Palit GeForce GTX 1660 SUPER

TEST: Palit GeForce GTX 1660 SUPER Gaming Pro OC – superkarta ze średniej półki

Teoretycznie GeForce GTX 1660 SUPER nie powinien budzić większych emocji. Nowy model z serii GeForce GTX 1660, czyli ze średniej półki cenowej chowa jednak w zanadrzu kilka mocnych atutów. Do naszych testów trafił jeden z pierwszych egzemplarzy produkcji marki Palit.

Nie każda premiera nowej karty graficznej wywołuje rumieńce ekscytacji na twarzach graczy, ale na ten model z pewnością wielu czekało. Niewiele droższa od zwykłego modelu GeForce GTX 1660 wersja SUPER budzi nadzieję wśród wszystkich amatorów wirtualnej rozrywki, którzy nie mogą (lub nie chcą) wydać na kartę graficzną więcej niż psychologiczna granica 1000 zł. Dostępne od dłuższego czasu na rynku modele z serii RTX są dla nich zbyt drogie. Kupowanie układów starszych generacji w dłuższej perspektywie pozbawione jest sensu.

Firma Nvidia nie funkcjonuje też w rynkowej próżni i trudno pominąć fakt, iż jej główny rywal, czyli AMD również nie próżnuje prezentując kolejne modele mające zagrozić dominującej pozycji „zielonych” na gamingowym rynku. Konkurencja w postaci kolejnych modeli z serii AMD Navi sprawia, że Nvidia uszczelnia rynkowe luki, by nie ułatwiać konkurentowi zadania. Efektem jest właśnie GeFroce GTX 1660 SUPER. Sprawdźmy zatem, co się pod tą nazwą kryje.

GeForce GTX 1660 SUPER: wycisnąć jeszcze więcej

Pozornie niewiele się zmieniło. Nowa karta bazuje na tym samym układzie Turing TU116 wykonanym w wymiarze technologicznym 12 nm i ma tyle samo jednostek cieniujących, teksturujących i rasteryzujących co GeForce GTX 1660. Podobnie brak jej jednostek Tensor oraz RT. To co się zmieniło to typ, a przez to wydajność pamięci. Starsza karta GeForce GTX 1660 wykorzystywała pamięci GDDR5, a model SUPER wyposażono w szybsze pamięci GDDR6 i to dzięki nim charakteryzuje się lepszą wydajnością.

GeForce GTX 1660GeForce GTX 1660 SUPERGeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1060 6 GB
Liczba rdzeni CUDA1408140815361280
TMU88889680
Cache L1 układu1408 KB1408 KB1536 KB480 KB
Taktowanie rdzenia1530 MHz1530 MHz1500 MHz1506 MHz
Boost1785 MHz1785 MHz1770 MHz1708 MHz
Pamięć6 GB GDDR56 GB GDDR66 GB GDDR66GB GDDR5
Taktowanie pamięci8000 MHz14000 MHz12000 MHz8000 MHz
Szyna pamięci192-bit192-bit192-bit192-bit
Powierzchnia układu284 mm2284 mm2284 mm2200 mm2
TDP120 W125 W120 W120 W

Równolegle z nową kartą światło dzienne ujrzało kilka ciekawych technologii zastosowanych w sterownikach. Jedną z nich jest narzędzie Reshade pozwalające poprawić jakość oprawy wizualnej starszych tytułów gier. Jednocześnie w panelu ustawień sterownika znalazł się udoskonalony filtr wyostrzania obrazu, który można teraz aktywować w każdej grze a w samych driverach zaszyte są gotowe profile dla popularnych tytułów.

Kolejną nowością jest dodanie w sterownikach trybu Ultra-Low Latency ze wsparciem dla monitorów kompatybilnych z technologią G-SYNC. Dzięki temu użytkownicy korzystający z technologii G-SYNC zmniejszającej zjawisko tearingu będą mogli jednocześnie skorzystać z trybu ultra-low latency ograniczającego opóźnienia pomiędzy ruchami myszy a ich odzwierciedleniem w wyświetlanym na monitorze obrazie.

