Jak w 2021 roku radził sobie rynek smartfonów?

Utrzymujący się niedobór półprzewodników i problemy z łańcuchem dostaw wynikające z pandemii sprawiły, że 2021 rok nie był sprzyjającym okresem dla branży smartfonów. Mimo tego największe marki odnotowały znaczący wzrost sprzedaży swoich urządzeń, dostarczając na rynek rekordową ich liczbę.
Jak w 2021 roku radził sobie rynek smartfonów?

Styczeń to czas wielu podsumowań i choć miesiąc już się kończy, to dostaliśmy najnowszy raport Counterpoint Research obrazujący nam stan rynku smartfonów w 2021 roku. Pomimo wielu przeciwności związanych z pandemią i niedoborem półprzewodników, wyniki są naprawdę imponujące, a wzrosty, zwłaszcza w przypadku pięciu największych marek, bardzo duże.

Rynek smartfonów w 2021 roku

Raport wskazuje, że w porównaniu z 2020 rokiem zanotowano wzrost dostaw o 4% osiągając 1,39 mld dostarczonych na rynek sztuk. Tutaj warto jednak wspomnieć, że według IDC wzrost wyniósł 5,7% (do 1,35 mld sztuk). Choć w tym punkcie oba raporty nie są zgodne, to firmy zgadzają się w jednej kwestii. Wzrost dostaw w 2021 roku mógł być jeszcze większy, ale przeszkodził w tym znaczny niedobór komponentów w drugiej połowie roku.

Jeśli zaś chodzi o wyniki notowane przez poszczególnych producentów, na szczycie znów znalazł się Samsung ze wzrostem sprzedaży o 6% (rok do roku). Firma sprzedała aż 271 mln smartfonów, a największą popularnością cieszyły się serie Galaxy A i M, choć premiera nowych składanych modeli przyczyniła się do wzrostu sprzedaży także segmentu premium. Za Samsungiem znalazło się Apple z rekordową liczbą 237,9 mln sprzedanych iPhone’ów. Warto tutaj wspomnieć, że w czwartym kwartale 2021 roku firma stała się jedną z wiodących marek w Chinach. Jeśli zaś chodzi o procentowy wzrost sprzedaży smartfonów Apple mowa o 18% (rok do roku) co jest świetnym, choć nie najlepszym wynikiem w zestawieniu.

Największy wzrost sprzedaży w porównaniu z 2020 rokiem zaliczyło Xiaomi – 31% z rekordową liczbą 190 mln sprzedanych smartfonów. Równie dobrze radziło sobie Oppo (wzrost o 28 %, 143 mln sprzedanych sztuk) i vivo ( wzrost o 21%, 131 mln sprzedanych smartfonów). I te firmy mogły zanotować jeszcze lepsze wyniki, gdyby nie niedobór chipów w III i IV kwartale 2021 roku, a także Apple, szturmem podbijające chiński rynek smartfonów.