Skrobanie na Javie

Nieczęsto zdarza się, aby ktoś tworzył środowisko w którym pisze się programy – zwykle producent kompilatora dostarcza wszystkich potrzebnych narzędzi. Jednak gdy chodzi o język JavaScript sytuacja wygląda nieco inaczej – kompilator najczęściej jest wbudowany w przeglądarkę WWW. Skrypty ożywiające strony internetowe pisze się zwykle w przypadkowym edytorze, przełączając się pomiędzy nim a Explorerem, Communicatorem lub Operą. Narzędziem mogącym zmienić tę sytuację jest Skryba, program – trochę na wyrost – tytułujący się edytorem języka DHTML.

Główne okno aplikacji podzielone jest na cztery części. Dwie z nich to biblioteki. Jedna czeka na skrypty napisane przez użytkownika, a druga to zestaw trzydziestu dwóch przykładowych programów. Nie wszystkie z nich są dostępne w wersji niezarejestrowanej, ale przy odrobinie dobrej woli można znaleźć w Sieci setki (jeśli nie tysiące) podobnych, lecz darmowych aplikacji.

Wersja niezarejestrowana zawiera bibliotekę z dwudziestoma przykładowymi skryptamiprzykładowe skrypty

Najważniejsza część obszaru roboczego to okno edycyjne. Właściwie nawet okna – w pierwszym umieszczona jest część dokumentu zawarta pomiędzy znacznikami sekcji Head w drugim zaś “ciało” strony (obszar Body). Taki podział znakomicie ułatwia pracę. Wygodnie jest bowiem rozdzielić wszystkie zadeklarowane zmienne oraz stworzone funkcje od ich wywołań wplecionych w kod HTML. Chcąc użyć jakiejkolwiek funkcji, nie musimy przeglądać wielu stron kodu – wszystkie znajdziemy w jednym miejscu.

Początkowo na pulpicie Skryby część “edycyjna” zajmuje niewielki obszar, ale można ją szybko powiększyć za pomocą znajdujących się na pasku narzędzi trzech przycisków. Pierwszy z nich usuwa okno biblioteki skryptów przykładowych, drugi – okno zestawu programów użytkownika, trzeci zaś obydwa naraz.

Skryba wprowadza sporo udogodnień dla programisty. Oczywiście twórca programu nie zapomniał o oznaczaniu kolorami różnych części kodu. Inne ułatwienia to możliwość wstawiania pustych szablonów instrukcji, takich jak pętla for, warunek if, deklaracja funkcji, utworzenie okna i inne. Można mieć drobne zastrzeżenia do wybranych skrótów klawiaturowych, np. zamiast [Ctrl]+[F4] czy [Ctrl]+[F5], lepiej było wybrać [Crtl]+[I] i [Crtl]+[E]. Prawdopodobnie w planach była możliwość zdefiniowania własnych kombinacji klawiszy (jest o tym mowa w Pomocy), ale opcja ta nie znalazła się w aktualnej wersji programu.

Inny ciekawy i ułatwiający pracę element to okno ze spisem wszystkich zdefiniowanych przez użytkownika funkcji – jeśli jest ich wiele, łatwo przecież zagubić się w gąszczu kodu. Istnieje również spis wszystkich obiektów języka JavaScript i ich metod, który jednak – niestety – nie zawiera przykładów wywołań funkcji wraz z paramertami, choćby w postaci informacji wyświetlanej w okienku, a nie wstawianej do kodu.

szablony instrukcjiDo edytowanego kodu można wstawiać puste szablony instrukcji

Po napisaniu skryptu możemy w łatwy sposób obejrzeć efekty jego działania – do podglądu służy domyślnie przeglądarka Internet Explorer (trzeba ją mieć zainstalowaną); można też używać innego browsera, pod tym jednak warunkiem, że obsługuje on język JavaScript.

Program ma wbudowane wszystkie możliwe funkcje edytorskie, m.in.: wyszukiwanie tekstu, jego zamianę, przejście do linii o wybranym numerze, cofanie ostatniej operacji. Zgodnie z ostatnio obowiązującą tendencją Skryba został wyposażony w ruchome paski narzędzi, system dymków i “podnoszące się” elementy okienek (znane z programów pisanych dla Windows 98). Niektóre z tych “ułatwień” są jednak czasami utrudnieniem. Niepotrzebne są dymki dla menu, “podnoszące się” pola edycyjne utrudniają odróżnienie ich od nieruchomych opisów, animowane menu trochę denerwuje. Jest to jednak kwestia gustu i na pewno nie wszyscy podzielą podobne uwagi.

w skrócie
mamy to na chip-cd 8/98mamy ten program w bbs-ieSkryba 98
Wymagania: PC 486; 8 MB RAM; przeglądarka WWW obsługująca JavaScript; Windows 95; ok. 2 MB na dysku
pluswprowadzenie dwóch okienek edycyjnych
plusrozbudowany system Pomocy
plusdołączone przykładowe skrypty
plusstaranne wykonanie aplikacji
minusbrak obsługi stylów
Producent: Cream Software, Myślenice, e-mail: [email protected], http://www.creamsoft.com/
Rejestracja: 59 zł

Dlaczego określenie “edytor DHTML” jest na wyrost? Skryba to w rzeczywistości edytor JavaScriptu, a DHTML to nie tylko język skryptowy. To także style kaskadowe, których obsługi w tej aplikacji nie ma. Nie umniejsza to jednak w żadnym stopniu przydatności programu. Jako środowisko do tworzenia aktywnych stron WWW Skryba nadaje się znakomicie; krytyczne uwagi to subiektywna opinia oceniającego.

Więcej:bezcatnews