Wariacje w przestrzeni

Wytłumaczenie zasad rozchodzenia się dźwięku w przestrzeni

Aby wzbogacić nasze wrażenia podczas pracy z komputerem, wystarczy uzupełnić jego konfigurację kartą generującą dźwięk przestrzenny. Na czym polegają i czym różnią się najpopularniejsze technologie akustycznych „trzech wymiarów”?

Obserwując gwałtowny rozwój technologii wykorzystywanych w kartach dźwiękowych, można by pomyśleć, że producenci sprzętu audio pozazdrościli sukcesu „czarodziejom” grafiki trójwymiarowej. Z drugiej strony to właśnie upowszechnienie wizualizacji 3D znacząco przyczyniło się do spopularyzowania dźwięku przestrzennego i umożliwiło wprowadzenie na rynek konsumencki rozwiązań stosowanych dotychczas jedynie w studiach montażowych lub symulatorach wojskowych. Motorem postępu w dziedzi-nie akustycznych technik 3D w świecie komputerów PC było z pewnością opracowanie oraz upowszechnienie się uniwersalnego interfejsu programistycznego – DirectSound3D (wchodzącego w skład DirectX). Umożliwia on przygotowywanie aplikacji generujących dźwięk niezależnie od możliwości i specyficznych cech konkretnej realizacji sprzętowej. Wydaje się, że techniki pozycjonowania dźwięku już na dobre „zadomowiły się” w komputerach PC i niemal na co dzień umilają życie żądnych wrażeń graczy. Temu, jak słyszymy oraz jak działają i czym różnią się najpopularniejsze standardy akustycznych trzech wymiarów, poświęczony jest niniejszy artykuł.

Informacje w Internecie i na CHIP-CD
Autorzy przedstawionych technologii interakcyjnego dźwięku 3D: http://www.sblive.com/, http://www.aureal.com/, http://www.sensaura.co.uk/
Informacje o dźwięku przestrzennym:http://www.vortexofsound.com/, http://www.alive.com/mamy to na chip-cd 12/99Na dołączonym do tego numeru CD-ROM-ie w dziale CHIPLab | Karty dźwiękowe znajduje się oprogramowanie firmy Creative Live!Ware 3.0
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.