alibaba
PARIS, FRANCE - APRIL 05: In this photo iIllustration, the logo of the online e-commerce company Alibaba is displayed on the screen of an iPhone on April 05, 2019 in Paris, France. Founded by Jack Ma in 1999, the Chinese group Alibaba has established itself as one of the world's e-commerce giants. In China, it holds nearly 90% of the market. Last year, Alibaba recorded $ 10.2 billion in profits. (Photo by Chesnot/Getty Images)

Alibaba otwiera podwoje

Na chińskiej platformie handlowej amerykańskie firmy wystawią swoje towary.

Alibaba.com zaoferowało amerykańskim firmom dostęp do narzędzi, które umożliwią im sprzedaż własnych towarów na tej chińskiej platformie, będącej gigantem rynku business-to-business oraz realizację płatności online. Według danych podawanych przez Alibaba.com platforma ma obecnie 10 milionów aktywnych nabywców. Jest więc o co zawalczyć.

W oficjalnym komunikacie dotyczącym udostępnienia serwisu amerykańskim dostawcom czytamy:

Alibaba.com, jeden z największych światowych serwisów internetowych pośredniczących między przedsiębiorstwami, otwiera swoją platformę dla producentów, hurtowników i dystrybutorów w USA, aby pomóc im uzyskać dostęp do światowego rynku handlu elektronicznego B2B o wartości 23,9 bln USD.

Pierwszą firmą, która już skorzystała z oferty jest amerykański dostawca świeżych owoców i warzyw Robinson Fresh, mający także oddziały w Europie. Drugą firmą, która przymierza się zaistnienia w chińskim serwisie jest znany także w Polsce dystrybutor materiałów biurowych Office Depot.

Otwarcie serwisu dla amerykańskich sprzedawców można potraktować jako wyzwanie rzucone innemu gigantowi rynku e-commerce, czyli Amazonowi. W rzeczywistości jest to rezultat spotkania prezydenta Donalda Trumpa z Jackiem Ma, założycielem platformy. Podczas spotkania, które miało miejsce dwa lata temu, Jack Ma przedstawił wizję zwiększenia obecności amerykańskich firm w Chinach, dzięki wykorzystaniu platformy sprzedażowej (lub jeśli ktoś woli zakupowej). Oczywiście umocnieniu miały ulec także wzajemne stosunki między obydwoma mocarstwami. Mowa też była o powstaniu  miliona miejsc pracy dla obywateli USA, choć założyciel chińskiego holdingu nie sprecyzował w jaki sposób miałoby do tego dojść. Na realizację tej wizji Jack Ma musiał poczekać, bo zamiast ocieplenia stosunków mieliśmy do czynienia  z wyraźnym ich ochłodzeniem. Jak jednak widać trzymał rękę na pulsie i natychmiast skorzystał z „odwilży”.

Alibaba.com wchodzi w skład holdingu Alibaba Group założonego przez wspomnianego Jacka Ma w 1999 w Hangzhou. W jego skład wchodzi m.in. specjalizujący się w detalu AliExpress, jeden z ulubionych sklepów polskich internautów.

NEWS: Donald Trump zapowiedział, że pozwoli amerykańskim firmom handlować z Huawei