car hacking

3 mln samochodów narażonych na atak

Hakerzy mogą przejąć kontrolę nad nowoczesnymi autami.

Naukowcy udowodnili, że inteligentne systemy alarmowe rosyjskiej firmy Pandora oraz amerykańskiej firmy Viper, które pozwalają kontrolować samochód za pomocą aplikacji, zostały źle zabezpieczone. Błąd po stronie interfejsu programistycznego sprawiał, że hakerzy mogli zmienić adres e-mail użytkownika pojazdu bez jego wiedzy, wysłać sobie zresetowane hasło i w ten sposób przejąć kontrolę nad pojazdem.

Cyberprzestępcy byli w stanie sprawdzać lokalizację pojazdu w czasie rzeczywistym, wyłączyć w aucie alarm i immobilizer. W zależności od modelu mogli także zdalnie wyłączyć silnik oraz podsłuchiwać rozmowy prowadzone wewnątrz samochodu, o ile miał on wbudowany zestaw głośnomówiący.

Współcześni złodzieje samochodów nie muszą już tak się fatygować (fot. Pixabay.com)

O podobnych lukach w zabezpieczeniach aut badacze informowali już wcześniej. – Uczeni z Uniwersytetu w Warwick całkiem niedawno przekonywali, że hakerzy są w stanie przejąć kontrolę nad oprogramowaniem i systemami kontrolnymi samochodów osobowych. Podobnej opinii byli eksperci z Lancaster, którzy dowiedli, że do samochodu można dostać się za pomocą sieci bezprzewodowych 3G, 4G, Wi-Fi, systemu informacyjno-rozrywkowego w aucie, czy podczas diagnostyki lub serwisowania pojazdu – wyjaśnia Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń z ESET.

Kilka lat temu dwóch badaczy bezpieczeństwa z firmy IOActive włamało się do jeepa kierowanego przez redaktora portalu technologicznego Wired. Gdy kierował on swoim pojazdem na ulicach USA, przy prędkości 110 km/h badacze zdalnie włączyli mu zimny nawiew, przełączyli radio na lokalną stację, uruchomili wycieraczki i ostatecznie wyłączyli w samochodzie hamulce.

Producenci samochodów tacy jak Tesla czy BMW mają programy, które pozwalają na natychmiastową aktualizację systemu auta w przypadku znalezienia nowej luki. Należy się jednak spodziewać, że hakerzy będą zawsze o krok przed twórcami systemów bezpieczeństwa, a im więcej w samochodzie elektroniki, tym bardziej auto będzie podatne na atak. | CHIP