Porażka człowieka zwycięstwo ludzkości

Od dawien dawna ludzie marzyli o stworzeniu inteligentnej maszyny, która wyszłaby zwycięsko z bezpośredniej konfrontacji z człowiekiem. I udało się. Komputer ze stajni IBM-a pokonał w grze w szachy Garriego Kasparowa – najlepszego szachistę świata. Człowiek uległ maszynie tam, gdzie liczy się myślenie strategiczne,intuicja, elastyczność.

Pragnienie stworzenia sztucznego człowieka – myślącego

amethyst

automatu, będącego w stanie kojarzyć fakty i samodzielnie podejmować decyzje, a w dłuższej perspektywie realizować zadania podobne do ludzkich i współdziałać z człowiekiem – towarzyszyło nam od zawsze. Niezależnie od formy, którą starano się nadać temu urządzeniu, jak i jego przeznaczenia, chodziło zawsze o to samo. O to, by twór powołany do życia ludzką ręką, okazał się “inteligentny”:

żółty kot

uczył się prostych czynności, doskonalił je i w pewnym zakresie mógł prześcignąć człowieka. Pobudek ku temu było wiele. Jedną z nich była, jak nietrudno się domyślić, ciekawość; inną – chęć uczynienia życia łatwiejszym: automatyzacja pewnych czynności, przerzucenie ciężaru prac na maszyny, wspomaganie ekspansji nowych, nie poznanych jeszcze przez człowieka dziedzin. Zadanie to realizowano z różnym skutkiem od wieków, zaprzęgając do tego coraz bardziej zaawansowaną naukę i technikę.

Garri Kasparow kontra Deep Blue: rewanżowy pojedynek mistrza świata z najpotężniejszym komputerem szachowym śledziły tysiące fanów “królewskiej gry” na całym świecie. IBM poświęcił mu specjalny serwer www.chess.ibm.com – najbogatsze źródło informacji o meczu skoncentrowany

W aspekcie dziejowym osiągnięto wiele. Bo czyż nasze życie nie jest skrajnie różne od “surowej” egzystencji naszych przodków sprzed chociażby 100 lat? Niestety, z punktu widzenia zadania, które przyjęto za jednoznaczny wyznacznik inteligencji maszyny, dokonania ludzkości były marne. Tym wyznacznikiem miało być pokonanie człowieka w grze w szachy.

Uwaga!mamy to na chip-cd 12/97
Zestaw wybranych programów do gry w szachy znajduje się na CD-ROM-ie CHIP-CD 12/97 w dziale Software | Programy Szachowe

Szachy – najbardziej znana gra logiczna, której pochodzenie jest kontrowersyjne, a korzenie sięgają VI w. n.e., zyskała miano “królewskiej”, stając się symbolem logicznego myślenia, wymagającym od graczy analitycznego podejścia do problemu i strategicznego postrzegania sytuacji na szachownicy. Ciesząca się dużym prestiżem i niesłabnącym zainteresowaniem na wszystkich kontynentach, wynosiła na piedestał kolejnych mistrzów utożsamianych odtąd z najpotężniejszymi umysłami swoich czasów.

Zwycięska konfrontacja maszyny z takimi właśnie umysłami miała być dowodem na to, że da się zbudować urządzenie, którego działanie jest wynikiem procesu “myślowego”, podobnego do zachodzącego w ludzkim mózgu. Na długo przed epoką cyfrową do takiego współzawodnictwa stanęły pseudoautomaty szachowe.

Więcej:bezcatnews