Cyfrowy, znaczy lepszy

Współczesne kina (multipleksy) oferują wielki ekran, wygodne siedzenia i przestrzenny dźwięk. Najnowsze karty dźwiękowe pracujące w systemie 5.1, cyfrowe głośniki i wygodny domowy fotel mogą coraz skuteczniej rywalizować z salami kinowymi. Sprawdź, w jaki

Zbliża się kolejna kinowa premiera długo oczekiwanego filmu. I znów ten sam problem – wspólny wypad ze znajomymi to coraz częściej wydatek dużo wyższy niż koszt płyty DVD z filmem. Owszem, możesz powiedzieć, że domowy ekran nie zastąpi kinowej „płachty”, a dźwięk, który ma obecnie coraz większy wpływ na odbiór treści filmu, uzyskany z prostych głośników, nie dorówna oferowanemu przez kinowe systemy nagłaśniające. Cóż, nadal można się zgodzić z przewagą dużego ekranu, jednak dobry dźwięk to już nie tylko domena najnowszych sal kinowych. Aby się o tym przekonać, sprawdziliśmy możliwości trzech kart obsługujących cyfrowy dźwięk Dolby Digital.

Najprostszą konstrukcją jest niewątpliwie Abit AU-10. Podłączenie do niej mikrofonu, zewnętrznego źródła dźwięku czy jednej pary głośników nie sprawia żadnego problemu. Zainstalowany układ przeznaczony został jednak do bardziej zaawansowanych zastosowań. Na śledziu karty, oprócz wymienionych złączy i portu do podłączenia joysticka lub urządzenia MIDI, znajduje się również złącze DIN, opisane jako wyjście kanałów 5.1. Niestety, mimo iż ma ono format standardowego cyfrowego DIN-a, nie jest z nim kompatybilne. Po podłączeniu do niego specjalnego kabla rozdzielającego otrzymujemy trzy wyjścia analogowe – dla przedniej i tylnej pary głośników oraz subwoofera i głośnika centralnego. Rację ma ten, kto pomyśli, że skoro sygnał „wypływa” z karty w sześciu zdekodowanych kanałach, gdzieś po drodze musi następować proces dekompresji cyfrowego strumienia audio.

Specjalna wersja WinDVD 2000 umożliwia zdekodowanie dźwięku dla sześciu głośników bądź przesłanie oryginalnego strumienia audio bezpośrednio do zestawu kolumn.

Ponieważ w AU-10 system przestrzennego dźwięku zaprojektowany został głównie do odtwarzania filmów, producent dołączył również specjalną wersję programu WinDVD 2000, umożliwiającego programową dekompresję strumienia audio. Co więcej, znajdujące się w zestawie pilot i czujnik podczerwieni również dostosowane zostały do współpracy z tym programem. Tak więc po wybraniu w aplikacji opcji sześciu głośników otrzymujemy przestrzenny dźwięk. Co więcej, dołączony pilot jest na tyle łatwy w obsłudze, że dotarcie do dowolnej funkcji trwa bardzo krótko. Jedynym mankamentem, wydawałoby się taniego, rozwiązania jest więc konieczność posiadania sześciu głośników (w tym centralnego i subwoofera).

Bardziej profesjonalne podejście proponuje firma Creative. Jej nowa wersja kart serii Sound Blaster Live! oznaczona została symbolami 5.1. Na pierwszy rzut oka karty (jednakowe w obu zestawach) niczym się nie różną od swoich poprzedniczek. Dopiero po chwili zauważyć można dodatkowy napis na śledziu, znajdujący się przy złączu cyfrowym, informujący o możliwości podłączenia dwóch dodatkowych głośników. Dzięki temu użytkownicy analogowych systemów nagłaśniających będą mogli się cieszyć przestrzennym dźwiękiem. Niestety, tak jak w przypadku AU-10 dekompresją dźwięku „dostarczanego” do analogowych wyjść zajmuje się procesor komputera, dlatego wymagane jest odpowiednie oprogramowanie.

