Facebook usuwa ogłoszenia firm prawniczych, mówiące o skutkach ubocznych leków przeciwko HIV

Intensywna akcja lobbingowa prowadzona przez organizacje LGBTQ doprowadziła do tego, że Facebook usunął z serwisu reklamy dotyczące skutków ubocznych leków zapobiegających zarażeniu wirusem HIV, m.in. Truvady. Według lobbujących reklamy wprowadzały w błąd, narażający tym samym ludzi na bezpośrednie niebezpieczeństwo.

Facebook usunął reklamy dotyczące leków stosowanych przy zakażeniu wirusem HIV w następstwie intensywnego lobbingu organizacji zajmujących się prawami LGBTQ.

Pięćdziesiąt organizacji, w tym Glaad i PrEP4All, rozpoczęło publiczną kampanię w grudniu, argumentując, że platforma mediów społecznościowych naraża „życie ludzi na bezpośrednie niebezpieczeństwo”, odmawiając usunięcia ukierunkowanych reklam zawierających nieprawidłowe medycznie twierdzenia o skutkach ubocznych leków zapobiegających HIV, takich jak Truvada.

W otwartym liście wysłanym do Facebooka w grudniu lobbujący argumentowali, że reklamy, publikowane przez firmy prawnicze, zawierają dezinformacje, „narażając życie ludzi na bezpośrednie niebezpieczeństwo”. W reklamach pojawiały się bowiem informacje o skutkach ubocznych, które mogły spowodować, że osoby będące nosicielami HIV odstawią leki. A te, które są zagrożone zachorowaniem nie przyjmą ich profilaktycznie.

Reklama

Przeprowadzone badania medyczne dowodzą, że leki, takie jak obecna również na rynku polskim Truvada, są bezpieczne, choć niepozbawione skutków ubocznych. Leki te stosowane są nie tylko u osób już zakażonych, ale także w zapobieganiu zakażeniom HIV-1 przenoszonym drogą płciową u dorosłych i młodzieży, u których występuje wysokie ryzyko zakażenia („profilaktyka przedekspozycyjna”).

Reklamy firm prawniczych sugerowały, że przyjmowanie leków ma wiele skutków ubocznych, a wszystko po to, by zachęcić do ewentualnych procesów odszkodowawczych. Owszem, wspomniana Truvada nie powinna być przyjmowana przez osoby z uszkodzeniami nerek, o czym jednak producent leku wyraźnie informuje. Podobnie jak o innych skutkach ubocznych.

Facebook przeanalizował zgłoszenie oraz reklamy i przyznał, że były one mylące: „Po sprawdzeniu przez niezależnych konsultantów uznaliśmy, że niektóre z tych reklam wprowadzają w błąd co do skutków Truvady. W rezultacie usunęliśmy reklamy z serwisu” – takie oświadczenie wystosował rzecznik Facebooka dla serwisu BBC.

Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom oświadczyło, że leki PrEP (profilaktyka przed ekspozycją) są „wysoce skuteczne w zapobieganiu HIV podczas seksu i zażywaniu narkotyków drogą iniekcji”.

Usunięcie reklam nie zmienia faktu, że bez problemu można na Facebooku znaleźć grupy, w których podany jest adres kancelarii prawnych zajmujących się, „szkodliwością” Truvady.

truvada

Również na Instagramie aktywne są konta prowadzone przez kancelarie prawne zajmujące się procesami o odszkodowania, które mogłyby się należeć osobom przyjmujących leki PrEP.

truvada

Jest jednak jeszcze inna strona tego medalu. Otóż na początku grudnia ubiegłego roku wspomniana już organizacja PrEP4All złożyła petycję do amerykańskiego Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych (PTO) o odrzucenie wniosku o przedłużenie o trzy lata ochrony patentowej na alafenamid tenofowiru, składnik aktywny Truvady, twierdząc, że Gilead Sciences celowo opóźnia opracowanie bezpieczniejszego leku na HIV. W petycji złożonej do urzędu PrEP4All twierdzi, że Gilead celowo opóźnił opracowanie nowszego leku, aby nadal czerpać korzyści ze swojej starszej kombinacji leków przeciw HIV, czyli preparatów Viread i Truvada. Gilead zaprzecza zarzutom. | CHIP

2
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.