Nowe technologie, które zmieniają rynek ubezpieczeń

Rynek ubezpieczeń podlega coraz bardziej dynamicznym zmianom ze względu na rozwijające się technologie. Wszystko wskazuje na to, że czas ery agentów wyłącznych, czy tych, którzy przyjeżdżali do naszego domu, aby zawrzeć polisę, dobiega końca. Czy to dobra wiadomość dla klientów?

Cyfryzacja procesów zakupowych dotyczy wszystkich dziedzin. Wykorzystanie Internetu w relacji z klientem stanowi obecnie kluczowy czynnik rozwoju branży. Nowe standardy obsługi w znaczący sposób wpływają na oczekiwania, które kupujący ma wobec podmiotów oferujących ubezpieczenia. Obecnie Internet stanowi nowy, rozwijający się kanał dystrybucji sprzedaży wśród klientów detalicznych. Jaka przyszłość czeka nas w tym obszarze?

Cyfryzacja w ubezpieczeniach – jak jest na świecie?

Na całym świecie wzrasta tendencja do skupiania rozwiązań biznesowych w sektorze cyfrowym. Oczekiwania związane są nie tylko z dostosowaniem oferty do potrzeb obecnego rynku, ale również duży nacisk kładziony jest na krystaliczność w przetwarzaniu danych przez firmy. Klienci firm ubezpieczeniowych oczekują obecnie wsparcia w wyborze oferty w połączeniu wielu kanałów: telekomunikacyjnego, internetowego, a także interpersonalnego.

Ponad 80% ubezpieczycieli jest zdania, że przyszłość na rynku ubezpieczeń należy do tych organizacji, które poniosą znaczne inwestycje w obszarze innowacji i cyfryzacji
Raport „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, Accenture, 2018 r.

Rynek ubezpieczeń staje obecnie przed szeregiem wyzwań dotyczących nie tylko prezentacji samej oferty, ale również zabezpieczeń, technologii oraz wielu nieprecyzyjnych obwarowań natury prawnej. Klienci coraz częściej oczekują nie tylko kontaktu przez Internet, ale również rozwiązań związanych z aplikacjami pozwalającymi na szybki i wygodny dostęp do ubezpieczyciela, np. poprzez aplikacje mobilne. Takie rozłożenie akcentów w kontakcie z towarzystwem ubezpieczeniowym zmienia kierunek rozwoju branży.

Cyfryzacja ubezpieczeń w Polsce – jak wygląda rzeczywistość?

Według wspomnianego wcześniej raportu Accenture “Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce” z 2018 roku, 62% klientów jest zadowolonych z wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym. Badani jako przewagę takiego rodzaju komunikacji wskazali: większe zaangażowanie 84%, szybsze uzyskanie usługi 68%, szybkość reakcji 68%, mniejszą spontaniczność 65%, a także całodobową dostępność 64%.

Cyfryzacja obejmuje również telematykę użytkowników samochodów, czyli obserwację i analizę sposobu jazdy kierowców: hamowanie, przyspieszanie czy prędkość z jaką porusza się auto, a także kontrolę ilości spalanego paliwa. Dzięki tak precyzyjnym informacjom z komputera pokładowego/ aplikacji można analizować ryzyko, które ze sobą niesie ubezpieczanie konkretnego pojazdu prowadzonego przez konkretnego użytkownika.

Dzięki takim rozwiązaniom nabywca polisy komunikacyjnej, wyposażony w systemy pozwalające ocenić sposób użytkowania samochodu i na przykład w GPS – pozwalający na lokalizację, będzie dla ubezpieczycieli bardziej wiarygodnym klientem, co może przełożyć się na znaczące obniżenie kwot przeznaczanych na ubezpieczenie auta.

Aż 62% klientów jest zadowolonych z wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym.
Raport „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, Accenture, 2018 r.

Nowe technologie w ubezpieczeniach

Już dziś ubezpieczyciele korzystają z zaawansowanej analityki do oceny ryzyka. Big data pozwala na skuteczniejsza eliminację oszustw ubezpieczeniowych i dostosowanie oferty do zapotrzebowania kupujących. Przetwarzanie i analiza danych “w chmurze” znacząco zwiększa szybkość przetwarzania informacji i tym samym podnosi wydajność ocen zakładów ubezpieczeniowych. Dodatkowo przy analizie kolizji drogowych możliwe jest również odtworzenie w najdrobniejszych szczegółach zdarzenia w świecie wirtualnym. Pozwala to na bezsporne ustalenie przebiegu wydarzeń i wypłaty tylko należnych odszkodowań.

Chatbot
W podjęciu decyzji dotyczącej ubezpieczenia może pomóc np. chatbot, czyli wirtualny doradca.

Część ubezpieczycieli w komunikacji z klientem korzysta z tak zwanych chatbotów, czyli pomocy konsultanta, który nie jest człowiekiem, a po prostu komputerem. Takie wykorzystanie chatbota z silnikiem NLP (Natural Language Processing) połączonym z potężną bazą danych ubezpieczyciela pozwala na sprawną odpowiedź na zapytanie klienta przez 24/7. Szczególnie młode pokolenie klientów oczekuje sprawnych reakcji przy wykorzystaniu technologicznych nowinek. Znacząco obniża to koszty firmy ubezpieczającej, usprawnia prowadzenie działań.

Nowa technologia, czyli porównywarka ubezpieczeń. Jak działa?

Przykładowo, porównywarka OC mfind.pl pozwala na zestawienie kilkunastu polis różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Ponieważ OC jest w Polsce obowiązkowe, a jego zakres jest ustalony ustawą, to newralgicznym elementem przy zakupie pozostaje cena. Polacy coraz odważniej wybierają taką metodę porównywania cen, a porównywarek działa kilka. Pojawiają się też nowi gracze. Głównym czynnikiem decydującym o korzystaniu z tego rozwiązania jest łatwy dostęp, prosta obsługa, szeroki zakres ofert oraz czas poświęcony na wybór ubezpieczyciela.

Jak skorzystać z porównywarki OC i jakie dane potrzebne są do oceny ryzyka?

Wystarczy przygotować dowód osobisty oraz dowód rejestracyjny pojazdu. W porównywarce ubezpieczeń należy wpisać informacje dotyczące samochodu, jak również informacje dotyczące kierowcy.
Te wszystkie informacje nie są wykorzystywane w celu identyfikacji, czego najczęściej obawiają się kupujący, służą wyłącznie do zestawienia najbardziej korzystnych ofert zniżek dla klienta. Niektóre towarzystwa sprawdzają historię szkód w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym w celu wyeliminowania osób deklarujących nieprawdę w tym zakresie – dlatego podanie prawdziwych danych jest konieczne do uzyskania wiarygodnej oferty.

Nowe technologie – co dalej?

Porównywarki OC to oczywiście jeden z pierwszych kroków cyfryzacji rynku ubezpieczeniowego w Polsce, ponieważ stanowią dla klientów realną możliwość zaoszczędzenia pieniędzy za polisę. Polacy powoli przekonują się do nowych technologii w branży ubezpieczeń. Jednocześnie na rynek zakupowy wchodzi nowe pokolenie, dla którego Internet jest naturalną i codzienną przestrzenią handlową oraz komunikacyjną. Do ich potrzeb i sposobu funkcjonowania online będzie musiała się dostosować cała branża ubezpieczeniowa, ponieważ w tym sektorze to wygoda i zadowolenie klienta są kluczowe przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.