Podobnie jak nieco starszy GeForce GTX 1660 Ti, również GTX 1660 jest całkowicie pozbawiony jednostek odpowiedzialnych za raytracing w czasie rzeczywistym czy DLSS dostępne w serii GeForce RTX-20. Oznacza to, że w grach takich jak „Metro: Exodus” czy „Battlefield 5” nie będziemy mogli podziwiać spektakularnych efektów świetlnych, szczególnie realistycznych odbić i wygładzania krawędzi kontrolowanego przez SI. NVIDIA uzasadnia: skupiamy się wyłącznie na renderingu wydajności. Ale to nie ma większego znaczenia, zwłaszcza w tym przedziale cenowym, ponieważ jest w tej chwili tylko kilka gier, które wspierają podobne efekty, a sam raytracing wymaga dużej wydajności.
W skrócie
- - wystarczająca wydajność do Full HD
- - niezwykle krótka
- - efektywność energetyczna
- - tylko GDDR5 zamiast GDDR6
- - brak jednostek raytracingowych lub AI
ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan jest niedrogą kartą graficzną do grania w rozdzielczości Full HD. Nie nagrzewa się zbytnio i jest tak krótka, że może zmieścić się nawet w małych komputerach PC. Największym problemem z odchudzoną wersją GTX 1660 Ti jest to, że wypełnia raczej ciasną niszę, a na rynku znajdziemy wiele dobrych i niedrogich alternatyw.
GeForce GTX 1660 Ti: wycisnąć, ile się da
Ze względu na brak super funkcji procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale nowoczesność jest ukryta w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. NVIDIA twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych, oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych, które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.
GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1660 Ti | GeForce GTX 1060 6 GB | |
Liczba rdzeni CUDA | 1408 | 1536 | 1280 |
TMU | 88 | 96 | 80 |
Cache L1 układu | 1408 KB | 1536 KB | 480 KB |
Taktowanie rdzenia | 1530 MHz | 1500 MHz | 1506 MHz |
Boost | 1785 MHz | 1770 MHz | 1708 MHz |
Pamięć | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 6GB GDDR5 |
Taktowanie pamięci | 8000 MHz | 12 000 MHz | 8000 MHz |
Szyna pamięci | 192-bit | 192-bit | 192-bit |
Powierzchnia układu | 284 mm2 | 284 mm2 | 200 mm2 |
TDP | 120 W | 120 W | 120 W |
Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane sprawniej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości, ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy jedzie z prędkością 200 km/h. Co nie mniej ważne architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. NVIDIA współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS, co powinno uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.
ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan: co potrafi karta?
ZOTAC w przypadku omawianego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. 2-wentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. ZOTAC zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w miniPC – w efekcie karta pod względem wydajności jest w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w zestawieniu CHIP-a. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i wspomniane 2 wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie przeszkadzają. Z drugiej strony zużycie energii pozostaje niskie, system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu. To wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.
Wyniki testów
Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116. Karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze „Metro: Exodus” (tryb szczegółów Ultra) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę, a w „Far Cry 5” (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni tytuł „Rise of the Tomb Raider” może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detali. Gra w rozdzielczości 1440p jest możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić mocniejszą kartę (o półkę wyżej).
W dole tekstu publikujemy wyniki kart GeForce GTX 1660 Ti, 1660 i 1060 w benchmarkach. A jeszcze niżej – szczegółowe dane na temat opisywanego podzespołu ZOTAC-a. | CHIP
GeForce GTX 1660 Ti | GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1060 | |
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total) | 32162 pkt. | 30158 pkt. | 29541 pkt. |
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) | 14218 pkt. | 11835 pkt. | 10495 pkt. |
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) | 3446 pkt. | 2843 pkt. | 2829 pkt. |
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) | 6301 pkt. | 5449 pkt. | 3906 pkt. |
Benchmark: VRMark: Orange Room Score | 9604 pkt. | 8380 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: VRMark: Blue Room Score | 2018 pkt. | 1688 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score | 6513 pkt. | 5423 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: Dirt Rally (Full HD) | 106,8 fps | 87,1 fps | 81,6 fps |
Benchmark: Dirt Rally (UHD) | 39,2 fps | 31,1 fps | 28,8 fps |
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD) | 186,2 fps | 154,0 fps | 131,9 fps |
Benchmark: Alien: Isolation (UHD) | 60,5 fps | 49,6 fps | 42,0 fps |
Benchmark: GTA V (Full HD) | 132,5 fps | 110,2 fps | 99,9 fps |
Benchmark: GTA V (UHD) | 45,7 fps | 35,8 fps | 31,0 fps |
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) | 69,5 fps | 59,1 fps | 45,8 fps |
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) | 44,0 fps | 37,2 fps | 29,8 fps |
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD) | 119,1 fps | 100,4 fps | 86,0 fps |
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD | 41,9 fps | 34,0 fps | 30,1 fps |
- Oceny
-
- Wydajność 38
- Głośność 80
- Wyposażenie 36
- Zużycie energii 79
- Note Full-HD-Leistung (Spiele) 3,5 (zadowalający)
- Note Ultra-HD-Leistung (Spiele) 5,0 (niedostatecznie)
- Układ graficzny Nvidia GeForce GTX 1660
- Wymiar technologiczny produkcji 12 nm
- Liczba shaderów 1.408 Engines
- Częstotliwość taktowania GPU [MHz] 1.530 MHz
- Częstotliwość taktowania GPU w trybie Boost [MHz] 1.785 MHz
- Moc tracona (TDP) 120 W
- Typ pamięci GDDR5
- Pojemność pamięci 6.144 MB
- Przepustowość interfejsu pamięci 192,2 GB/s
- Szerokość interfejsu pamięci 192 Bit
- Wyjścia DVI brak złącza
- Wyjścia Display Port 3 porty
- Wyjścia HDMI 1 port
- Długość karty 17,6 cm
- Zajmowane sloty 2 Slots
- Wersja sterownika 419.35
- Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) 11.835 pkt.
- Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) 2.843 pkt.
- Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) 5.449 pkt.
- Benchmark: 3DMark Time Spy Extreme (Gesamt) 2.439 pkt.
- Benchmark: 3DMark Port Royal (Gesamt) 0 pkt.
- Benchmark: VRMark: Blue Room Score 1.688 pkt.
- Benchmark: VRMark: Cyan Room Score 5.423 pkt.
- Benchmark: Dirt Rally (Full HD) 87,1 fps
- Benchmark: Dirt Rally (UHD) 31,1 fps
- Benchmark: Far Cry 5 (FHD) 35,0 fps
- Benchmark: Far Cry 5 (UHD) 9,0 fps
- Benchmark: GTA V (Full HD) 110,2 fps
- Benchmark: GTA V (UHD) 35,8 fps
- Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) 59,1 fps
- Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) 37,2 fps
- Benchmark: Total War: Warhammer II (FHD) 42,6 fps
- Benchmark: Total War: Warhammer II (UHD) 17,0 fps
- Benchmark: Metro: Exodus (FHD) 21,5 fps
- Benchmark: Metro: Exodus (UHD) 8,6 fps
- Rodzaj chłodzenia Wentylator
- Średnia głośność w trybie 2D 1,7 so
- Średnia głośność w czasie gry 2,4 so
- Maksymalna temperatura w trybie 3D 66 °C
- Pobór mocy w trybie idle 58 W
- Pobór mocy przy pełnym obciążeniu 199 W