Medialny mostek
Chipset nForce składa się z dwóch układów – kości IGP (Integrated Graphics Processor) oraz MCP (Media and Communications Processor). Łatwo się domyślić, że moduł muzyczny znajduje się w mostku południowym MCP. Nie jest to jednak klasyczna karta dźwiękowa. Różni się ona także od typowych modeli z programowalnym procesorem DSP (Digital Signal Processor), takich jak Sound Blaster Live! czy Audigy. Znajdujący się w chipie MCP moduł APU (Audio Processing Unit) zawiera znacznie bardziej rozbudowany układ DSP, odpowiedzialny m.in. za sprzętowe wspomaganie 256 kanałów 2D, 64 kanałów 3D zgodnych z bibliotekami DirectSound oraz DirectSound3D z pakietu DirectX 8, a także generowanie efektów i pozycjonowanie dźwięku 3D. APU chipsetu nForce jest kompatybilny również z systemami EAX 2.0 i I3DL2.
A(bra)C(adabra)-3?
Mostek MCP produkowany jest w dwóch wersjach – MCP oraz MCP-D. Wyposażono go w dodatkowy sprzętowy kodek DD 5.1, tzw. Dolby Digital Interactive Content Encoder (DICE). Podstawową funkcją tego układu jest kodowanie w czasie rzeczywistym dźwięku do sześciokanałowego standardu DD 5.1 (AC-3). DICE ma znaleźć zastosowanie w grach 3D, które do tej pory generowały dźwięk zgodny z systemami Dolby Pro Logic, EAX lub A3D.
W redakcyjnym laboratorium sprawdziliśmy, jak działa DICE w grach Unreal Tournament, Quake III Arena oraz podczas odtwarzania muzyki. Do cyfrowego wyjścia S/PDIF podłączony został zestaw głośników 5.1 z dekoderem AC-3 – Creative Inspire 5.1 Digital 5700. Po uruchomieniu gry Unreal Tournament (Dolby Surround i EAX) na panelu kontrolnym Inspire zaświeciła się dioda sygnalizująca, że sygnał dociera do dekodera w formacie Dolby Digital 5.1. DICE zadziałał, ale dźwięk wydobywał się tylko z satelitów i subwoofera – głośnik centralny milczał. Niestety, w podobnej konfiguracji z Quake’a słyszalny był tylko dźwięk stereo. Dopiero zmiana konfiguracji sterownika APU z Dolby Digital na Dolby Surround spowodowała zadziałanie wszystkich głośników, a na panelu Inspire zaświeciła się dioda sygnalizująca pracę zestawu głośników w trybie Dolby Surround Pro Logic. W trakcie odtwarzania muzyki z plików MP3 głośniki pracowały tylko w trybie stereo.
Osobną kwestią jest sposób korzystania z zalet systemu DD 5.1. W nForce skompresowany sygnał AC-3 wysyłany jest na cyfrowe wyjście S/PDIF. Do wyjścia analogowego nForce’a nie można, niestety, bezpośrednio podłączyć sześciu głośników analogowych – na płycie MSI K7N420 Pro (na niej testowaliśmy możliwości nForce’a) znajduje się bowiem tylko jedno wyjście stereo. Aby podłączyć kolejne cztery głośniki – dwa tylne, centralny i subwoofer – trzeba zakupić specjalną kartę CNR lub ACR (w zależności od modelu płyty), na której umieszczone są dodatkowe wyjścia analogowe.
Najważniejsze parametry i technologie wybranych układów graficznych | ||||||
Układ | Liczba potoków renderujących | Magistrala pamięci [bity] | Taktowanie rdzenia [MHz] | Taktowanie pamięci [MHz] | Przepustowość pamięci [GB/s] | Technologie ATI |
Radeon 9500 | 4 | 128 | 275 | 540 | 8,64 | SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0 TruForm 2.0 HyperZ III |
Radeon 9500 Pro | 8 | 128 | 275 | 540 | 8,64 | SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0 TruForm 2.0 HyperZ III |
Radeon 9600 Pro | 4 | 128 | 400 | 600 | 9,6 | SmartShader 2.0 SmoothVision 2.1 TruForm 2.0 HyperZ III+ |
Radeon 9700 Pro | 8 | 256 | 325 | 620 | 19,8 | SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0 TruForm 2.0 HyperZ III |
nVidia FX 5600 | 4 | 128 | 325 | 550 | 6,5 | n/d |