Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Jarosław Cichoszewski
Nowa karta kosztująca niewiele ponad 1000 zł ma szansę stać się nowym standardem do grania w rozdzielczości Full HD. Czy jednak wyjdzie zwycięsko z pojedynku z liczną w tej klasie konkurencją?

W skrócie

  • Wystarczająca wydajność do Full HD
  • Niezwykle krótka
  • Efektywność energetyczna
  • Tylko GDDR5 zamiast GDDR6
  • Brak jednostek raytracingowych lub jednostek AI

Zotac Gaming GTX 1660 Twin Fan jest niedrogą kartą graficzną do grania w rozdzielczości Full HD. Karta nie nagrzewa się zbytnio i jest tak krótka, że może zmieścić się nawet w małych komputerach PC. Największym problemem z odchudzonym GTX 1660 Ti (zobacz wideo) jest to, że wypełnia on raczej ciasną niszę i na rynku dostępnych jest wiele dobrych i niedrogich alternatyw.

Podobnie jak starszy o kilka tygodni Geforce GTX 1660 Ti, również GTX 1660 całkowicie pozbawiony został jednostek odpowiedzialnych za raytracing w czasie rzeczywistym czy DLSS dostępne w serii GeForce RTX-20. Oznacza to, że w grach takich jak Metro: Exodus czy Battlefield 5 nie będziemy mogli podziwiać spektakularnych efektów świetlnych raytracing, szczególnie realistycznych odbić i wygładzania krawędzi kontrolowanego przez SI. Nvidia mówi: „Skupiamy się wyłącznie na renderingu wydajności. Ale to nie ma większego znaczenia – zwłaszcza w tym przedziale cenowym – ponieważ istnieje tylko kilka gier, które wspierają te efekty w tej chwili a sam raytracing wymaga dużej wydajności.

Geforce GTX 1660 Ti: Wycisnąć ile się da

Ze względu na brak super funkcji, procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale innowacje są ukryte w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. Nvidia twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych – oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych – które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.

GeForce GTX 1660GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1060 6 GB
Liczba rdzeni CUDA140815361280
TMU889680
Cache L1 układu1408 KB1536 KB480 KB
Taktowanie rdzenia1530 MHz1500 MHz1506 MHz
Boost1785 MHz1770 MHz1708 MHz
Pamięć6 GB GDDR56 GB GDDR66GB GDDR5
Taktowanie pamięci8000 MHz12 000 MHz8000 MHz
Szyna pamięci192-bit192-bit192-bit
Powierzchnia układu284 mm2284 mm2200 mm2
TDP120 W120 W120 W

Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane szybciej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości – ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy ściga się z prędkością 200 km/h.

Co nie mniej ważne, architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. Nvidia współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS. Powinno to uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Zotac Gaming GTX 1660 Twin Fan: Co potrafi karta

Zotac w przypadku tego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. Dwuwentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony, ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. Zotac zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w mini PC – w efekcie karta pod względem wydajności mieści się w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w naszym zestawieniu. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i dwa wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie są zauważalne. Z drugiej strony, zużycie energii jest niskie: nasz system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu – to jest wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.

Wyniki testów

Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116: karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze Metro: Exodus (tryb szczegółów „Ultra”) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę (fps) a w Far Cry 5 (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni Rise of the Tomb Raider, może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detalo. Gra w rozdzielczości 1440p jest ogólnie możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić coś o półkę wyżej.

GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1660GeForce GTX 1060
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total)32162 pkt.30158 pkt.29541 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total)14218 pkt.11835 pkt.10495 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra)3446 pkt.2843 pkt.2829 pkt.
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total)6301 pkt.5449 pkt.3906 pkt.
Benchmark: VRMark: Orange Room Score9604 pkt.8380 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Blue Room Score2018 pkt.1688 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score6513 pkt.5423 pkt.0 pkt.
Benchmark: Dirt Rally (Full HD)106,8 fps87,1 fps81,6 fps
Benchmark: Dirt Rally (UHD)39,2 fps31,1 fps28,8 fps
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD)186,2 fps154,0 fps131,9 fps
Benchmark: Alien: Isolation (UHD)60,5 fps49,6 fps42,0 fps
Benchmark: GTA V (Full HD)132,5 fps110,2 fps99,9 fps
Benchmark: GTA V (UHD)45,7 fps35,8 fps31,0 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD)69,5 fps59,1 fps45,8 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD)44,0 fps37,2 fps29,8 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD)119,1 fps100,4 fps86,0 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD41,9 fps34,0 fps30,1 fps

 

  • Oceny
  • Układ graficzny Nvidia GeForce GTX 1660 6GB GDDR5
  • Wymiar technologiczny produkcji 12 nm
  • Liczba shaderów 1.408 Engines
  • Częstotliwość taktowania GPU [MHz] 1.530 MHz
  • Częstotliwość taktowania GPU w trybie Boost [MHz] 1.785 MHz
  • Moc tracona (TDP) 120 W
  • Typ pamięci GDDR5
  • Pojemność pamięci 6.144 MB
  • Częstotliwość taktowania pamięci 8.008 MHz
  • Szerokość interfejsu pamięci 192 Bit
  • Wyjścia D-Sub 0 porty
  • Wyjścia DVI 0 porty
  • Wyjścia Display Port 3 porty
  • Wyjścia HDMI 1 port
  • Długość karty 17,6 cm
  • Zajmowane sloty 2 Slots
  • Wersja sterownika 419.35
  • Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total) 30.158 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) 11.835 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) 2.843 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) 5.449 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Orange Room Score 8.380 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Blue Room Score 1.688 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Cyan Room Score 5.423 pkt.
  • Benchmark: Dirt Rally (Full HD) 87,1 fps
  • Benchmark: Dirt Rally (UHD) 31,1 fps
  • Benchmark: Alien: Isolation (Full HD) 154,0 fps
  • Benchmark: Alien: Isolation (UHD) 49,6 fps
  • Benchmark: GTA V (Full HD) 110,2 fps
  • Benchmark: GTA V (UHD) 35,8 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) 59,1 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) 37,2 fps
  • Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD) 100,4 fps
  • Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD) 34,0 fps
  • Rodzaj chłodzenia Wentylator
  • Średnia głośność w trybie 2D 1,7 so
  • Średnia głośność w czasie gry 2,4 so
  • Maksymalna temperatura w trybie 3D 66 °C
  • Pobór mocy w trybie idle 58 W
  • Pobór mocy przy pełnym obciążeniu 199 W
Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.