Jak kupić smartfon i nie dać się oszukać

Z pewnością chcemy by dzień, w którym rozpakujemy świeżo przywiezioną przez kuriera paczkę z nowo zakupionym, wymarzonym smartfonem był dniem udanym. Jednak przy braku ostrożności kupując online, ten dzień może nie nadejść, a my stracimy pieniądze, nerwy i czas. Na szczęście przy zachowaniu zdroworozsądkowego podejścia do zakupów online mamy szansę zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy, czy otrzymania towaru, który nie do końca odpowiada temu, czego się spodziewaliśmy. Ponieważ przed nami gorący sezon zakupowy i prezentowy, przygotowaliśmy dla was kilka użytecznych i zrozumiałych wskazówek dotyczących bezpiecznych i pewnych zakupów online. Stosując się do nich będziecie mieli pewność, że towar jaki otrzymacie będzie spełniał wasze oczekiwania.
Kupując nowy smartfon, zawsze sprawdź warunki gwarancji (fot. Pixabay)

Kupując nowy smartfon, zawsze sprawdź warunki gwarancji (fot. Pixabay)

Pierwsze: Czy oferta na którą patrzę na pewno dotyczy sprzedaży?

W sieci nie brakuje atrakcyjnych ofert sprzedaży. Zanim jednak zdecydujecie się na transakcję zalecamy, byście się im uważniej przyjrzeli. Zdarzają się bowiem oferty, które pozornie sprawiają wrażenie propozycji sprzedaży smartfonu, lecz w istocie są propozycją… najmu urządzenia. Oczywiście wynajem czegokolwiek to nic złego, jest to jedna z czynności cywilnoprawnych jak najbardziej dozwolona w polskim (i nie tylko) systemie jurysdykcyjnym. Niemniej niektóre z ofert najmu za bardzo „przypominają” zwykłe oferty sprzedaży. Tymczasem różnica jest zasadnicza.

Nie daj się “złowić” na najem, gdy chciałeś kupić sprzęt (fot. Pixabay)

Przede wszystkim, jeżeli nie stajesz się właścicielem urządzenia, nie możesz swobodnie nim dysponować. Nie możesz np. podarować „kupionego” (a właściwie wynajętego) urządzenia w prezencie (a sezon świąteczny przed nami przecież), oczywiście dalsza odsprzedaż urządzenia również nie wchodzi w rachubę. Zawarcie tego typu umowy nie czyni nas właścicielem, a jedynie jego posiadaczem. Właścicielem wciąż pozostaje osoba lub firma, z którą zawarliśmy taką umowę.

Co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji, oczywiście w przypadku, gdy faktycznie chcesz kupić urządzenie, a nie wypożyczyć? Przede wszystkim należy zawsze dokładnie zapoznać się z regulaminem danej firmy i to zanim klikniesz przycisk „Zapoznałem się z regulaminem” i sfinalizujesz transakcję. Doskonale wiemy, że regulaminy to mało wciągająca lektura, niemniej warto poświęcić chwilę na zaznajomienie się z nimi, aby uniknąć przykrych niespodzianek później. Warto przy tym przeszukiwać regulaminy pod kątem słów kluczowych takich jak „sprzedaż”, „umowa”, „wynajem” lub „najem”, „cena” itp. Jeżeli cokolwiek budzi nasze wątpliwości co do charakteru zawieranej umowy, a mimo to oferta wydaje nam się na tyle atrakcyjna, że szkoda byłoby nam po prostu z niej zrezygnować, skontaktujmy się z kontrahentem by ten jednoznacznie poinformował nas, czy oferowany produkt jest na sprzedaż, czy na wynajem.

Drugie: Czy dostanę prawidłowy dowód zakupu?

Zawsze, gdy kupujesz nowy smartfon musisz otrzymać nie tylko urządzenie, ale też dowód jego zakupu: paragon fiskalny lub fakturę VAT.

Paragon do nowego smartfonu? To obowiązek sprzedawcy (fot. Pixabay)

Dlaczego dowód zakupu jest niezwykle istotny? Bo bez niego może możliwość skorzystania z gwarancji na zakupiony produkt może okazać się utrudniona lub wręcz niemożliwa.

Niemniej paragon fiskalny po prostu ułatwia procedurę reklamacyjną. Dlatego upewnij się, że otrzymałeś prawidłowo wystawiony dowód zakupu: nazwa towaru powinna być opisana tak, aby można było w konkretny sposób określić zakupiony towar. Przy zakupie smartfonu może okazać się, że  określenie „sprzęt elektroniczny” nie wystarczy.

