Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Testujemy kartę i porównujemy ją z modelami GTX 1660 Ti oraz 1060.

Podobnie jak nieco starszy GeForce GTX 1660 Ti, również GTX 1660 jest całkowicie pozbawiony jednostek odpowiedzialnych za raytracing w czasie rzeczywistym czy DLSS dostępne w serii GeForce RTX-20. Oznacza to, że w grach takich jak „Metro: Exodus” czy „Battlefield 5” nie będziemy mogli podziwiać spektakularnych efektów świetlnych, szczególnie realistycznych odbić i wygładzania krawędzi kontrolowanego przez SI. NVIDIA uzasadnia: skupiamy się wyłącznie na renderingu wydajności. Ale to nie ma większego znaczenia, zwłaszcza w tym przedziale cenowym, ponieważ jest w tej chwili tylko kilka gier, które wspierają podobne efekty, a sam raytracing wymaga dużej wydajności.

W skrócie

  • - wystarczająca wydajność do Full HD
  • - niezwykle krótka
  • - efektywność energetyczna
  • - tylko GDDR5 zamiast GDDR6
  • - brak jednostek raytracingowych lub AI

ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan jest niedrogą kartą graficzną do grania w rozdzielczości Full HD. Nie nagrzewa się zbytnio i jest tak krótka, że może zmieścić się nawet w małych komputerach PC. Największym problemem z odchudzoną wersją GTX 1660 Ti jest to, że wypełnia raczej ciasną niszę, a na rynku znajdziemy wiele dobrych i niedrogich alternatyw.

GeForce GTX 1660 Ti: wycisnąć, ile się da

Ze względu na brak super funkcji procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale nowoczesność jest ukryta w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. NVIDIA twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych, oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych, które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.

GeForce GTX 1660 GeForce GTX 1660 Ti GeForce GTX 1060 6 GB
Liczba rdzeni CUDA 1408 1536 1280
TMU 88 96 80
Cache L1 układu 1408 KB 1536 KB 480 KB
Taktowanie rdzenia 1530 MHz 1500 MHz 1506 MHz
Boost 1785 MHz 1770 MHz 1708 MHz
Pamięć 6 GB GDDR5 6 GB GDDR6 6GB GDDR5
Taktowanie pamięci 8000 MHz 12 000 MHz 8000 MHz
Szyna pamięci 192-bit 192-bit 192-bit
Powierzchnia układu 284 mm2 284 mm2 200 mm2
TDP 120 W 120 W 120 W

Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane sprawniej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości, ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy jedzie z prędkością 200 km/h. Co nie mniej ważne architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. NVIDIA współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS, co powinno uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan: co potrafi karta?

ZOTAC w przypadku omawianego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. 2-wentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. ZOTAC zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w miniPC – w efekcie karta pod względem wydajności jest w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w zestawieniu CHIP-a. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i wspomniane 2 wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie przeszkadzają. Z drugiej strony zużycie energii pozostaje niskie, system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu. To wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.

Wyniki testów

Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116. Karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze „Metro: Exodus” (tryb szczegółów Ultra) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę, a w „Far Cry 5” (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni tytuł „Rise of the Tomb Raider” może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detali. Gra w rozdzielczości 1440p jest możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić mocniejszą kartę (o półkę wyżej).

W dole tekstu publikujemy wyniki kart GeForce GTX 1660 Ti, 1660 i 1060 w benchmarkach. A jeszcze niżej – szczegółowe dane na temat opisywanego podzespołu ZOTAC-a. | CHIP

GeForce GTX 1660 Ti GeForce GTX 1660 GeForce GTX 1060
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total) 32162 pkt. 30158 pkt. 29541 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) 14218 pkt. 11835 pkt. 10495 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) 3446 pkt. 2843 pkt. 2829 pkt.
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) 6301 pkt. 5449 pkt. 3906 pkt.
Benchmark: VRMark: Orange Room Score 9604 pkt. 8380 pkt. 0 pkt.
Benchmark: VRMark: Blue Room Score 2018 pkt. 1688 pkt. 0 pkt.
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score 6513 pkt. 5423 pkt. 0 pkt.
Benchmark: Dirt Rally (Full HD) 106,8 fps 87,1 fps 81,6 fps
Benchmark: Dirt Rally (UHD) 39,2 fps 31,1 fps 28,8 fps
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD) 186,2 fps 154,0 fps 131,9 fps
Benchmark: Alien: Isolation (UHD) 60,5 fps 49,6 fps 42,0 fps
Benchmark: GTA V (Full HD) 132,5 fps 110,2 fps 99,9 fps
Benchmark: GTA V (UHD) 45,7 fps 35,8 fps 31,0 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) 69,5 fps 59,1 fps 45,8 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) 44,0 fps 37,2 fps 29,8 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD) 119,1 fps 100,4 fps 86,0 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD 41,9 fps 34,0 fps 30,1 fps
  • Oceny
    • Wydajność 38
    • Głośność 80
    • Wyposażenie 36
    • Zużycie energii 79
  • Note Full-HD-Leistung (Spiele) 3,5 (zadowalający)
  • Note Ultra-HD-Leistung (Spiele) 5,0 (niedostatecznie)
  • Układ graficzny Nvidia GeForce GTX 1660
  • Wymiar technologiczny produkcji 12 nm
  • Liczba shaderów 1.408 Engines
  • Częstotliwość taktowania GPU [MHz] 1.530 MHz
  • Częstotliwość taktowania GPU w trybie Boost [MHz] 1.785 MHz
  • Moc tracona (TDP) 120 W
  • Typ pamięci GDDR5
  • Pojemność pamięci 6.144 MB
  • Przepustowość interfejsu pamięci 192,2 GB/s
  • Szerokość interfejsu pamięci 192 Bit
  • Wyjścia DVI brak złącza
  • Wyjścia Display Port 3 porty
  • Wyjścia HDMI 1 port
  • Długość karty 17,6 cm
  • Zajmowane sloty 2 Slots
  • Wersja sterownika 419.35
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) 11.835 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) 2.843 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) 5.449 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Time Spy Extreme (Gesamt) 2.439 pkt.
  • Benchmark: 3DMark Port Royal (Gesamt) 0 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Blue Room Score 1.688 pkt.
  • Benchmark: VRMark: Cyan Room Score 5.423 pkt.
  • Benchmark: Dirt Rally (Full HD) 87,1 fps
  • Benchmark: Dirt Rally (UHD) 31,1 fps
  • Benchmark: Far Cry 5 (FHD) 35,0 fps
  • Benchmark: Far Cry 5 (UHD) 9,0 fps
  • Benchmark: GTA V (Full HD) 110,2 fps
  • Benchmark: GTA V (UHD) 35,8 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) 59,1 fps
  • Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) 37,2 fps
  • Benchmark: Total War: Warhammer II (FHD) 42,6 fps
  • Benchmark: Total War: Warhammer II (UHD) 17,0 fps
  • Benchmark: Metro: Exodus (FHD) 21,5 fps
  • Benchmark: Metro: Exodus (UHD) 8,6 fps
  • Rodzaj chłodzenia Wentylator
  • Średnia głośność w trybie 2D 1,7 so
  • Średnia głośność w czasie gry 2,4 so
  • Maksymalna temperatura w trybie 3D 66 °C
  • Pobór mocy w trybie idle 58 W
  • Pobór mocy przy pełnym obciążeniu 199 W