W porównaniu z samą kartą (Player) znacznie większe możliwości oferuje pełna wersja Platinum, która wyposażona jest dodatkowo w drugi śledź z cyfrowym wyjściem Digital DIN, mikrofon i zewnętrzny panel z wejściami oraz wyjściami, montowany w wolnej wnęce o rozmiarze 5,25′. Na panelu, oprócz wymienionych w specyfikacji złączy, znajduje się również czujnik podczerwieni, z którym komunikuje się dołączony pilot.

Nowe wcielenie modelu Live! dedykowane jest przede wszystkim do współpracy z cyfrowymi zestawami głośnikowymi. Producent podkreśla to, proponując zamiast starszego analogowego systemu 4.1 (cztery głośniki satelitarne i subwoofer) nowy, w pełni cyfrowy zestaw 5.1. Z tego powodu dostarczone karty przetestowaliśmy z takim właśnie systemem. DTT3500 Digital, bo o nim tu mowa, trudno nazwać po prostu zestawem głośnikowym. Dołączony panel umożliwia nie tylko sterowanie jego najważniejszymi elementami, ale pozwala także na łatwy wybór wejścia sygnału i jego rodzaju – analogowy lub cyfrowy. W przypadku tego drugiego rozkodowaniem strumienia audio zajmuje się 24-bitowy konwerter cyfrowo-analogowy, zapewniający bardzo dobrą jakość dźwięku.

Włączenie programowego dekodowania dźwięku AC-3 przydatne jest tylko podczas pracy z analogowymi głośnikami. W przypadku posiadania cyfrowego systemu nagłaśniającego to on przejmuje całość skomplikowanych obliczeń.

Model Player podłączyć można do głośników na dwa sposoby. Pierwszy, analogowy, za pomocą trzech oddzielnych wyjść stereo i drugi, cyfrowy, wykorzystując specjalną przejściówkę S/PDIF – Digital DIN. Znacznie lepsze rezultaty zapewnia druga wymieniona metoda, choć w pierwszym przypadku skorzystać można ze specjalnego trybu przestrzennego dźwięku Surround.

Większe możliwości oferuje pełna wersja Live! 5.1. Oczywiście, dysponując wymienionym zestawem nagłaśniającym wykorzystywanie jakiegokolwiek połączenia analogowego mija się z celem. Platinum dysponuje bowiem złączem Digital DIN, dzięki czemu nie są potrzebne żadne przejściówki. Warto jednak użyć przewodu optycznego (światłowód), co ciekawe, dostarczanego zarówno z kartą, jak i głośnikami.

Ponieważ opisany zestaw ma własny dekoder dźwięku, stosując jedno z cyfrowych wejść, należy wyłączyć w programie dekodowanie dźwięku. Efekt będzie od razu widoczny – na panelu głośników zapali się dioda informująca, że dźwięk pochodzący z karty jest cyfrowy, a dekoder odpowiednio rozdzieli go na wszystkie głośniki. O jakości tak uzyskanych efektów dźwiękowych nie trzeba chyba przekonywać nikogo, kto choć raz oglądał film w kinie z dobrym nagłośnieniem.

Niestety, uwzględniając nawet prostszą wersję nowego modelu Live! i cyfrowy zestaw głośników, za opisane możliwości trzeba sporo zapłacić. Być może jednak podczas kolejnego wypadu do kina okaże się, że jest to rozwiązanie tańsze, szczególnie uwzględniając ceny biletów w nowych multipleksach. Dla tych, którzy nie zamierzają tworzyć kina domowego, nowa karta nic nie zmieni. Pozostając przy starej wersji, niczego nie stracicie.