Jeszcze jedną nowinką a przynajmniej nowością wśród kart z serii GeForce GTX 1660 jest koder Turing (NVENC) znany już wcześniej z kart RTX. Odpowiada on za sprzętowe kodowanie strumieni wideo 4K60 (H.264) oraz 8K30 (HEVC) dzięki czemu zapewnia lepszą wydajność i jakość wideo niż nawet najlepsze programy wykorzystujące moc obliczeniową samego CPU. Jednocześnie NVENC jest do 15% bardziej efektywny czyli wymaga o 15% mniejszej przepustowości (bitrate) przy zachowaniu tej samej jakości strumienia wideo.

Palit GeForce GTX 1660 SUPER Gamimg Pro OC: co potrafi karta

Firma Palit w przypadku testowanego przez nas modelu GeForce GTX 1660 SUPER zdecydowała się na fabryczny overclocking. W trybie boost zamiast standardowych 1785 MHz karta więc osiąga 1830 MHz. Za stabilną pracę akceleratora odpowiada układ dwuwentylatorowy, który efektywnie i cicho schładza aluminiowy radiator podłączony do rdzenia karty za pomocą aluminiowych ciepłowodów (heat pipes). Tył karty chroni pomalowana na czarno metalowa płyta odprowadzająca jednocześnie ciepło z umieszczonych tam układów pamięci GDDR6. W efekcie karta pracuje bardzo cicho i zwłaszcza podczas pracy w trybie 2D w ogóle nie daje o sobie znać. Dopiero naprawdę intensywne obciążenie GPU powoduje szum wentylatorów, który jednak nawet wtedy nie jest dokuczliwy.

Reklama

Podczas pracy w trybie 2D temperatura karty osiąga zaledwie 32°C. Dopiero przy intensywnym obciążeniu w trybie 3D nagrzewa się do maksymalnie około 66 st. To bardzo przyzwoite parametry świadczące o solidnym dopasowaniu wydajności systemu chłodzenia do możliwości karty. Jeśli chodzi o zużycie energii, to sam układ konsumuje jej nieco więcej niż pozostałe GPU z serii 1660, bo 125 a nie 120 W. Karta wymaga więc zasilania w postaci 8-pinowej kostki podłączanej bezpośrednio do karty, a moc zalecanego zasilacza to co najmniej 450 W.

Palit GeForce GTX 1660 SUPER
Kartę Palita wyposażono w standardowy zestaw złączy. Na śledziu znajdziemy więc DVI, HDMI (2.0b) i Display Port (1.4)  – więcej nie trzeba.

Reklama

Wyniki testów

Wyniki testów okazały się dość łatwe do przewidzenia. Karta Palit GeForce GTX 1660 SUPER pod względem osiągów idealnie wpasowuje się pomiędzy tańszego 1660 a droższego 1660 Ti. Zdecydowanie bliżej jej jednak do droższego GeForce’a GTX 1660 Ti. To dobra wiadomość zwłaszcza, że cena jest odczuwalnie niższa. Mając wydajną maszynę z 1660 SUPER na pokładzie można pokusić się nawet o granie w rozdzielczości 4K, co w przypadku bazowego GTX 1660 raczej nie jest zbyt dobrym pomysłem ze względu na zbyt duże spadki liczby generowanych na sekundę klatek obrazu. To wręcz zaskakujące jak wiele wydajności zyskał ten układ po dodaniu szybkich pamięci GDDR6. Z drugiej strony ich przepustowość w porównaniu z pamięciami GDDR5 pracującymi w kartach GTX 1660 wzrosła przecież o budzące respekt 75 proc. (a dokładnie z 192,1 do 336 GB/s)!

GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1660 SUPERGeForce GTX 1660GeForce GTX 1060
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total)14 218 pkt.13 988 pkt.11 835 pkt.10 495 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra)3446 pkt.3390 pkt.2843 pkt.2829 pkt.
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total)6301 pkt.6000 pkt.5449 pkt.3906 pkt.
Benchmark: VRMark: Orange Room Score9604 pkt.9256 pkt.8380 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Blue Room Score2018 pkt.1874 pkt.1688 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score6513 pkt.6208 pkt.5423 pkt.0 pkt.
Benchmark: Dirt Rally (Full HD)106,8 fps107,92 fps87,1 fps81,6 fps
Benchmark: Dirt Rally (UHD)39,2 fps38,71 fps31,1 fps28,8 fps
Benchmark: GTA V (Full HD)132,5 fps129,36 fps110,2 fps99,9 fps
Benchmark: GTA V (UHD)45,7 fps44,30 fps35,8 fps31,0 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD)69,5 fps56,9 fps59,1 fps45,8 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD)44,0 fps41,2 fps37,2 fps29,8 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD)119,1 fps116,50 fps100,4 fps86,0 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD41,9 fps40,62 fps34,0 fps30,1 fps

Wyniki syntetycznych benchmarków pozostawimy bez głębszej analizy, gdyż trudno je przełożyć wprost na spodziewane wrażenia podczas gry. Co innego wyniki testów przeprowadzone w istniejących grach. Tu wyraźnie widać, że GeForce GTX 1660 SUPER to nie kolejny wytwór speców od marketingu. Na pierwszy ogień wybraliśmy komplet nieco starszych tytułów jak „DiRT Rally”, „GTA V” czy „Ashes of the Singularity”. Karta w wersji SUPER w rozdzielczości Full HD (1920×1080) oferuje komfortowy zapas wydajności, gwarantujący zachowanie płynności animacji nawet w krytycznych momentach rozgrywki. W wyższy rozdzielczościach – a zwłaszcza w 4K – już takiego komfortu mieć nie będziemy co wcale nie oznacza, że grać się nie da. Przejdźmy do nowszych tytułów.

GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1660 SUPERGeForce GTX 1660
Benchmark: Rise of the Tomb Rider (Full HD)103,82 fps96,19 fps86,66 fps
Benchmark: Rise of the Tomb Rider (UHD)35 fps34,59 fps29,79 fps
Total War: Warhammer (Full HD)83,3 fps83,11 fps71,2 fps
Total War: Warhammer (UHD)32,5 fps32,9 fps27,9 fps
Total War: Warhammer II (Full HD)50,1 fps51,87 fps42,6 fps
Total War: Warhammer II (UHD)19,8 fps19,7 fps17 fps
FarCry 5 (Full HD)40 fps43 fps35 fps
FarCry 5 (UHD)10 fps11 fps9 fps
Benchmark: Metro:Exodus (Full HD)25,56 fps24,19 fps21,54 fps
Benchmark: Metro: Exodus (UHD)9,57 fps10,43 fps8,61 fps

Jak widać powyżej, w nowszych grach kolejność kart bywa momentami nieco zaburzona. Przyczyną jest prawdopodobnie fakt że testowaliśmy ją na najnowszych dostępnych sterownikach, które jak wiadomo wciąż są ulepszane i optymalizowane. Niezmiennie jednak karta SUPER okazuje się znacznie lepsza od zwykłego GeForce’a GTX 1660 i przeważnie nieco wolniejsza od droższego 1660 Ti.

No dobrze, a ile będzie nas kosztować decyzja o postawieniu na najnowszą propozycję Nvidii. W wydaniu marki Palit fabrycznie podkręcona karta kosztuje 1119 zł. Dla porównania zwykły GeForce GTX 1660 tej samej marki kosztuje w klepach internetowych między 950 a 1000 zł. Wygląda to nieźle, lecz jest jedno spore „ALE..”. Dokładając jakieś 100-150 zł możemy stać się posiadaczem karty z układem GeForce GTX 1660 Ti i to już jest poważna konkurencja dla prezentowanej wersji SUPER. Spójrzmy jednak jak sytuacja wygląda z perspektywy gracza, który zwlekał ze zmianą karty graficznej i wciąż posiada użytą przez nas w zestawieniu kartę GeForce GTX 1060. Przewaga wydajności modelu 1660 SUPER staje się w takim porównaniu miażdżąca. Użytkownicy kart starszej generacji będą mieli zapewne kolejne kilkadziesiąt FPS-ów, przepraszam, powodów, by wreszcie wymienić kartę i móc cieszyć się płynnym działaniem najnowszych gier. | CHIP

znak Chip poleca

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.