Czy da się spać zbyt długo?

Sen jest nie tylko kluczowy dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, ale przy tym stanowi po prostu przyjemną czynność. Zapewne znacie ludzi, którzy mogliby spać w każdej możliwej chwili, ale też takich, którym 4 godziny odpoczynku wystarczają do funkcjonowania.

Pojawia się pytanie: czy można spać zbyt długo? Ankieta przeprowadzona wśród 26 ekspertów w dziedzinie snu dała dość przejrzyste rezultaty. Aż 85 procent respondentów stwierdziło bowiem, że nie ma czegoś takiego, jak zbyt duża ilość snu. Oznacza to, że jeśli chcecie mieć odpowiedni nastrój, wysoką zdolność do koncentracji czy też uniknąć długofalowych skutków niewyspania, to zdecydowanie powinniście zadbać o ilość czasu, jaką spędzacie w łóżkach. Lub na kanapach.

Dr Jo Caldwell z Naval Medical Research Unit twierdzi, że 7 godzin snu na dobę to optymalna ilość snu. Zejście poniżej tej wartości może prowadzić do niepożądanych skutków zdrowotnych. Chodzi o problemy warunkujące występowanie cukrzycy, chorób serca czy otyłości. Oczywiście kluczowa jest też aktywność fizyczna, ponieważ przy odpowiedniej ilości snu (a tym bardziej przy nadmiernej) – lecz bez jakiejkolwiek innej aktywności – również możemy doprowadzić organizm do ruiny.

Dorosły człowiek powinien spać co najmniej 7-8 godzin dziennie

Z kolei dr Monika Haack, odpowiedzialna za badania nad snem na Uniwersytecie Harvarda, również ma kilka intrygujących wniosków na temat tej czynności. Jej zdaniem wydłużenie czasu snu ma korzystny wpływ na organizm, choćby ze względu na fakt, iż  obniża się ciśnienie krwi, spada wrażliwość na ból i rośnie reaktywność na insulinę. Pewien problem pojawia się przy interpretacji danych zebranych od osób, które śpią znacznie dłużej niż 7 godzin.

Dr Jamie Zeitzer z Uniwersytetu Stanforda wyjaśnia, iż trudno jest stwierdzić, czy dana osoba ma problemy zdrowotne, przez co dłużej śpi, czy może zwiększenie częstotliwości występowania tych problemów wynika właśnie z nadmiernego spania. Innymi słowy, w przypadku długodystansowych śpiochów nie jest jasne, gdzie leży skutek, a gdzie przyczyna.

Bardzo racjonalne podejście w tej sprawie prezentuje Dr Vivien Abad, również będąca przedstawicielką Uniwersytetu Stanforda. Z jej słów wynika, iż dla większości dorosłych 7-8 godzin snu na dobę jest zalecaną wartością, lecz jest to w dużej mierze zależne od indywidualnych potrzeb. Najważniejsze, aby uzyskany odpoczynek pozwalał nam na normalne funkcjonowanie w czasie dnia, ponieważ jest to jeden z kluczowych wyznaczników.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News