Audi A6

Audi A6 Limousine: mnóstwo czujników, interfejs pokładowy i systemy asystujące

Fot. Audi
"Przewaga dzięki technice" to motto marki z Ingolstadt doskonale znane każdemu, kto choć trochę interesuje się motoryzacją. Mieliśmy okazję uczestniczyć w prezentacji najnowszej limuzyny: Audi A6. Co więcej, mogliśmy również - jako jedni z pierwszych dziennikarzy w Polsce (samochód ten dopiero niebawem trafi do salonów) wypróbować dwa egzemplarze tego auta. Jak zatem wygląda przewaga technologiczna w ósmej generacji A6, której nadwozie - co warto podkreślić - zaprojektował Polak? Poniżej odpowiedź na to pytanie.

Zaprojektowane przez Polaka, zbudowane z niemiecką precyzją, wypełnione nowoczesnymi technologiami, dynamiczne i wciąż wyglądające jak Audi – tak można w krótkich, żołnierskich słowach scharakteryzować najnowszą, ósmą generację biznesowej limuzyny klasy premium, czyli Audi A6 C8. Nas najbardziej oczywiście interesują technologie, zatem uprzedzamy, przygotujcie sobie chwilę, bo jest co wymieniać.

Nowe Audi A6, czym się chwali producent?

Zaproszeni zostaliśmy na premierową prezentację najnowszego Audi A6 połączoną z możliwością wypróbowania aut. Każdy z zaproszonych mógł przetestować dwie wersje silnikowe Audi A6 (diesel i silnik benzynowy), różniące się również w pewnym stopniu wyposażeniem. Szczegóły wyjaśnimy omawiając każde z aut, należy jednak podkreślić, że pod względem technologicznym obie wersje były „na wypasie”.

Podczas krótkiej konferencji prasowej stanowiącej punkt organizacyjny podczas całego wydarzenia, przedstawiciele producenta podkreślali innowacje i rozwiązania technologiczne wprowadzone w najnowszej generacji A6. O czym mówiono przede wszystkim i na co zwracano uwagę? Na poprawioną sztywność nadwozia, napęd z systemem mild-hybrid z nową 48V instalacją elektryczną, bardzo rozbudowaną sensorykę uwzględniającą również pojawiający się po raz pierwszy w A6 skaner laserowy i zunifikowaną, obliczeniową jednostkę centralną zFAS stanowiącą de facto pokładowy „mózg” inteligencji wbudowanej w to auto oraz nowy, w pełni cyfrowy interfejs dotykowy pokładowego systemu MMI touch response. Przyjrzyjmy się bliżej tym rozwiązaniom.

Audi A6
Schemat systemu mild-hybrid z instalacją elektryczną 48 V. (graf. Audi)

Zacznijmy od systemu mild-hybrid. Jest to rozwiązanie, które – zdaniem przedstawicieli Audi – spełnia dwie podstawowe role, po pierwsze czyni jazdę ekonomiczniejszą, po drugie zwiększa elastyczność napędu i komfort jego użytkowania. Audi A6 jak wiele innych limuzyn, a także aut niższej klasy wyposażone jest oczywiście w system Start-Stop, czyli automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju (np. na czerwonym świetle). Pozwala to zaoszczędzić paliwo, gdyż silnik podczas postoju nie pracuje. Jednak w nowym Audi A6 ta koncepcja została znacznie bardziej rozwinięta.

Auto potrafi aktywować system Start-Stop już przy prędkości 22 km/h (np. podczas dojeżdżania do czerwonego światła na skrzyżowaniu). Możliwe jest również „żeglowanie” przy wyłączonym silniku (o ile prędkość auta mieści się w zakresie od 55 do 160 km/h). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu 48-woltowej instalacji elektrycznej oraz specjalnej konstrukcji alternatora będącego jednocześnie rozrusznikiem dla systemu Start-Stop. Alternator-rozrusznik (RSG) współpracuje z dodatkowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 10 Ah. Podczas żeglowania auto w ogóle nie spala paliwa, w tym czasie jedziemy w zasadzie na mocy właśnie z tego akumulatora.

Jest jeszcze jeden istotny szczegół: 48-woltowy rozrusznik współpracujący z litowo-jonową baterią ma znacznie większą moc, co wpływa na elastyczność rozruchu. Wada systemów start-stop z aut niższej klasy, czyli charakterystyczne i nieprzyjemne szarpnięcia podczas uruchamiania silnika, w nowym Audi A6 nie występuje. Uważni czytelnicy dostrzegą z pewnością na powyższej infografice również obecność „zwykłego” 12-woltowego akumulatora. Jednak rola instalacji 12-woltowej jest marginalna, służy ona wyłącznie do pierwszego ruszenia. Później wszystkie funkcje przejmuje już 48V układ mild-hybrid.

Nie sugerujcie się także powyższą infografiką, w której widać sześciocylindrowy, trzylitrowy silnik benzynowy TFSI. System mild-hybrid z instalacją 48V jest dostępny w każdej sześciocylindrowej (również diesel) wersji Audi A6. Warto jeszcze zaznaczyć, że podczas hamowania RSG (czyli akumulatoro-rozrusznik 48V) ma moc rekuperacji do 12 kW. Jak podaje producent w realnych warunkach system mild-hybrid obniża średnie zużycie paliwa o 0,7l na 100 km.

Audi A6
Niezwykle bogata sensoryka nowego modelu Audi A6. Pierwszy raz firma zastosowała w tym modelu laserowy skaner (graf. Audi).

Nowe Audi A6 zbiera i przetwarza mnóstwo informacji o otoczeniu. Na powyższej ilustracji poszczególne typy sensorów oznaczone są różnymi kolorami. Czerwony to skaner laserowy, zielony, systemy radarowe (z przodu radar dalekiego zasięgu systemu Front Assist, po bokach i z tyłu radary średniego zasięgu), szary to sensory ultradźwiękowe (zbliżeniowe), a bladoniebieski to zakres oddziaływania kamer dookólnej obserwacji. Czemu tego aż tyle? To konieczność, bo nowe Audi A6 może być wyposażone nawet w aż 39 różnych systemów wsparcia kierowcy. Z częścią z nich mieliśmy okazję się zapoznać, a wrażeniami dzielimy się już przy opisie każdego z aut.

Audi A6
Za przetwarzanie sygnałów rejestrowanych przez bogaty zestaw sensorów odpowiada zunifikowany kontroler asystentów kierowcy: zFAS (graf. Audi).

Bogata sensoryka pojazdu to jedno, ale podobnie jak nasz biologiczny system zmysłowy dostarcza sygnały do mózgu, tak i w pojeździe musi istnieć jednostka centralna odpowiedzialna za przetwarzanie odbieranych przez auto „bodźców”. W najnowszym Audi A6 systemami wsparcia kierowcy zarządza zaawansowany sterownik zFAS. Na podstawie stale napływających informacji oblicza on nieustannie w czasie rzeczywistym obraz otoczenia. W najwyższej wersji wyposażeniowej nowego Audi A6, zestaw czujników obejmuje maksymalnie pięć czujników radarowych, pięć kamer funkcjonujących w świetle dziennym, jedną kamerę na podczerwień na potrzeby asystenta jazdy nocą, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy. Łącznie aż 24 elementy stale gromadzące dane na temat otoczenia pojazdu.

Czas na jazdę, na początek nowe A6 z silnikiem diesla. Zapraszamy na następną stronę.