Zostań montażystą

Wielu użytkowników popularnych kamer wideo nie jest usatysfakcjonowanych jakością swych filmów. Aby nadać im bardziej profesjonalny charakter, warto poddać nakręcony materiał obróbce. Stoły mikserskie służące do tego celu są dostępne wyłącznie wąskiej grupie zawodowców. Jednak dzięki komputerom PC zmontowanie na przykład relacji z uroczystości rodzinnej znalazło się w zasięgu nieomal każdego. Po zapisaniu materiału filmowego na dysku twardym wystarczy posłużyć się specjalistycznym programem umożliwiającym zmianę kolejności scen, dodanie “przejść” czy napisów.

Video Man dysponuje dużym wyborem efektów przenikania sekwencji filmowych.

Jednym z narzędzi do cyfrowej edycji wideo jest Video Man 2.02. Aplikacja została stworzona przez moskiewską firmę Stoik Software. Producent ten nie jest znany na naszym rynku. W materiałach reklamowych znaleźć można zapewnienie o wysokich umiejętnościach zatrudnionych tam programistów, którzy wcześniej pracowali dla rosyjskiego przemysłu kosmicznego nad zagadnieniami przetwarzania obrazów.

Po uruchomieniu aplikacji należy zdefiniować właściwości rozpoczynanej produkcji: rozdzielczość filmu, liczbę klatek na sekundę, parametry dźwięku. Można samemu dobrać pożądane wartości albo wybrać jeden z predefiniowanych trybów, np. edycję materiału w standardzie PAL. Po rozpoczęciu pracy na ekranie wyświetlane są dwa okna. Jedno służy do gromadzenia wszystkich obiektów używanych w projekcie (klipy wideo, obrazy nieruchome, ścieżki dźwiękowe), w drugim odbywa się montaż. W tym ostatnim wzdłuż osi czasu umieszczono trzy ścieżki fonii, trzy wizji oraz dodatkowy kanał służący do tworzenia przejść. Montaż nagrań polega na ustawianiu w pożądanej kolejności klipów wideo wraz z towarzyszącym im dźwiękiem. Aby móc to robić sprawniej, dłuższe fragmenty nagrań warto podzielić na mniejsze części.

Pewną wadą aplikacji jest implementacja mechanizmu przeciągnij-i-upuść tylko przy niektórych czynnościach wykonywanych podczas montowaniu materiału. Wybrane pliki można przenosić do Video Mana wprost z Eksploratora. Nie jest jednak możliwe przemieszczanie w ten sam sposób materiału pomiędzy oknami programu.

Tworzenie przejść wymaga umieszczenia kolejnych scen na dwóch ścieżkach, tak aby zachodziły na siebie. Na specjalnym kanale należy “położyć” jeden z kilkudziesięciu dostępnych efektów przenikania się scen. Wybór ułatwia lista prezentująca wszystkie dostępne przejścia. Istnieje także możliwość modyfikowania parametrów każdego z nich. W podjęciu optymalnej decyzji pomaga okno podglądu, prezentujące sposób przenikania się klipów.

W edytorze ścieżek definiujemy, jak wybrany fragment filmu jest przesuwany po zadanej drodze przed kamerą.

Jedna z trzech ścieżek wideo umożliwia stosowanie dodatkowego efektu przeźroczystości. Wybranemu kolorowi przypisuje się atrybut przejrzystości, a umieszczone tam obrazy nakładane są na materiał z pozostałych kanałów. Pozwala to na używanie np. znanego z telewizji efektu blue box, polegającego na umieszczeniu za prezenterem niebieskiego tła, na które nakładany jest inny obraz. Korzystający z fontów obecnych w systemie generator daje możliwość łatwego tworzenia informacji tekstowych i przewijanie ich w osi pionowej lub poziomej.

Interesującą opcją jest możliwość użycia tzw. ścieżek. Za pomocą rozbudowanego okna dialogowego zdefiniować należy drogę, po jakiej przesunięty zostanie klip wideo przed nieruchomym okiem kamery. Podczas animacji wprowadzić można dodatkową rotację obrazu lub zmieniać jego proporcje.

Uzupełnieniem narzędzi edycyjnych jest zestaw filtrów służących do zmiany jasności, barwy, kontrastu filmów oraz dodania kilkunastu popularnych efektów, takich jak mozaika czy tłoczenie. Parametry wszystkich filtrów można w znacznym stopniu modyfikować, obserwując jednocześnie uzyskiwane efekty w oknie podglądu. Po zakończeniu montażu należy wygenerować plik AVI zawierający gotowy film. Za pomocą karty telewizyjnej można go nagrać na taśmę wideo.

Należy pochwalić stabilność programu – nawet podczas edycji dużych projektów nie występują jakiekolwiek błędy czy zakłócenia. W miarę importu kolejnych materiałów można zaobserwować stopniowy spadek prędkości pracy. Z jednej strony, biorąc pod uwagę, jak wielką objętością charakteryzują się cyfrowo zapisane dźwięk i obraz, nie powinno to dziwić. Podobne niedogodności nie występują jednak podczas pracy z innymi programami do montażu wideo.

Największą wadą Video Mana jest sposób przebudowywania zmodyfikowanego materiału. Podobnie jak w przypadku innych aplikacji tego typu, ze względu na konieczność obróbki olbrzymich ilości danych nie wszystkie efekty są wprowadzane w czasie rzeczywistym. Jest to robione dopiero na żądanie użytkownika, przed wyświetleniem filmu na ekranie lub eksportem gotowej produkcji do pliku. Proces przetwarzania jest długotrwały, lecz testowana aplikacja nie ustępuje pod tym względem konkurentom. Niestety, Video Man jest pozbawiony mechanizmów tzw. inteligentnego renderingu, polegających na przebudowie jedynie tych fragmentów, które rzeczywiście uległy zmianie od ostatniego generowania podglądu. Ponowna próba obejrzenia uprzednio przetworzonego materiału pomimo niewprowadzenia żadnych zmian wymaga przebudowy całego filmu. Podobnie do wyeksportowania ostatecznej wersji filmu niezbędne jest czasochłonne przeliczanie, choć wcześniej było to robione na potrzeby podglądu. Nawet na najszybszych komputerach procesy te wymagają często wielogodzinnych obliczeń.

Video Man 2.02 ma szerokie możliwości edycyjne, które okażą się wystarczające nawet dla zaawansowanych wideo-amatorów. Mimo iż program nie jest pozbawiony wad, rekompensatą jest jego cena. Za komercyjne aplikacje należy zapłacić wielokrotnie więcej.

Video Man 2.02
Wymagania: PC Pentium; 32 MB RAM; Windows 9x/NT; ok. 8 MB na dysku
+ niska cena
– nie zoptymalizowana przebudowa materiałów
– wolna praca z dużą ilością materiału
Producent: Stoik Software, Rosja
http://www.stoik.com/
Rejestracja: 49 USD
Na CHIP-CD w dziale Software | Nowe produkty znajduje się 15-dniowa wersja programu Video Man 2.02
Więcej:bezcatnews