Większość użytkowników pecetów usłyszała pierwszy raz hasło TAPI w momencie pojawienia się na rynku Windows 95. W systemie tym pojawił się bowiem mechanizm zarządzania modemem poprzez sterownik. Interfejs TAPI (Telephony Application Interface) nie miał jednak zbyt dużego znaczenia, gdyż prawie żaden modem nie mógł być używany jako telefon. Do funkcji tego interfejsu programowego, opracowanego wspólnie przez Microsoft i Intela, należy jednak również zestawianie połączeń telefonicznych. Właśnie ten mechanizm wykorzystują programy komunikacyjne Windows 95.
Perspektywiczny charakter standardu TAPI nie wynika jednak z możliwości telefonowania za pomocą peceta, lecz jest rezultatem wyraźnego rozdzielenia zadań pełnionych przez poszczególne obiekty i zdefiniowania standardowych interfejsów.
|
Koncepcja TAPI zakłada, że po jednej jego stronie istnieje urządzenie lub program, który jest w stanie zestawiać połączenia, sygnalizować nadchodzące zgłoszenia i komunikować się z innymi aparatami. Moduł taki wykonuje więc określone usługi i jest z tego względu określany mianem Service Provider. Interfejs pomiędzy TAPI a tym urządzeniem nosi z kolei nazwę SPI (Service Provider Interface), zaś obsługiwany jest przez odpowiedni sterownik software’owy, opracowany przez producenta sprzętu.
Z drugiej strony interfejsu TAPI znajdują się aplikacje, które za jego pośrednictwem mogą wykorzystywać różne funkcje dołączonych urządzeń. Również w Windows 95 znaleźć można tego typu program; standard TAPI wykorzystywany jest bowiem przez moduł Telefon, dzięki czemu możemy zestawiać połączenia telefoniczne za pośrednictwem peceta.
Dostępna w Windows 95 aplikacja Telefon wykorzystuje już możliwości standardu TAPI | ![]() |
Duże możliwości interfejsu TAPI wynikają z faktu, że standard ten nie określa żadnych szczegółów techniczych Service Providera. Jego funkcję może więc pełnić modem, aparat telefoniczny, sieć komputerowa bądź karta ISDN. Jeśli tylko zapewniona jest zgodność ze standardem TAPI, dany program może pracować zupełnie niezależnie od zainstalowanego sprzętu i oprogramowania. Takie rozwiązanie umożliwia np. dołączenie internetowej komunikacji telefonicznej lub innych nowych mechanizmów do istniejących aplikacji, które są wykorzystywane w telekomunikacji. Jedynym ograniczeniem możliwości tej techniki jest fakt, że nie wszystkie moduły Service Provider dysponują kompletnym zestawem funkcji TAPI.