McLaren odkrył materiał lepszy od włókna węglowego. Zwykły len zaskoczył inżynierów F1

Czy to możliwe, że materiał znany od wieków może zastąpić wysokotechnologiczne włókno węglowe? Okazuje się, że przemysł motoryzacyjny coraz śmielej patrzy w kierunku naturalnych rozwiązań. Nie chodzi bynajmniej o powrót do przeszłości, lecz o wykorzystanie nowoczesnych technologii do tworzenia kompozytów na bazie zwykłego lnu. Szwajcarska firma Bcomp od lat pracuje nad rozwojem zaawansowanych materiałów z włókien naturalnych, a rewolucyjne właściwości lnu jako alternatywy dla włókna węglowego zaczynają przekonywać nawet najbardziej wymagających producentów.
...

Naturalna przewaga i zainteresowanie motoryzacyjnych gigantów

Główną zaletą włókien lnianych jest ich neutralność dla środowiska. Rośliny te są naturalnie odnawialne i podczas wzrostu absorbują CO2, co sprawia, że cały proces produkcyjny staje się znacznie bardziej zrównoważony. Według Bcomp, ich materiały mogą ograniczyć emisję dwutlenku węgla nawet o 96% w porównaniu z konwencjonalnym włóknem węglowym. Jak podkreślają eksperci, włókno węglowe jest doskonałym materiałem o wysokiej wydajności, posiadającym znakomite właściwości wytrzymałości do masy, jednak pozostaje drogie i niepraktyczne w produkcji na dużą skalę.

Czytaj też: Chińczycy mają materiał, który zachowuje się, jakby nie obowiązywały go prawa natury

W czerwcu 2025 roku BMW Group ogłosiła ważną decyzję: kompozyty z włókien naturalnych znajdą zastosowanie w seryjnej produkcji. Będą wykorzystywane zarówno w elementach zewnętrznych, jak i wewnętrznych przyszłych modeli. Przykładowo, w dachu nowej generacji BMW M3 zastąpienie włókna węglowego materiałami lnianymi przekłada się na redukcję emisji CO2 o około 40%. To nie tylko deklaracje – BMW testuje te rozwiązania w motorsporcie, gdzie wymagania wytrzymałościowe są szczególnie wysokie. Brytyjski producent superaut, McLaren, poszedł o krok dalej. W 2020 roku zespół Formuły 1 przetestował fotele kierowcy wykonane z włókna lnianego. Ku zaskoczeniu inżynierów, naturalny materiał ampliTex zapewniał lepsze tłumienie wibracji i odporność na uderzenia niż konwencjonalne włókno węglowe.

Nasze partnerstwo z Bcomp zmieniło zasady gry, pomagając nam znaleźć nowe możliwości włączania kompozytów z włókien naturalnych do naszego projektowania i inżynierii – czytamy w McLaren Racing Sustainability Report 2021

Polestar i Volvo dołączają do trendu

Polestar wykorzystuje kompozyty lniane do elementów wykończenia wnętrza, osiągając imponujące rezultaty. Materiały są nie tylko lżejsze, ale także redukują wibracje nawet o 250% w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Volvo Cars również testuje te rozwiązania w swoim samochodzie koncepcyjnym Concept Recharge, doceniając zarówno walory ekologiczne, jak i naturalną estetykę materiału. Masowa produkcja zapewne dostarczy wyzwań, podobnie jak skalowanie technologii na potrzeby globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Dodatkowe trudności mogą obejmować koszty, dostępność surowca i długoterminową trwałość.

Czytaj też: Jest cieńszy od włosa i zawiera dziewięć metali. Spójrz na materiał przyszłości

Mimo to perspektywy są interesujące. Bcomp widzi zastosowania nie tylko w motoryzacji, lecz także w transporcie masowym, sporcie, a nawet w sektorze kosmicznym. Kluczową zaletą pozostaje możliwość pełnego recyklingu, co idealnie wpisuje się w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Wszak włókna lniane uczestniczą w naturalnym cyklu biogenicznego dwutlenku węgla, pochłaniając CO2 podczas wzrostu i magazynując go przez cały okres życia jako kompozytowe wzmocnienie. To pokazuje, że ekologia i wysoka wydajność wcale nie muszą stać w sprzeczności – pod warunkiem, iż uda się przezwyciężyć techniczne i logistyczne wyzwania.