Zbliża się kolejna kinowa premiera długo oczekiwanego filmu. I znów ten sam problem – wspólny wypad ze znajomymi to coraz częściej wydatek dużo wyższy niż koszt płyty DVD z filmem. Owszem, możesz powiedzieć, że domowy ekran nie zastąpi kinowej “płachty”, a dźwięk, który ma obecnie coraz większy wpływ na odbiór treści filmu, uzyskany z prostych głośników, nie dorówna oferowanemu przez kinowe systemy nagłaśniające. Cóż, nadal można się zgodzić z przewagą dużego ekranu, jednak dobry dźwięk to już nie tylko domena najnowszych sal kinowych. Aby się o tym przekonać, sprawdziliśmy możliwości trzech kart obsługujących cyfrowy dźwięk Dolby Digital.
Najprostszą konstrukcją jest niewątpliwie Abit AU-10. Podłączenie do niej mikrofonu, zewnętrznego źródła dźwięku czy jednej pary głośników nie sprawia żadnego problemu. Zainstalowany układ przeznaczony został jednak do bardziej zaawansowanych zastosowań. Na śledziu karty, oprócz wymienionych złączy i portu do podłączenia joysticka lub urządzenia MIDI, znajduje się również złącze DIN, opisane jako wyjście kanałów 5.1. Niestety, mimo iż ma ono format standardowego cyfrowego DIN-a, nie jest z nim kompatybilne. Po podłączeniu do niego specjalnego kabla rozdzielającego otrzymujemy trzy wyjścia analogowe – dla przedniej i tylnej pary głośników oraz subwoofera i głośnika centralnego. Rację ma ten, kto pomyśli, że skoro sygnał “wypływa” z karty w sześciu zdekodowanych kanałach, gdzieś po drodze musi następować proces dekompresji cyfrowego strumienia audio.
| Specjalna wersja WinDVD 2000 umożliwia zdekodowanie dźwięku dla sześciu głośników bądź przesłanie oryginalnego strumienia audio bezpośrednio do zestawu kolumn. | ![]() |
Ponieważ w AU-10 system przestrzennego dźwięku zaprojektowany został głównie do odtwarzania filmów, producent dołączył również specjalną wersję programu WinDVD 2000, umożliwiającego programową dekompresję strumienia audio. Co więcej, znajdujące się w zestawie pilot i czujnik podczerwieni również dostosowane zostały do współpracy z tym programem. Tak więc po wybraniu w aplikacji opcji sześciu głośników otrzymujemy przestrzenny dźwięk. Co więcej, dołączony pilot jest na tyle łatwy w obsłudze, że dotarcie do dowolnej funkcji trwa bardzo krótko. Jedynym mankamentem, wydawałoby się taniego, rozwiązania jest więc konieczność posiadania sześciu głośników (w tym centralnego i subwoofera).
Bardziej profesjonalne podejście proponuje firma Creative. Jej nowa wersja kart serii Sound Blaster Live! oznaczona została symbolami 5.1. Na pierwszy rzut oka karty (jednakowe w obu zestawach) niczym się nie różną od swoich poprzedniczek. Dopiero po chwili zauważyć można dodatkowy napis na śledziu, znajdujący się przy złączu cyfrowym, informujący o możliwości podłączenia dwóch dodatkowych głośników. Dzięki temu użytkownicy analogowych systemów nagłaśniających będą mogli się cieszyć przestrzennym dźwiękiem. Niestety, tak jak w przypadku AU-10 dekompresją dźwięku “dostarczanego” do analogowych wyjść zajmuje się procesor komputera, dlatego wymagane jest odpowiednie oprogramowanie.
W porównaniu z samą kartą (Player) znacznie większe możliwości oferuje pełna wersja Platinum, która wyposażona jest dodatkowo w drugi śledź z cyfrowym wyjściem Digital DIN, mikrofon i zewnętrzny panel z wejściami oraz wyjściami, montowany w wolnej wnęce o rozmiarze 5,25′. Na panelu, oprócz wymienionych w specyfikacji złączy, znajduje się również czujnik podczerwieni, z którym komunikuje się dołączony pilot.
Nowe wcielenie modelu Live! dedykowane jest przede wszystkim do współpracy z cyfrowymi zestawami głośnikowymi. Producent podkreśla to, proponując zamiast starszego analogowego systemu 4.1 (cztery głośniki satelitarne i subwoofer) nowy, w pełni cyfrowy zestaw 5.1. Z tego powodu dostarczone karty przetestowaliśmy z takim właśnie systemem. DTT3500 Digital, bo o nim tu mowa, trudno nazwać po prostu zestawem głośnikowym. Dołączony panel umożliwia nie tylko sterowanie jego najważniejszymi elementami, ale pozwala także na łatwy wybór wejścia sygnału i jego rodzaju – analogowy lub cyfrowy. W przypadku tego drugiego rozkodowaniem strumienia audio zajmuje się 24-bitowy konwerter cyfrowo-analogowy, zapewniający bardzo dobrą jakość dźwięku.