AU-10
Układ: Fortemedia FM801-AU
Zgodność: A3D 1.0, Q3D, EAX 1.0, DirectSound, DirectSound 3D
Synteza MIDI: wavetable (FM dla Adlib i General MIDI), 128-głosowa polifonia programowa
Próbkowanie: 18 bitów, do 48 kHz
Wejścia: mikrofonowe, liniowe (wewnętrzne: 2×CD, Video, AUX, TAD, S/PDIF)
Wyjścia: analogowe, DIN 5.1, złącze joystick/MIDI
Oprogramowanie: WinDVD 2000 (z obsługą sześciu głośników, S/PDIF), EzAudio, Yamaha XGplayer
Dodatkowe wyposażenie: pilot, czujnik podczerwieni, rozdzielacz DIN 5.1 – 3×mini jack
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 245 zł
+ przestrzenny dźwięk
+ niska cena
– wymaga 6 głośników
Producent: Abit, Tajwan
http://www.abit.com.tw/
Dostarczył: Komputronik, Poznań
tel.: (0-61) 862 00 15, faks: 867 14 92
e-mail: [email protected]
http://www.komputronik.com.pl/

Sound Blaster Live! 5.1
Układ: EMU 10K1
Zgodność: A3D 1.0, EAX 1.0/2.0, DirectSound, DirectSound 3D
Synteza MIDI: wavetable, 64-głosowa polifonia sprzętowa i 1024-głosowa programowa
Próbkowanie: 16 bitów (wewnętrznie 32 bity), do 48 kHz
Wejścia: mikrofonowe, liniowe (wewnętrzne: CD, AUX, TAD, S/PDIF, PC Speaker)
Wyjścia: dwa złącza analogowe, trzecie złącze zamienne analogowe/cyfrowe, joystick/MIDI

Player:
Oprogramowanie: gra Rage Rally, 3D Future Beat
Dodatkowe wyposażenie: kabel CD – analogowy
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 400 zł
+ obsługa Dolby Digital 5.1
– brak cyfrowego kabelka CD

Platinum:
Oprogramowanie: Rage Rally, MDK 2; 3D Future Beat, Cubasis VST
Dodatkowe wyposażenie:
kabel CD – analogowy i cyfrowy, 2 kable MIDI, śledź z wyjściem Digital DIN, 2 taśmy do połączenia zewnętrznego panelu z kartą dźwiękową, przejściówka mały–duży jack, kabel optyczny, mikrofon, pilot, śrubki, rozdzielacz zasilania dla zewn. panelu
Dodatkowy panel: S/PDIF (in/out), optyczne (in/out), MIDI (in/out), AUX in (L/R), line-in (duży jack), słuchawki (duży jack), czujnik podczerwieni (dla pilota)
Gwarancja: 24 miesiące
Cena: 950 zł
+ rozbudowany zewnętrzny panel
+ bogate wyposażenie
– wysoka cena

DTT3500 Digital
Moc znamionowa RMS: satelity – 4×7 W, centralny – 21 W, subwoofer – 23 W
Wyposażenie: podstawki pod głośniki, panel sterowania z czujnikiem podczerwieni, pilot, baterie, zasilacz, kable: 4×3 m, 2×5 m, optyczny, mini jack – Digital DIN, S/PDIF DIN, S/PDIF RCA, podwójny mini jack, mini jack – 2×RCA, śrubki, naklejki
Wejścia panelu sterowania: 6×RCA (głośniki przednie, tylne, centralny, Subwoofer), 2 analogowe (przednia i tylna para głośników), cyfrowe: coaxial, optyczne, Digital DIN
Możliwości sterowania: centralny, subwoofer, surround, master, mute
Gwarancja: 24 miesięcy
Cena: 2000 zł
+ bardzo dobra jakość dźwięku
+ rozbudowany panel sterowania
– wysoka cena
Producent: Creative, USA
http://csw.creative.com/
Dostarczył: Creative Polska, Warszawa
tel.: (0-22) 853 02 66, faks: 843 22 83
http://www.creative.pl/
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.