Obserwując gwałtowny rozwój technologii wykorzystywanych w kartach dźwiękowych, można by pomyśleć, że producenci sprzętu audio pozazdrościli sukcesu “czarodziejom” grafiki trójwymiarowej. Z drugiej strony to właśnie upowszechnienie wizualizacji 3D znacząco przyczyniło się do spopularyzowania dźwięku przestrzennego i umożliwiło wprowadzenie na rynek konsumencki rozwiązań stosowanych dotychczas jedynie w studiach montażowych lub symulatorach wojskowych. Motorem postępu w dziedzi-nie akustycznych technik 3D w świecie komputerów PC było z pewnością opracowanie oraz upowszechnienie się uniwersalnego interfejsu programistycznego – DirectSound3D (wchodzącego w skład DirectX). Umożliwia on przygotowywanie aplikacji generujących dźwięk niezależnie od możliwości i specyficznych cech konkretnej realizacji sprzętowej. Wydaje się, że techniki pozycjonowania dźwięku już na dobre “zadomowiły się” w komputerach PC i niemal na co dzień umilają życie żądnych wrażeń graczy. Temu, jak słyszymy oraz jak działają i czym różnią się najpopularniejsze standardy akustycznych trzech wymiarów, poświęczony jest niniejszy artykuł.
|