Nie jest już tajemnicą, że 27 lutego 2001 roku – czyli być może w momencie, gdy trzymasz, drogi Czytelniku ten numer CHIP-a w rękach – Nvidia oficjalnie przedstawi swój najnowszy procesor graficzny NV20. Prezentacja tego długo oczekiwanego układu odbędzie się przy okazji imprez towarzyszących konferencji Intel Developer Forum w San Jose w Kalifornii. W chwili oddawania gazety do druku nie była jeszcze znana handlowa nazwa chipsetu NV20, jednak wszystko wskazuje na to, że kość sprzedawana będzie jako GeForce3.
Składający się z 60 milionów tranzystorów (dla porównania: GeForce 256 jest zbudowany z 23 milionów) układ wykonany został w technologii 0,15 mikrona. Wbrew wcześniejszym internetowym spekulacjom pierwsze serie NV20 taktowane będą zegarem o częstotliwości 200 MHz, to jest o 50 megaherców niższym niż GeForce2 GTS Ultra. Chip obsługuje do 128 MB pamięci DDR SDRAM/SGRAM pracujących z częstotliwością 250 MHz (efektywnie 500 MHz). Mimo wewnętrznej 256-bitowej architektury konstruktorzy, podobnie jak we wcześniejszych układach z serii GeForce, pozostawili 128-bitową magistralę pamięci. Z procesorem graficznym zintegrowany został 350-megahercowy RAMDAC, umożliwiając pracę w maksymalnej rozdzielczości 2048×1536 pikseli przy częstotliwości odświeżania 75 Hz. Oczywiście, nie zapomniano o obsłudze cyfrowego interfejsu DVI dla paneli LCD (maksymalna rozdzielczość 1600×1200 pikseli).
Wśród najważniejszych cech architektury układu NV20 wymienić należy cztery potoki teksturujące (zamiast zapowiadanych sześciu), z których każdy zawiera po dwie jednostki mapujące. Jest to również mniej, niż spodziewali się internetowi komentatorzy, podający zazwyczaj informacje o trzech jednostkach mapujących na każdy potok teksturujący. Kość NV20, podobnie jak GeForce2, może nałożyć jednocześnie cztery tekstury na jeden mapowany obiekt w jednym takcie zegarowym.
W nowym chipsecie graficznym Nvidii usprawniona została przede wszystkim jednostka wspomagająca sprzętowo transformacje geometryczne i kalkulacje oświetlenia (T&L – Transform and Lighting), przetwarzająca teraz powyżej 40 milionów wielokątów na sekundę. Nowością w stosunku do układów poprzedniej generacji jest wprowadzenie hardware’owych mechanizmów wczesnego usuwania niewidocznych powierzchni (HSR – Hidden Surface Removal), podobnych do tych stosowanych w układach z serii PowerVR (patrz: CHIP 9/2000, s. 36). To właśnie dzięki nim Nvidia NV20 nie będzie musiała liczyć obiektów zasłanianych przez inne bryły, co spowoduje dwu-, trzykrotny wzrost wydajności w stosunku do GeForce’a 2 GTS Ultra. Warto również wspomnieć o zaimplementowaniu stosowanego do tej pory w układach G400/G450 firmy Matrox środowiskowego mapowania wypukłości (EMBV – Environment Mapped Bump-Mapping).
W tajwańskiej fabryce półprzewodników TSMC rozpoczęto już produkcję krzemowych wafli z układami NV20 na zamówienie Nvidii. Gotowe chipy znajdą się w sprzedaży 1 marca. Jeszcze przed premierą, bo 20 lutego, korporacje Leadtek oraz Asus mają przedstawić handlowe wersje kart z nowym GeForcem. Dzięki polskiemu dystrybutorowi Leadteka – firmie Tornado 2000 – znamy już początkową cenę akceleratorów 3D z NV20. Kosztować one będą ok. 2830 zł.
Info Grupy dyskusyjne Uwagi i komentarze do artykułu: # Pytania techniczne: # Internet Nvidia http://www.nvidia,com/ Specyfikacja układu NV20 http://www.digit-life.com/articles/nv20/index.html |