Jeżeli potrzebujesz faktury, a na stronie sprzedawcy nie masz możliwości wyboru, czy chcesz paragon, czy fakturę, zapytaj o to sprzedawcę. Wskaż mu jaki dowód zakupu chcesz otrzymać. Jeżeli natomiast otrzymałeś towar bez dowodu zakupu, żądaj jego wydania od sprzedawcy.

Trzecie: Czy smartfon jest na gwarancji, a jeśli, to jakie są jej warunki?

Gwarancja to świadczenie ze strony producenta udzielane przez niego dobrowolnie. Kupując nowe urządzenie warto upewnić się, że smartfon jest nią objęty. Jeżeli brakuje informacji na stronie sprzedawcy co do gwarancji, skontaktuj się ze sprzedawcą aby uściślić tę kwestię. Uwaga! Zwróć na to szczególną uwagę, jeżeli oferta dotyczy sprzętu powystawowego/z ekspozycji.

Jeżeli o to nie zadbamy, w razie problemów ze sprzętem możemy zostać niemile zaskoczeni, gdy dowiemy się od serwisu producenta, że gwarancja już się skończyła, bo jej bieg rozpoczął się nie w momencie, gdy ty kupiłeś urządzenie, lecz wcześniej, np. w momencie aktywacji ekspozycyjnego egzemplarza na wystawie sklepu.

Generalnie: jeżeli sprzedawca poinformował, że urządzenie jest objęte gwarancją, upewnij się jakie są jej warunki: na jaki czas jest udzielana, a także jaki jest zakres napraw gwarancyjnych oraz – bardzo ważne – czego nie możesz zrobić, aby nie stracić gwarancji (np. samodzielna naprawa smartfonu). Ponadto upewnij się jakie dokumenty powinieneś okazać, by móc skorzystać z gwarancji.

Wracając jeszcze do kwestii związanych z gwarancją – bądź szczególnie dociekliwy, gdy kupujesz smartfon z ekspozycji lub sprzęt, który wcześniej został już rozpakowany. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z gwarancją, warto przed dokonaniem zakupu skontaktować się z producentem urządzenia.

Czwarte: Czy sklep udostępnia regulaminy i czy są one jasne?

O regulaminach wspomnieliśmy już wcześniej w kontekście rodzaju zawieranej umowy, jednak każdy legalnie działający sklep online powinien zamieścić na swojej witrynie regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, regulamin samego sklepu zawierający opis praw i obowiązków stron transakcji. Sprzedawca, na którego stronie nie ma takich dokumentów może okazać się równie lekceważący w kwestii praw konsumenta.

Beletrystyka jest z całą pewnością bardziej pasjonująca niż regulaminy, niemniej przed wydaniem pieniędzy warto się z nimi zapoznać (fot. Pixabay)

Oczywiście obecność regulaminów to jedno, ale zgodność zawartych w nich zapisów z przepisami o prawach konsumenta to odrębna, lecz bodaj bardziej istotna kwestia. Swoje prawa możesz poznać odwiedzając serwis UOKiK pod adresem: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

Miej na uwadze, że nawet najbardziej profesjonalnie wyglądająca witryna sklepu, na której znajdziemy stosowne regulaminy może skrywać pułapki w postaci zapisów niezgodnych z prawami konsumenta – zwróć np. szczególną uwagę na próby stosowania krótszego okresu odstąpienia od umowy.

Piąte: Czy jest możliwość skontaktowania się ze sprzedawcą?

Otwartość i jawność danych sklepu online budzi zaufanie, pamiętaj o weryfikacji informacji (fot. Pixabay)

Każdy sprzedawca prowadzący działalność za pośrednictwem internetu zobowiązany jest zamieścić na swojej stronie dane kontaktowe i teleadresowe umożliwiające zainteresowanemu konsumentowi bezpośredni kontakt. Im większa otwartość sprzedawcy online w tej kwestii, tym większe budzi on zaufanie.

To, że jakiś sprzedawca zamieszcza na swojej stronie dane teleadresowe sklepu, dane stosownych rejestrów (np. NIP, KRS itp.) to oczywiście dobrze, jednak zawsze warto upewnić się – oczywiście przed dokonaniem transakcji – czy dane te znajdują pokrycie w rzeczywistości. Innymi słowy warto upewnić się, czy dany sprzedawca widnieje we właściwym rejestrze i że jego firma/nazwa odpowiada podanemu numerowi NIP/KRS. Gdzie to sprawdzić? Warto weryfikacji danych dokonać wykorzystując do tego celu:

Stosując się do powyższych porad każdy zakup smartfona będzie udany, czego szczerze życzymy. | CHIP