Audi Q8 – inteligentne auto sterowane smartfonem

Fot. Audi
Koncern Audi ogłosił wprowadzenie na rynek zupełnie nowego SUV-a, nie mającego swojego odpowiednika we wcześniejszej ofercie firmy w tej kategorii pojazdów. Audi Q8 łączy w nadwoziu cechy SUV-a i coupe. Oczywiście jak na Audi przystało, nie mogło zabraknąć odpowiedniego wyposażenia technologicznego. Auto samo wyjedzie z garażu i zaparkuje. Dostosuje też ustawienia pod konkretnego kierowcę i poinformuje o zdarzeniach na drodze.

Audi Q8 to pojazd, który nie jest kolejną generacją wcześniej wprowadzonego na rynek modelu, lecz zupełnie nowym autem. Pod względem wzornictwa samochód stanowi funkcjonalne połączenie cech charakterystycznych SUV-a i nadwodzia coupe. Audi Q8 to duże auto oferujące przestronne i luksusowo wyposażone wnętrze. Długość Q8 ma niemal pięć metrów (4,99 m), rozstaw osi wynosi 3 metry, 2 metry szerokości i 1,71 m wysokości. Tym samym auto jest nieco krótsze niż dotychczas topowy SUV Audi, czyli model Q7. Maksymalna przestrzeń bagażowa podawana przez producenta (po złożeniu tylnych foteli) to aż 1755 litrów. Jednak w Audi interesuje nas przede wszystkim technika, producenta również, w końcu mottem marki z Ingolstadt jest „Przewaga dzięki technice”. Jaką przewagą techniczną wyróżnia się najnowszy Q8?

Audi Q8 (fot. Audi)

Audi Q8 standardowo wyposażane będzie w najbardziej rozbudowany system infotainment, MMI navigation plus. W jego skład wchodzi moduł transferu danych Audi connect pracujący w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji potrafi, bazując na poprzednich podróżach, rozpoznać preferencje kierowcy i dzięki temu udzielać mu inteligentnych podpowiedzi. Usługi sieciowe Audi connect mają pozwolić zaplanować trasę optymalnie z uwzględnieniem aktualnie panujących warunków drogowych, atmosferycznych, prowadzonych robót czy innych zdarzeń, które potencjalnie mogłyby wydłużyć trasę. Co więcej Audi Q8 z systemem MMI navigation plus potrafi korzystać z kolektywnej inteligencji roju pojazdów Audi. Oznacza to, że pojazdy tej marki wyposażone w ten system potrafią się ze sobą komunikować i wymieniać pomiędzy sobą aktualne informacje o sytuacjach drogowych.

Audi Q8
Wnętrze nowego Audi Q8 (fot. Audi)

Opcjonalnie dostępna jest funkcja Audi connect key, która jest czymś więcej niż bezkluczykowym systemem obsługi auta. W tym systemie kluczyka nie ma już w ogóle, a jego rolę spełnia smartfon właściciela pojazdu. Odpowiednia aplikacja po uwierzytelnieniu się uprawnionej osoby pozwoli posiadaczowi Q-ósemki otworzyć, zamknąć czy uruchomić pojazd za pomocą smartfonu. Oczywiście nie mogło zabraknąć również możliwości spersonalizowania auta przez kilka osób, za pomocą profili kierowców. Jest co ustawiać, bo zdaniem producenta Audi Q8 oferuje ok. 400 różnych ustawień, które mogą być zindywidualizowane. Za pomocą Kierowcy mogą również, wykorzystując aplikację myAudi, przenosić do systemu nawigacji swoje własne cele, odtwarzać streaming muzyczny oraz przenosić kalendarz ze smartfonu wprost do systemu MMI.

Audi Q8
Podczas podróży kierowcę wspiera mnóstwo systemów asystujących w nowym Audi Q8 (fot. Audi).

Wśród systemów wnoszących swój wkład w bezpieczeństwo jazdy są m.in. adaptacyjny tempomat – adaptive cruise assist, asystent wydajności, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360 stopni monitorujące otoczenie np. podczas wykonywania manewrów na parkingu. Nową funkcją pojawiającą się w Q8 będzie rozwiązanie pozwalające kierowcy wydać zdalne polecenie automatycznego wjazdu do garażu (oczywiście również i wyjazdu), rozwiązanie to będzie montowane w Audi Q8 od 2019 roku. Kierowca wysiada przed garażem i za pomocą aplikacji myAudi każe autu wjechać do garażu. Podobnie ma działać funkcja automatycznego parkowania. To poziom wyżej od dziś już dostępnych asystentów parkowania. Auto zaparkuje samo bez potrzeby obecności w nim kierowcy. Niezbędne dane przetwarzane w czasie rzeczywistym przez komputer pokładowy sterujący inteligencją auta, są pobierane – w zależności od wybranej opcji wyposażenia – z nawet pięciu czujników radarowych, z sześciu kamer, dwunastu czujników ultradźwiękowych oraz ze skanera laserowego. | CHIP