Wirtualny asystent Huawei zareaguje na emocje

Siri, Cortana, czy Alexa są bardzo popularnymi asystentami głosowymi na Zachodzie. W Chinach za to bardzo dobrze sobie radzi asystent Huawei. Korzysta z niego codziennie ponad 110 milionów ludzi. Firma planuje znacznie ulepszyć swój produkt, wprowadzając sztuczną inteligencję zdolną rozpoznać emocje właściciela mobilnego urządzenia wyposażonego w asystenta głosowego.

Felix Zhang, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania w dziale Huawei odpowiedzialnym za biznes konsumencki stwierdził, że w przyszłości wszyscy użytkownicy będą chcieli porozumieć się z systemem również na poziomie emocjonalnym. Zhang dodaje, że zdaniem jego firmy, to długofalowy trend. Z kolei James Lu, dyrektor zarządzania produktami AI w Huawei deklaruje, że firmie zależy na zbudowaniu wirtualnego asystenta, który będzie w stanie nie tylko odpowiadać ściśle na zadane pytania, ale również kontynuować rozmowy z użytkownikiem na tyle długo, by ten nie czuł się samotny. Jak twierdzi Lu, będzie to wymagać asystenta o wysokiej inteligencji zarówno ogólnej i emocjonalnej.

Prace Huawei są zbieżne z trendami technologicznymi określonymi wcześniej w tym roku przez analityków Gartnera. Ich zdaniem sztuczne inteligencje zyskają niebawem zdolność wykrywania nastrojów ludzi, a tym samym będą mogły udzielać znacznie bardziej precyzyjnych, spersonalizowanych odpowiedzi na zapytania. Według Annette Zimmerman, wiceprezes Gartnera: „do 2022 roku twoje osobiste urządzenie będzie wiedzieć więcej o twoim stanie emocjonalnym niż najbliższa rodzina”. Dzięki umiejętności czytania wyrazu twarzy, analizowania głosu i zachowania użytkownika, wirtualni asystenci będą mogli zrozumieć kontekst otrzymywanych poleceń i udzielić odpowiedzi, która jest bardziej zgodna z emocjami użytkownika.

Huawei zainwestował milion dolarów w badania nad sztuczną inteligencją (fot. Kārlis Dambrāns)
Huawei zainwestował milion dolarów w badania nad sztuczną inteligencją (fot. Kārlis Dambrāns)

Według Gartnera, wirtualni asystenci z umiejętnością czytania emocji przydadzą się w samochodach i służbie zdrowia. Samochody wyposażone w cyfrowego asystenta rozpoznającego emocje kierowcy, będą w stanie rozpoznać, czy jest on zmęczony, zestresowany, zły lub sfrustrowany. Pozwoli to kontrolować samochód w sposób, który sprawi, że jazda będzie bezpieczniejsza. Z kolei w opiece zdrowotnej wirtualny asystent odczytujący emocje może monitorować stan zdrowia psychicznego pacjenta 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, a także błyskawicznie ostrzeże opiekunów i personel medyczny, jeśli zostanie wykryty problem.

Od strony sprzętowej Huawei już jest wstępnie przygotowany do zaawansowanych algorytmów AI. Najnowszy chipset Kirin 970 obecny w nowych Huawei P20 i P20 Pro zawiera specjalną jednostkę NPU (Neural Processing Unit) wspomagającą obliczenia związane ze sztuczną inteligencją. Choć asystent pomagający w rozmowie może się niektórym wydać zbędny, to potencjał tej technologii jest bardzo duży. Obecnie depresja jest w praktyce chorobą cywilizacyjną, być może dzięki podobnym rozwiązaniom, uda się nieco ograniczyć jej skalę oddziaływania. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.