc podróż przyjemniejszą, bardziej oszczędną, a przede wszystkim bezpieczniejszą.

VW Tiguan Allspace Highline 2.0 TDI SCR 4Motion 176 kW / 240 KM z automatyczną skrzynią DSG *7-stopniową) jest wyceniany (w wersji bazowej) przez producenta na kwotę 191 890 zł. Cena auta, które testowaliśmy to 228 750 zł. Same dodatki do wyposażenia standardowego kosztowały w nim 36 860 zł. Dlatego opisując elementy systemów ułatwiających czy uprzyjemniających jazdę, zaznaczymy, czy jest to standard w wersji Highline, czy też opcja.

VW Tiguan Allspace – kamery, radary, sensory

W przedniej części auta najbardziej widocznym elementem są duże reflektory LED Top z Dynamic Light Assist. W tej części zamocowana jest też część sensorów zbliżeniowych, analizujących odległość od ewentualnych przeszkód, do których auto może się zbliżyć np. podczas manewrowania.

VW Tiguan Allspace

Również tutaj znajduje się radar systemu Front Assist sprzęgnięty z aktywnym tempomatem ACC, dzięki któremu auto ma automatycznie tracić prędkość w sytuacji, gdy zbliża się do poprzedzającego je pojazdu.

VW Tiguan Allspace
Nie mogło zabraknąć także przedniej kamery umieszczonej na kratownicy znajdującej się pod przednią tablicą rejestracyjną. (fot. CHIP)

VW Tiguan Dynamic Light Assist

System Dynamic Light Assist to nie tylko kwestia połączenia reflektorów z układem kierowniczym, który to efekt widoczny jest na powyższym zdjęciu (skręcenie kół uaktywnia doświetlenie pobocza i zakrętu w kierunku, w którym skręcamy), ale także uwolnienie kierowcy od pamiętania o włączaniu świateł. Wystarczy, że w ustawimy światła na pozycję „Auto” i zawsze podczas jazdy będziemy mieli włączone właściwe oświetlenie. System ten w Tiguanie Allspace Highline jest oferowany w standardowym wyposażeniu.

Czujniki zbliżeniowe wbudowane są m.in. w listwę połączoną z tylnym zderzakiem, podobnie jak kamera cofania (stanowiąca także składnik dookólnego pola obserwacji). W tym przypadku kamera tylna nie chowa się – tak jak np. w Volkswagenie Golfie Variancie – za logo producenta. Jest ona cały czas widoczna. Pozwala to korzystać z systemu Area View (jest to opcjonalne wyposażenie; 2210 zł), ale wadą takiego rozwiązania jest to, że kamery po prostu bardzo się brudzą.

VW Tiguan Allspace

 

 

Projektanci Volkswagena zadbali o elastyczność konfiguracji przestrzeni wewnątrz auta. Składając np. siedzenia we wszystkich rzędach po prawej stronie, kierowca wciąż może zabrać dwie osoby (usiądą one po lewej, za nim) i bardzo długi, ponad dwumetrowej długości bagaż, np. pełnowymiarową deskę surfingową. Maksymalna pojemność bagażnika w siedmioosobowym Tiguanie Allspace, czyli przestrzeń uzyskana po złożeniu dwóch rzędów siedzeń to imponujące 1775 litrów.

VW Tiguan Allspace

Sam bagażnik, oprócz nadzwyczaj pokaźnych rozmiarów wyposażony jest w oświetlenie i wyjmowaną lampkę (wyposażenie standardowe wersji Highline). Lampka mocowana jest za pomocą magnesów, dzięki czemu można ją przyczepić w zasadzie w dowolnym miejscu na karoserii auta (czy np. pod maską). Mała rzecz, a cieszy.

VW Tiguan Allspace

Testowany pojazd jest wyposażony w automatycznie wysuwany, elektrycznie odblokowywany hak holowniczy (opcja dostępna w cenie 4010 zł). Przycisk wysuwający lub odblokowujący i umożliwiający złożenie haka również umieszczono w bagażniku, po jego lewej stronie (patrząc od strony klapy bagażnika). W bagażniku umieszczono również dodatkowe gniazdo zasilania 12 V (tzw. „gniazdo zapalniczki”), co jest wyposażeniem standardowym.

VW Tiguan Allspace

Ten model został wyposażony w system bezkluczykowy (standard w wariancie Highline). Oznacza to, że kierowca otworzy pojazd po prostu dotykając jego klamki. W przypadku bagażnika jest jeszcze prościej: aby otworzyć klapę bagażnika, wystarczy przesunąć nogą pod tylnym zderzakiem. To przydatne rozwiązanie, gdy ręce mamy zajęte bagażami. Oczywiście, w kieszeni trzeba mieć wówczas kluczyki do samochodu, a dokładniej: nadajnik dostępowy do auta. Na powyższym zdjęciu widoczne jest jeszcze jedno sprytne rozwiązanie: dwa przyciski, służące do automatycznego zamykania bagażnika. Przycisk po lewej od razu zamyka bagażnik. Przycisk po prawej zamknie go po 20 sekundach. Ten czas w zupełności wystarczy, abyśmy w trakcie rozładunku auta najpierw nacisnęli ów przycisk, a następnie wyjęli bagaż i odeszli od pojazdu, który automatycznie się zamknie. Nawet, gdy nie zdążymy odejść, nie zostaniemy uderzeni przez zamykającą się klapę. Czujniki wykryją obecność człowieka i zatrzymają proces zamykania.