Sapphire: AMD Radeon Navi w sklepach od 7 lipca

Czasami ktoś powie o zdanie za dużo. Przedstawicielowi firmy Sapphire “wyrwało się” zdecydowanie więcej niż jedno zdanie. W wywiadzie dla chińskich mediów pojawiły się informacje, które z pewnością AMD chciałoby, aby pozostały niejawnymi. Nie wiemy czy “poleciały głowy”. Wiemy jedynie, że wywiad został usunięty. Oraz, oczywiście, to, że na Computex AMD szykuje dwa nowe Radeony z debiutującej serii Navi.
Gry z FidelityFX Super Resolution AMD. Poznaliśmy już listę
Gry z FidelityFX Super Resolution AMD. Poznaliśmy już listę

Karty zobaczymy podczas konferencj AMD rozpoczynającej Computex 27 maja. Ich nazwy jednak nie padają w wywiadzie. Wiadomo jedynie, że będą to dwa modele. Pierwszy ma być bezpośrednim rywalem dla GeForce’a RTX 2060, mając jednocześnie zauważalnie wyższą wydajność i nieco wyższą cenę. Karta ma kosztować 399 dolarów (1540 zł netto). Mocniejszy przedstawiciel duetu układów Navi będzie rywalizował na rynku z RTX 2070. Cena ma wynosić 499 dolarów (1929 zł netto). W zamian dostaniemy wydajność wyprzedzającą osiągi RTX’a 2070.

Sapphire potwierdził też, że pracuje nad specjalnymi wersjami nowych kart (fot. Techpowerup)

Widać, że AMD stara się więc zapełnić rynkowe luki pomiędzy RTX 2060 i RTX 2070 (tańszy Navi) oraz między RTX 2070 i RTX 2080 (droższa z nowości). Tym samym informacje podawane przez AdoredTV mówiące, że droższa z kart miałaby kosztować 330 dolarów, należy włożyć między bajki (czy raczej marzenia). Dowiedzieliśmy się także, że na sklepowe półki Radeony Navi trafią 7 lipca. Tak, wiemy, że to niedziela, ale data nie jest przypadkowa. 7.07 ma podkreślać, że to GPU powstaje w procesie technologicznym 7 nm.

Przedstawiciel Sapphire powiedział jeszcze więcej. Potwierdził, że tzw. “duży Navi” z 5120 procesorami strumieniowymi nie trafi na rynek w tym roku, oraz, że w tej generacji GPU nie zobaczymy sprzętowego wsparcia dla ray tracingu. Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że śledzenie promieni ma także znaczenie dla AMD. Mówiąc o tej technologii przedstawiciel Sapphire powiedział, że sprzętowe wsparcie dla ray tracingu pojawi się w “przyszłorocznej architekturze GPU”. Zatem można domniemywać, że także liczba gier, które korzystają z tej technologii będzie stale rosła, skoro obaj producenci GPU będą wspierali takie rozwiązania. | CHIP