Tesla rezygnuje z układów NVIDII

Tesla nie będzie korzystała już z układów SoC NVIDIA Xavier. Autonomiczne samochody elektryczne Tesli będą wykorzystywały procesory własnej produkcji. Jako główną przyczynę swojej decyzji amerykański producent podał małą dokładność w testach jazdy autonomicznej. Ma to kluczowe znaczenie dla działań firmy, bowiem Tesla prowadzi prace nad samochodami o 5 stopniu autonomiczności.

Podczas głównego wydarzenia „Autonomy Day” Tesla ogłosiła swój własny komputer pokładowy, wyposażony w układy produkcji firmy Elona Muska, a nie, jak dotąd, NVIDII. Komputer nosi nazwę Tesla Full Self-Driving (FSD, wcześniej nazwany w trakcie testów Autopilot Hardware 3.0) – który według firmy z Palo Alto jest najbardziej zaawansowanym komputerem na świecie zaprojektowanym do autonomicznej jazdy. Nowy układ produkowany jest w zakładach Samsunga i ma moc obliczeniową sieci neuronowej 144 TOPS (tera-operacji na sekundę, czyli inaczej biliony operacji na sekundę). Firma porównała to z wydajnością komputera NVIDIA Drive Xavier wynoszącą, zdaniem Tesli, jedynie 21 TOPS.

Płyta główna z dwoma procesorami Tesli (fot. Wccftech)

To, że Tesla będzie budować własne chipy stało się jasne, odkąd w 2016 roku zatrudniła Jima Kellera, byłego inżyniera z AMD, który stał m.in. za układami K8 (Athlony X2), później pracującego w Apple przy układach A4 i A5. Produkcja własnych układów powinna pozwolić Tesli na obniżenie kosztów elektroniki w swoich samochodach. Dla NVIDII oznacza natomiast spadek liczby zamówień.

Tesla Model 3 – najtańsze auto w ofercie producenta, może najbardziej zyskać na przejściu na własną, a więc prawdopodobnie tańszą, elektronikę. Głównym celem firmy jest jednak co innego – autonomiczne taksówki. (fot. Tesla)

Co na to NVIDIA? Amerykańska firma stwierdziła w oświadczeniu, że Tesla myli się, opisując swój komputer z własnym układem jako mocniejszy niż rozwiązanie NVIDII, którego Tesla używała dotychczas. Zdaniem NVIDII, nowy układ Teslii należałoby porównać raczej do pełnego komputera Drive AGX Pegasus, który zapewnia 320 TOPS dla percepcji SI, lokalizacji i planowania trasy. Co więcej, Tesla miała się pomylić również w liczbie wykonywanych operacji przez układ Xavier, który uzyskuje 30 TOPS, a nie 21 TOPS jak podał amerykański producent samochodów elektrycznych i jest zaprojektowany dla wspomagania z wykorzystaniem Autopilota, a nie w celu pełnej automatyzacji jazdy.

Na całym zamieszaniu straciła zresztą właśnie Tesla. Akcje producenta zakończyły poniedziałkową sesję giełdową spadkiem o 3,9%, a akcje NVIDII wzrosły o 1,2%. To ostatnie może być (i zapewne jest) podyktowane jednak premierą nowych kart graficznych. | CHIP

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.