Poczta Polska testuje auta elektryczne

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Poczta Polska współpracują w zakresie… elektromobilności

Narodowy operator pocztowy podpisał porozumienie z NCBR w sprawie rozwoju elektromobilności. Wymiana pojazdów spalinowych na elektryczne może przynieść spore oszczędności. Samochody Poczty Polskiej zużywają rocznie 23 milionów litrów paliwa.

Już w kwietniu Poczta Polska rozpoczęła testy aut elektrycznych, które w przyszłości mogłyby zastąpić aktualną flotę narodowego operatora pocztowego. Dzięki współpracy z NCBR Poczta zyska fundusze na rozwój elektromobilności. Dokument intencyjny w sprawie współpracy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Poczty Polskiej został podpisany przez przedstawicieli obu stron w ostatni czwartek podczas kongresu Impact’18 w Krakowie. Sygnatariusze porozumienia podkreślili, że kooperacja pozwoli na wykorzystanie potencjału logistycznego Poczty Polskiej i przełoży się na unowocześnienie jego oferty.

melex 391
Poczta już od kwietnia testuje auta elektryczne producentów działających na naszym rynku – również polskich. Wśród nich jest firma Melex. Na zdjęciu model Melex 391 (fot. Melex).

Jednym z efektów podpisanego porozumienia jest decyzja o stworzeniu auta elektrycznego dla Poczty Polskiej. Wymagania są specyficzne, a liczebność floty z góry znana, co ułatwia w pewnym stopniu zadanie opracowania pojazdów. Zresztą podjęto już w tym kierunku pewne działania. Według słów prezesa Sypniewskiego testy dziewięciu modeli oferowanych przez polskich producentów, bądź producentów działających na naszym rynku rozpoczęły się już w kwietniu. Testowano auta marek: Renault, Nissan, Zeppelin Goupil, Melex, Citroen, Peugeot i KOMEL (konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych).

Aktualnie flota Poczty Polskiej S.A. liczy ok. 5 tys. różnych pojazdów. Rocznie wymaga ona 23 mln litrów paliwa (fot. Poczta Polska).

Poczta Polska obecnie dysponuje flotą liczącą ok. 5 tys. pojazdów różnych typów i o różnej ładowności. Obecnie auta państwowego operatora zużywają rocznie ok. 23 mln litrów paliwa. Budżet NCBR przeznaczony na rozwój elektromobilności nie jest na razie znany. Izabela Żmudka, zastępca dyrektora NCBR zaznaczyła jedynie, że będzie to kwota adekwatna, wystarczająca aby zrealizować pomysły. Na koniec warto dodać, że samochody elektryczne wykorzystuje już m.in. Royal Mail w Wielkiej Brytanii, Deutsche Post DHL w Niemczech oraz Grupa La Poste we Francji. A co wy myślicie o pomyśle wymiany floty pocztowej na auta elektryczne? | CHIP