Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

GPU z Chin za niewiele ponad 1000 złotych ma szansę być standardem w przypadku gier w rozdzielczości Full HD. Czy jednak wyjdzie zwycięsko z pojedynku z liczną w tej klasie konkurencją? Sprawdzamy, jak w praktyce radzi sobie ZOTAC Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6 GB GDDR5.

W skrócie

  • - wystarczająca wydajność do Full HD
  • - niezwykle krótka
  • - efektywność energetyczna
  • - tylko GDDR5 zamiast GDDR6
  • - brak jednostek raytracingowych lub AI

ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan jest niedrogą kartą graficzną do grania w rozdzielczości Full HD. Nie nagrzewa się zbytnio i jest tak krótka, że może zmieścić się nawet w małych komputerach PC. Największym problemem z odchudzoną wersją GTX 1660 Ti jest to, że wypełnia raczej ciasną niszę, a na rynku znajdziemy wiele dobrych i niedrogich alternatyw.

Podobnie jak nieco starszy GeForce GTX 1660 Ti, również GTX 1660 jest całkowicie pozbawiony jednostek odpowiedzialnych za raytracing w czasie rzeczywistym czy DLSS dostępne w serii GeForce RTX-20. Oznacza to, że w grach takich jak „Metro: Exodus” czy „Battlefield 5” nie będziemy mogli podziwiać spektakularnych efektów świetlnych, szczególnie realistycznych odbić i wygładzania krawędzi kontrolowanego przez SI. NVIDIA uzasadnia: skupiamy się wyłącznie na renderingu wydajności. Ale to nie ma większego znaczenia, zwłaszcza w tym przedziale cenowym, ponieważ jest w tej chwili tylko kilka gier, które wspierają podobne efekty, a sam raytracing wymaga dużej wydajności.

GeForce GTX 1660 Ti: wycisnąć, ile się da

Ze względu na brak super funkcji procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale nowoczesność jest ukryta w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. NVIDIA twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych, oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych, które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.

GeForce GTX 1660GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1060 6 GB
Liczba rdzeni CUDA140815361280
TMU889680
Cache L1 układu1408 KB1536 KB480 KB
Taktowanie rdzenia1530 MHz1500 MHz1506 MHz
Boost1785 MHz1770 MHz1708 MHz
Pamięć6 GB GDDR56 GB GDDR66GB GDDR5
Taktowanie pamięci8000 MHz12 000 MHz8000 MHz
Szyna pamięci192-bit192-bit192-bit
Powierzchnia układu284 mm2284 mm2200 mm2
TDP120 W120 W120 W

Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane sprawniej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości, ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy jedzie z prędkością 200 km/h. Co nie mniej ważne architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. NVIDIA współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS, co powinno uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan: co potrafi karta?

ZOTAC w przypadku omawianego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. 2-wentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. ZOTAC zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w miniPC – w efekcie karta pod względem wydajności jest w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w zestawieniu CHIP-a. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i wspomniane 2 wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie przeszkadzają. Z drugiej strony zużycie energii pozostaje niskie, system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu. To wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.

Reklama

Wyniki testów

Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116. Karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze „Metro: Exodus” (tryb szczegółów Ultra) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę, a w „Far Cry 5” (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni tytuł „Rise of the Tomb Raider” może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detali. Gra w rozdzielczości 1440p jest możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić mocniejszą kartę (o półkę wyżej).

W dole tekstu publikujemy wyniki kart GeForce GTX 1660 Ti, 1660 i 1060 w benchmarkach. A jeszcze niżej – szczegółowe dane na temat opisywanego podzespołu ZOTAC-a. | CHIP

GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1660GeForce GTX 1060
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total)32162 pkt.30158 pkt.29541 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total)14218 pkt.11835 pkt.10495 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra)3446 pkt.2843 pkt.2829 pkt.
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total)6301 pkt.5449 pkt.3906 pkt.
Benchmark: VRMark: Orange Room Score9604 pkt.8380 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Blue Room Score2018 pkt.1688 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score6513 pkt.5423 pkt.0 pkt.
Benchmark: Dirt Rally (Full HD)106,8 fps87,1 fps81,6 fps
Benchmark: Dirt Rally (UHD)39,2 fps31,1 fps28,8 fps
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD)186,2 fps154,0 fps131,9 fps
Benchmark: Alien: Isolation (UHD)60,5 fps49,6 fps42,0 fps
Benchmark: GTA V (Full HD)132,5 fps110,2 fps99,9 fps
Benchmark: GTA V (UHD)45,7 fps35,8 fps31,0 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD)69,5 fps59,1 fps45,8 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD)44,0 fps37,2 fps29,8 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD)119,1 fps100,4 fps86,0 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD41,9 fps34,0 fps30,1 fps
  • Oceny
  • Układ graficzny Nvidia GeForce GTX 1660
  • Wymiar technologiczny produkcji 12 nm
  • Liczba shaderów 1.408 Engines
  • Częstotliwość taktowania GPU [MHz] 1.530 MHz
  • Częstotliwość taktowania GPU w trybie Boost [MHz] 1.785 MHz
  • Moc tracona (TDP) 120 W
  • Typ pamięci GDDR5
  • Pojemność pamięci 6.144 MB
  • Przepustowość interfejsu pamięci 192,2 GB/s
  • Szerokość interfejsu pamięci 192 Bit
  • Wyjścia DVI brak złącza
  • Wyjścia Display Port 3 porty
  • Wyjścia HDMI 1 port
  • Długość karty 17,6 cm
  • Zajmowane sloty 2 Slots
  • Wersja sterownika 419.35
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) 11.835 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) 2.843 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) 5.449 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Time Spy Extreme (Gesamt) 2.439 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Port Royal (Gesamt) 0 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Blue Room Score 1.688 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Cyan Room Score 5.423 pkt.
  • Benchmark: Dirt Rally (Full HD) 87,1 fps
  • Benchmark: Dirt Rally (UHD) 31,1 fps
  • Benchmark: Far Cry 5 (FHD) 35,0 fps
  • Benchmark: Far Cry 5 (UHD) 9,0 fps
  • Benchmark: GTA V (Full HD) 110,2 fps
  • Benchmark: GTA V (UHD) 35,8 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) 59,1 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) 37,2 fps
  • Benchmark: Total War: Warhammer II (FHD) 42,6 fps
  • Benchmark: Total War: Warhammer II (UHD) 17,0 fps
  • Benchmark: Metro: Exodus (FHD) 18,0 fps
  • Benchmark: Metro: Exodus (UHD) 8,6 fps
  • Rodzaj chłodzenia Wentylator
  • Średnia głośność w trybie 2D 1,7 so
  • Średnia głośność w czasie gry 2,4 so
  • Maksymalna temperatura w trybie 3D 66 °C
  • Pobór mocy w trybie idle 58 W
  • Pobór mocy przy pełnym obciążeniu 199 W
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.