Elektryczny rower Torque 1, Torque 1, ebike Torque 1

Elektryczny rower Torque 1 zapewnia czujnik momentu obrotowego w niskiej cenie

Na rynku ebike nieustannie trwa walka o modele jednocześnie tańsze i lepsze od tych konkurencyjnych, a wśród całego tego dążenia wyróżnia się miejski elektryczny rower Torque 1.

Wyposażenie elektrycznego roweru wcale nie sprowadza się po prostu do dodania elektrycznego napędu na pokład tradycyjnego modelu. Takie wspomaganie wiąże się często z całą masą dodatkowego sprzętu na czele z czujnikami, które usprawniają działanie całego połączenia. Jednym z takich podstawowych, ale ciągle dominującym tylko w droższych modelach czujników jest ten odpowiadający za odczyt momentu obrotowego.

Czytaj też: Ogniwa aluminiowo-jonowe przewyższają te powszechne pod każdym względem

Czujnik momentu obrotowego, czyli starszy, lepszy brat czujnika kadencji w elektrycznych rowerach

Ten umożliwia całemu elektrycznemu podsystemowi dokładniejsze kontrolowanie mocy, bo zwykle przy systemach tradycyjnego wspomagania wykorzystuje się do tego czujnik kadencji, który mierzy szybkość obracania pedałów. W takim prostym systemie im szybciej rowerzysta pedałuje, tym więcej mocy jest przesyłane do silnika, co jak najbardziej działa, ale ma kilka wad, wśród których największą jest ogromne opóźnienie rzędu 1-2 sekundy.

Te problemy rozwiązuje czujnik momentu obrotowego, który mierzy nie to, jak szybko, a jak mocno rowerzysta pedałuje. Dokonuje tego na dodatek natychmiastowo, dając bezpośredni sygnał systemowi do szybkiej reakcji, a gdyby tego było mało, to w lepszy sposób dawkuje moment obrotowy z silnika elektrycznego podczas startów, czy wjazdu na wzniesienia, podczas których wspomaganie wymaga znacznie więcej mocy.

Tani, a z czujnikiem momentu obrotowego, czyli elektryczny rower Torque 1

Nie trudno się więc domyślić, że tanie modele sięgają tylko po czujnik kadencji, a te droższe właśnie po czujnik momentu obrotowego, co czasem jest również ze sobą łączone. Jednak na rynek USA, gdzie ebike’owy boom jest zdecydowanie najbardziej odczuwalny, zawitał ostatnio elektryczny rower Torque 1 firmy Ride Scoozy z Florydy, który jest najwyraźniej jednym z najtańszych modeli z czujnikiem momentu obrotowego.

Czytaj też: Gigantyczne koła i bateria, czyli elektryczny rower Juiced RipCurrent S ST

Torque 1 kosztuje zaledwie 1199 dolarów, pozwala na wspomaganie do 32 km/h (o 7 km/h za dużo, jak na europejskie prawo), waży przy tym 17,2 kg i wykorzystuje do tego łańcuch bez żadnych przerzutek. Jego elektryczny napęd sprowadza się do zintegrowanego z dolną rurą ramy akumulatora o pojemności około 380 Wh oraz silnika elektrycznego w piaście tylnej o mocy 350 W. Zasięg? Od 40 do 80 km w zależności od wybranego poziomu wspomagania.

Ten model jest idealnym przykładem tego, jak skutecznie obniżyć cenę już na samym etapie produkcyjnym, ponieważ jest dostępny tylko w jednym kolorze (białym) i jednym rozmiarze ramy dla ludzi od 165 do 188 cm wysokości. Resztę dopełnia jednobiegowy układ napędowy i wąskie opony 700Cx28mm, jak również prosty wyświetlacz LED, czy podstawowe mechaniczne hamulce tarczowe.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News