zakupy on-line

Co dziesiąty sklep internetowy wprowadza klientów w błąd

Fot. Mohammed Hassan
Naukowcy z Princeton przeanalizowali techniki, jakimi posługują się właściciele sklepów internetowych, aby zatrzymać klienta. Okazuje się, że często sprzedawcy wprowadzają w błąd i używają niezbyt uczciwych technik, aby klient kupił dany produkt. A wszystko po to, aby zwiększyć sprzedaż.

W badaniu sprawdzonych zostało łącznie 11 tysięcy sklepów internetowych. Okazuje się, że bardziej popularne serwisy częściej korzystały z różnego rodzaju sztuczek, aby klient jednak zostawił im pieniądze. Łącznie zidentyfikowano 1818 takich przypadków w 12540 anglojęzycznych sklepach internetowych, co stanowi dość duży odsetek (około 11 procent). W bardzo wielu przypadkach informacje podawane przez sprzedawców były zwodnicze i polegały na ukrywaniu informacji. Często też właściciele internetowych sklepów posługują się socjotechniką i grają na emocjach.

Sklepy internetowe często dodają niechciane zakupy do koszyka (graf. Uniwersytet w Princeton)

Reklama

Jedną z technik, stosowaną przez sprzedawców, jest dyskretne dokładanie do koszyka dodatkowych produktów. Na przykład zamawiając bukiet kwiatów, znajdziemy w koszyku także kartkę z dedykacją, oczywiście, zwykle dodatkowo płatną. Zazwyczaj dodatkowe koszty pojawiają się dopiero pod koniec zamówienia, aby klient nie miał czasu rozmyślić się. Zdarza się też, że na stronie umieszczony zostaje licznik, który sugeruje, że trzeba się pospieszyć z zakupem ponieważ „okazja” za chwilę się skończy, albo ktoś inny kupi to, na co my polujemy. Sklepy internetowe manipulują decyzjami klientów stosując też specjalne komunikaty, które mają na celu wywołać poczucie strachu i wstydu z powodu opuszczenia strony i rezygnacji z zakupu.

sklep internetowy - baner o promocji
Tzw. szybkie promocje mają na celu zasugerowanie klientowi, że powinien się spieszyć z podjęciem decyzji (graf. Uniwersytet w Princeton)

Naukowcy z Princeton udostępnią w serwisie GitHub oprogramowanie, którego użyli. Liczą też, że ich praca i wzorce zachowań, które wykryli, posłużą do poprawienia odpowiedniej egzekucji prawa przez państwowe urzędy, których celem jest ochrona praw konsumentów. A czy i ty spotkałeś się z podobnymi praktykami robiąc zakupy w sieci? Daj nam znać. Całość badania naukowców znajdziesz pod tym linkiem. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.