Jak zrozumieć choroby mózgu? Naukowcy opracowali przełomową technologię

Naukowcy z Instytutu Salka opracowali nową technologię, która umożliwi dokładny wgląd w budowę pojedynczych neuronów. Platforma ta pozwoli lepiej zrozumieć choroby mózgu.
Jak zrozumieć choroby mózgu? Naukowcy opracowali przełomową technologię

Zespół uczonych z Instytutu Salka opracował technologię genomiczną pozwalającą na jednoczesną analizę DNA, RNA i chromatyny. Prace nad nią trwały pięć lat, a przełomowe badania opublikowano w czasopiśmie Cell Genomics.

Ta platforma będzie niezwykle przydatna, ponieważ zapewni kompleksową bazę danych, która będzie mogła być wykorzystywana przez grupy próbujące zintegrować swoje dane dotyczące poszczególnych metod. Nowe informacje mogą również stanowić źródło informacji i wskazówek dla przyszłej klasyfikacji typów komórek.Joseph Ecker, dyrektor Laboratorium Analizy Genomicznej z Instytutu Salka

Eksperci przewidują, że technologia ta będzie kluczowa w kontekście badań na dużą skalę, m.in. BRAIN Initiative Cell Census Network Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH). Celem projektu jest opracowanie katalogu różnych typów neuronów u ludzi i myszy. Zebrane informacje mogą być przydatne do pełniejszego zrozumienia chorób neurodegeneracyjnych, jak alzheimer.

Nowa metoda – nazwana snmCAT-seq – wykorzystuje biomarkery do znakowania DNA, RNA i chromatyny bez usuwania ich z komórek. Naukowcy wykorzystali ją do identyfikacji 63 typów neuronów w rejonie kory czołowej ludzkiego mózgu i potwierdzili, że jest ona bardzo dokładna w charakteryzowaniu szeroko definiowanych komórek nerwowych.

Czytaj też: Czego możemy się dowiedzieć dzięki analizom mózgu sprzed 2600 lat?

Technologia snmCAT-seq może zostać wykorzystana do lepszego zrozumienia, w jaki sposób geny i komórki oddziałują na siebie, także podczas rozwoju chorób neurodegeneracyjnych.

Choroby te mogą dotyczyć wielu typów komórek. Jednak pewne populacje komórek mogą być szczególnie podatne na ich działanie. Badania genetyczne pozwoliły na zidentyfikowanie regionów genomu, które są istotne dla takich chorób, jak choroba Alzheimera. My dostarczamy kolejny wymiar danych i identyfikujemy typy komórek, na które te regiony genomu mają wpływ.Chongyuan Luo, jeden z autorów badania

Teraz naukowcy planują wykorzystać istniejącą platformę do badania innych obszarów mózgu, a także do porównania zachowania neuronów – zarówno u zdrowych, jak i chorych ludzi.