filmy 3d

Filmy 3D generują coraz mniejsze zyski

Boom na trójwymiarowe kino był intensywny ale krótki. Dziś filmy 3D przeżywają kryzys. Z roku na rok nie tylko powstaje ich coraz mniej, ale też zyski ze sprzedaży biletów na trójwymiarowe seanse generują coraz niższe dochody.

Według raportu z Motion Picture Association of America w USA i Kanadzie dochód z filmów 3D spadł o 18% w 2017 roku. Trójwymiarowe seanse w tych dwóch krajach zarobiły jedynie 1,3 miliarda dolarów. To najgorszy wynik w ciągu ostatnich ośmiu lat. Dla porównania w 2010 roku dochód ze sprzedaży biletów na filmy 3D wyniósł 2,2 miliardy dolarów. Sam „Avatar” przyniósł dochód 2,7 miliardów dolarów w ujęciu globalnym, z czego pierwszy miliard osiągnął w ciągu zaledwie 17 dni od premiery. Żaden inny film nie osiągnął takiego wyniku.

Dlaczego jednak tak się dzieje? Po pierwsze nie tylko kino 3D przeżywa kryzys. Również zwykłe filmy 2D cieszą się dziś mniejszą popularnością niż kilka lat temu. Ludzie rzadziej chodzą do kina, prawdopodobnie z uwagi na bogatą i tanią ofertę VOD w rodzaju Netflixa, Hulu czy HBO GO. Nic dziwnego, że powoli w stronę tych platform zwracają się wytwórnie filmowe takie jak Paramount Pictures, które ostatnio wprowadziło jedynie na Netflixa „Anihilację” i „Paradoks Cloverfield” – filmy, które pierwotnie były kręcone z myślą o srebrnym ekranie. Druga zaś sprawa to czysta ekonomia – filmy 3D w kinach są o kilka złotych droższe od 2D, a finalny efekt nie zawsze jest warty takiej różnicy. Spora część osób nie może także oglądać filmów trójwymiarowych z uwagi na nudności i zawroty głowy.

Ten trend nie uchodzi uwadze samych twórców, którzy mniej chętnie rzucają się na kosztowne produkcje trójwymiarowych filmów. W 2016 roku powstały 52 takie obrazy, ale rok później już jedynie 44. Za parę lat kino 3D może zniknąć, tak samo jak zniknęła technologia 3D z telewizorów. James Cameron pracuje nad sequelem „Avatara”, a jego premiera została zapowiedziana na 2020 rok. Reżyser, wielki fan obrazów trójwymiarowych, wspomniał, że planuje wykorzystać technologię 3D, która nie wymaga okularów, ale czy uda mu się to osiągnąć? O tym przekonamy się za kilka lat. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.