physx nvidia

NVIDIA udostępniła kod źródłowy silnika PhysX

Zestaw narzędzi do wykorzystania wirtualnej fizyki jest teraz dostępny jako open source.

NVIDIA udostępniła na GitHubie software developement kit silnika na zasadach licencji BSD-3. Tym samym nowy PhysX jest darmowy. 20 grudnia ma zostać udostępniona kolejna odsłona oznaczona numerem 4.0. Ruch amerykańskiej firmy z pewnością przysłuży się dalszej popularyzacji bibliotek NVIDII, a równocześnie jej rozwiązań sprzętowych. Dostarczając programistom kompletne narzędzie do symulacji fizyki, koncern może pomóc wielu mniejszym wydawcom w uzyskaniu lepszych efektów w grach. Oprogramowanie PhysX 4.0 nie będzie jednak skupiało się wyłącznie na gamingu. Producent liczy, że silnik zostanie również wykorzystany w robotyce, uczeniu maszynowym oraz pracach nad samochodami autonomicznymi.

PhysX to silnik fizyki, który powstał ponad dekadę temu. Korzystała z niego wówczas wyłącznie specjalna karta firmy Ageia (Ageia opracowała rozwiązanie odpowiedzialne za obliczenia). W 2008 roku przedsiębiorstwo kupiła NVIDIA, która obsługę PhysX dodała do swoich układów graficznych GeForce. Od czasu, kiedy królowały GeForce’y serii 8000, minęła dekada a PhysX nadal jest rozwijany. Silnik pozwala nadawać wirtualnym obiektom pełny zestaw atrybutów fizycznych, takich jak masa, prędkość, gęstość itd. Przy ich wykorzystaniu można generować efekty w grafice 3D przypominające rzeczywiste zachowanie obiektów, na które wpływają określone czynniki. Może to być pomocne nie tylko w grach, ale i licznych innych zastosowaniach ograniczonych wyłącznie kreatywnością programistów. | CHIP