Sposób na dźwięk

Audigy to wspólna nazwa, pochodząca od słów Audio Energy, dla trzech najnowszych modeli kart dźwiękowych firmy Creative. Co kryje w sobie owa dźwiękowa energia?

Chyba niemal wszyscy użytkownicy kart muzycznych z serii Sound Blaster Live! zetknęli się z pojęciem interakcyjnego dźwięku przestrzennego (tworzonego na bieżąco, np. w grach), realizowanego w systemie EAX (Environmental Audio eXtension) – patrz: CHIP 1/99, 2 102. Technologia ta, opracowana przez firmę Creative Labs na potrzeby Sound Blasterów, stanowi “środowiskowe” rozszerzenie możliwości bibliotek DirectSound3D będących częścią microsoftowego pakietu DirectX. To właśnie dzięki EAX-owi właściciele kart firmy Creative mogą w czasie poruszania się po wirtualnym pokoju, jaskini czy korytarzu słyszeć dźwięki charakterystyczne dla danego typu pomieszczenia. Innymi słowy, EAX służy do wzbogacenia dźwiękowej scenerii 3D efektami pogłosu, tłumienia i echa. Ale co usłyszymy z głośników, gdy dźwięki dochodzą z dwóch różnych środowisk – pokoju i jaskini?

U progu dwóch światów

W dotychczasowych kartach z serii Live! obsługiwane było tylko jedno środowisko (pomieszczenie), a układ dźwiękowy musiał przełączyć charakterystyczne efekty, np. gdy postać przechodziła z pokoju do korytarza. Najnowszy produkt firmy Creative, w którym zastosowano rewolucyjny chip dźwiękowy Audigy, potrafi znacznie więcej! Sound Blaster Audigy, bo o nim tu mowa, umożliwia nie tylko płynne przejścia między środowiskami dźwiękowymi (tzw. morfing), ale również potrafi realistycznie odwzorować to, co się dzieje wewnątrz każdego z nich. Wykonalne stało się nakładanie dźwięków z kilku źródeł, różnorodne jego tłumienie, równoległe generowanie pogłosów oraz czasu ich trwania – i to wszystko w zależności od przedmiotów znajdujących się wewnątrz pomieszczenia. Ten nowy rewolucyjny system tworzenia dźwięku w grach nazwany został EAX Advanced HD (High Definition).

Nie tylko dla graczy

Oczywiście, udoskonalony system EAX to nie jedyna nowość, którą można znaleźć w Audigy. Z najciekawszych rozwiązań należy wymienić system ASIO (Audio Stream Input/Output Architecture) – umożliwiający np. zdekodowanie strumienia 5.1, dodanie do niego efektów i przesłanie go do dowolnego wyjścia – mechanizm nagrywania dźwięku z kilku źródeł, sprzętowe algorytmy eliminacji szumów, kodek pracujący w standardzie MP3Pro (zapewnia jakość CD już przy 64 Kbit/s) oraz interfejs FireWire nazwany SB1394. Zatroszczono się również o wygodę programistów. Wszystkie dostępne w Audigy funkcje można w dowolny sposób modyfikować lub uzupełniać o nowe dzięki środowisku OpenAL (Audio Library). Na jesień przewidziano premierę trzech modeli Audigy: kosztującego mniej niż 100 dolarów Playera, wersji Platinum (< 200 USD) oraz najdroższej (< 300 USD) Platinum eX.

Więcej:bezcatnews