różowa planeta karłowata farout

Astronomowie znaleźli różową planetę karłowatą Farout

Fot. Carnegie Institution for Science
Badacze kosmosu z amerykańskiej Carnegie Institution for Science odkryli najdalszy, jak dotąd, obiekt Układu Słonecznego. Planeta karłowata otrzymała nazwę Farout. Może dostarczyć informacji o "mitycznej" Planecie X.

Farout (ang. daleki, dalekosiężny), a właściwie 2018 VG18 – znajduje się około 17,7 miliarda kilometrów od Słońca. Obiekt ma średnicę zaledwie 500 kilometrów, czyli jest prawie 5-krotnie mniejszy od Plutona i Eris. Dla porównania, średnica Księżyca to prawie 3,5 tysiąca kilometrów. Między innymi ze względu na niewielkie rozmiary planet karłowatych nie uznaje się za pełnoprawne planety.

Farout odkryto przez przypadek. Astronomowie z CIS szukają dziewiątej planety Układu Słonecznego, zwanej tradycyjnie Planetą X. 2018 VG18 został dostrzeżony na fotografiach wykonanych teleskopem Subaru działającym na Hawajach. Odkrycie zostało potwierdzone też przez obserwatorium w Chile. Na sekwencji zdjęć widać jak planeta karłowata przesuwa się po niebie na tle nieruchomych galaktyk i gwiazd.

Na zdjęciach z teleskopu Subaru widać poruszający się odległy obiekt (fot. Carnegie Institution for Science)