Play na celowniku UOKiK-u. Koniec z ucinaniem rabatów przez spóźnioną płatność

Dostajesz fakturę z Play i coś się nie zgadza. Zagłębiasz się w szczegóły, a tam brak rabatu za e-fakturę, bo spóźniłeś się z płatnością za poprzedni rachunek. Zgodne z regulaminem, ale trochę niesprawiedliwe, prawda? UOKiK też tak sądzi.
Play na celowniku UOKiK-u. Koniec z ucinaniem rabatów przez spóźnioną płatność

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Powód? Rabat za e-fakturę

Mechanizm przyznawania rabatu za e-fakturę w sieci Play jest taki sam jak u innych operatorów. Rezygnując z faktury papierowej i przechodząc na tę wysyłaną drogą elektroniczną, naliczany jest 5-złotowy rabat na abonament. Nie jest to jednak rabat stały, bo według regulaminu, spóźnienie z płatnością za abonament (lub inną usługę dodatkową) skutkuje zawieszeniem zniżki na kolejnej fakturze. Dopiero po opłaceniu wszystkich zaległości, wraz z kolejną fakturą, rabat powróci. Jednocześnie za wszelkie opóźnienia w płatnościach Play może naliczyć swoim klientom odsetki. Oznacza to więc, że klienci karani są podwójnie. Właśnie z tego powodu UOKiK postanowił wszcząć postępowanie przeciwko P4.

Czytaj też: Prace nad ustawą o cyberbezpieczeństwie nadal trwają, a już jest… nieaktualna

Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Działania Play naruszają więc zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ nieopłacenie faktury lub i nieuiszczenie opłat za usługi dodatkowe w terminie skutkuje nie tylko koniecznością zapłacenia odsetek, ale również utratą 5-złotowego rabatu. Dodatkowo, wysokość utraconej zniżki może być wyższa niż dozwolone prawem odsetki.

Czytaj też: Nie dla operatora podwyżka. UOKiK bada klauzule inflacyjne

Zdaniem UOKiK-u operator dzięki takiemu działaniu może odnosić dodatkową korzyść. Nie ponosi bowiem żadnych kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, a jednocześnie nie wypłaca rabatu. W końcu niewielu konsumentów decyduje się na wycofanie zgody na e-fakturę po utracie zniżki z powodu opóźnień płatności.

Źródło: UOKiK

Jeśli zarzuty postawione przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostaną potwierdzone, spółkę P4 czekać będzie spora kara, bo wynosząca do 10% rocznego obrotu. Warto tutaj jeszcze wspomnieć, że UOKiK przygląda się sprawie utraty rabatów za nieopłacenie faktury w terminie również w innych firmach, takich jak Netia, Vectra czy T-Mobile.