Model Player podłączyć można do głośników na dwa sposoby. Pierwszy, analogowy, za pomocą trzech oddzielnych wyjść stereo i drugi, cyfrowy, wykorzystując specjalną przejściówkę S/PDIF – Digital DIN. Znacznie lepsze rezultaty zapewnia druga wymieniona metoda, choć w pierwszym przypadku skorzystać można ze specjalnego trybu przestrzennego dźwięku Surround.
Większe możliwości oferuje pełna wersja Live! 5.1. Oczywiście, dysponując wymienionym zestawem nagłaśniającym wykorzystywanie jakiegokolwiek połączenia analogowego mija się z celem. Platinum dysponuje bowiem złączem Digital DIN, dzięki czemu nie są potrzebne żadne przejściówki. Warto jednak użyć przewodu optycznego (światłowód), co ciekawe, dostarczanego zarówno z kartą, jak i głośnikami.
Ponieważ opisany zestaw ma własny dekoder dźwięku, stosując jedno z cyfrowych wejść, należy wyłączyć w programie dekodowanie dźwięku. Efekt będzie od razu widoczny – na panelu głośników zapali się dioda informująca, że dźwięk pochodzący z karty jest cyfrowy, a dekoder odpowiednio rozdzieli go na wszystkie głośniki. O jakości tak uzyskanych efektów dźwiękowych nie trzeba chyba przekonywać nikogo, kto choć raz oglądał film w kinie z dobrym nagłośnieniem.
Niestety, uwzględniając nawet prostszą wersję nowego modelu Live! i cyfrowy zestaw głośników, za opisane możliwości trzeba sporo zapłacić. Być może jednak podczas kolejnego wypadu do kina okaże się, że jest to rozwiązanie tańsze, szczególnie uwzględniając ceny biletów w nowych multipleksach. Dla tych, którzy nie zamierzają tworzyć kina domowego, nowa karta nic nie zmieni. Pozostając przy starej wersji, niczego nie stracicie.
—
| AU-10 Układ: Fortemedia FM801-AU Zgodność: A3D 1.0, Q3D, EAX 1.0, DirectSound, DirectSound 3D Synteza MIDI: wavetable (FM dla Adlib i General MIDI), 128-głosowa polifonia programowa Próbkowanie: 18 bitów, do 48 kHz Wejścia: mikrofonowe, liniowe (wewnętrzne: 2×CD, Video, AUX, TAD, S/PDIF) Wyjścia: analogowe, DIN 5.1, złącze joystick/MIDI Oprogramowanie: WinDVD 2000 (z obsługą sześciu głośników, S/PDIF), EzAudio, Yamaha XGplayer Dodatkowe wyposażenie: pilot, czujnik podczerwieni, rozdzielacz DIN 5.1 – 3×mini jack Gwarancja: 12 miesięcy Cena: 245 zł + przestrzenny dźwięk + niska cena – wymaga 6 głośników Producent: Abit, Tajwan http://www.abit.com.tw/ Dostarczył: Komputronik, Poznań tel.: (0-61) 862 00 15, faks: 867 14 92 e-mail: [email protected] http://www.komputronik.com.pl/ | ![]() |
—
| Sound Blaster Live! 5.1 Układ: EMU 10K1 Zgodność: A3D 1.0, EAX 1.0/2.0, DirectSound, DirectSound 3D Synteza MIDI: wavetable, 64-głosowa polifonia sprzętowa i 1024-głosowa programowa Próbkowanie: 16 bitów (wewnętrznie 32 bity), do 48 kHz Wejścia: mikrofonowe, liniowe (wewnętrzne: CD, AUX, TAD, S/PDIF, PC Speaker) Wyjścia: dwa złącza analogowe, trzecie złącze zamienne analogowe/cyfrowe, joystick/MIDI |
—
| Player: Oprogramowanie: gra Rage Rally, 3D Future Beat Dodatkowe wyposażenie: kabel CD – analogowy Gwarancja: 12 miesięcy Cena: 400 zł + obsługa Dolby Digital 5.1 – brak cyfrowego kabelka CD | ![]() |
—
—
| DTT3500 Digital Moc znamionowa RMS: satelity – 4×7 W, centralny – 21 W, subwoofer – 23 W Wyposażenie: podstawki pod głośniki, panel sterowania z czujnikiem podczerwieni, pilot, baterie, zasilacz, kable: 4×3 m, 2×5 m, optyczny, mini jack – Digital DIN, S/PDIF DIN, S/PDIF RCA, podwójny mini jack, mini jack – 2×RCA, śrubki, naklejki Wejścia panelu sterowania: 6×RCA (głośniki przednie, tylne, centralny, Subwoofer), 2 analogowe (przednia i tylna para głośników), cyfrowe: coaxial, optyczne, Digital DIN Możliwości sterowania: centralny, subwoofer, surround, master, mute Gwarancja: 24 miesięcy Cena: 2000 zł + bardzo dobra jakość dźwięku + rozbudowany panel sterowania – wysoka cena Producent: Creative, USA http://csw.creative.com/ Dostarczył: Creative Polska, Warszawa tel.: (0-22) 853 02 66, faks: 843 22 83 http://www.creative.pl/ | ![]() |





