sztuczna-inteligencja-neurochirurgia

Sztuczna inteligencja jest lepszym nauczycielem niż człowiek

Do takiego wniosku doszli naukowcy z Neurochirurgicznego Centrum Nauki Symulacji i Sztucznej Inteligencji w The Neuro (Montreal Neurological Institute-Hospital) podczas prowadzonych badań na temat zdalnego nauczania przyszłych chirurgów.

Do badania zgłosiło się 70 studentów medycyny. Ich zadaniem było przeprowadzenie wirtualnej operacji usuwania guza mózgu uruchomionej na specjalnym symulatorze, na którym ćwiczą neurochirurdzy.

Studentów podzielono na trzy grupy: pierwsza „prowadzona” była przez algorytm maszynowego uczenia się, druga przez ludzkich specjalistów, którzy obserwowali przebieg wirtualnej operacji i na bieżąco udzielali studentom wskazówek i trzecia grupa, której członkowie mieli radzić sobie samodzielnie, bez podpowiedzi od kogokolwiek.

Sztuczna inteligencja w roli nauczyciela neurochirurgii

W rolę algorytmu-nauczyciela wcielono Wirtualnego Asystenta Operacyjnego (VOA), który wykorzystywany jest podczas prawdziwych operacji i potrafi dostarczać spersonalizowane informacje na temat większości czynności chirurgicznych wykonywanych podczas danego zabiegu oraz po prostu podpowiadać chirurgom jak najlepiej wykonać następny krok.

Czytaj również: Roboty w medycynie. Jak są wykorzystywane dzisiaj, a jak będą jutro?

Tą samą pomoc otrzymali oczywiście studenci biorący udział w badaniu. Jeśli chodzi o grupę pod opieką ludzkich nauczycieli, pomoc sprowadzała się do tego, że oglądali oni transmisję na żywo z prowadzonej operacji i na bieżąco podpowiadali co robić dalej.

Symulator chirurgiczny

Wyniki? Cóż, z badania wynika, że studenci, którzy otrzymali instrukcje VOA byli w stanie przyswajać wiedzę 2,6 raza szybciej i uzyskali o 36 proc. wyższą ocenę wykonanej przez nich operacji, niż grupa wspomagana przez ludzkich ekspertów.

— Algorytmy sztucznej inteligencji w roli nauczycieli mogą stać się cennym narzędziem w szkoleniu następnej generacji neurochirurgów. VOA znacznie poprawił wiedzę specjalistyczną, jednocześnie zapewniając doskonałe środowisko do nauki. Trwające badania oceniają, w jaki sposób możemy najskuteczniej wykorzystać ludzkich instruktorów i algorytmy sztucznej inteligencji w celu ułatwienia przyszłym neurochirurgom opanowania wszystkich niezbędnych umiejętności – mówi dr Rolando Del Maestro, starszy autor badania.

Wnioski badania brzmią oczywiście sensacyjnie, ale w 2022 r. nie wydają się już tak bardzo szokujące. Algorytmy maszynowego uczenia się przewyższają ludzi w wielu aspektach. Dopóki oczywiście mają dostęp do odpowiednio dużej bazy danych, na której mogą opierać swoją wiedzę.