Cyfrowym duktem

Niedawno odbyła się premiera chipsetu nForce firmy nVidia ze zintegrowaną kartą dźwiękową. Jest ona wyposażoną w koder kompatybilny z systemem Dolby Digital 5.1 i cyfrowe wyjście zgodne z tymże standardem. Czy nForce zagrozi potędze Sound Blasterów z rodziny Live! i Audigy?

Duża część kart dźwiękowych znajdujących się na rynku to rozbudowane urządzenia, które można wykorzystywać nie tylko do słuchania muzyki czy grania w gry, ale również oglądania filmów DVD z zakodowanym dźwiękiem przestrzennym Dolby Digital 5.1. Niestety, takich możliwości nie mają układy zintegrowane z płytą główną. W większości przypadków generują one jedynie dźwięk stereofoniczny, a o efektach 3D czy cyfrowym wyjściu możemy zapomnieć. Na szczęście do sklepów trafiają już pierwsze modele płyt głównych z długo oczekiwanym chipsetem nForce firmy nVidia, z którym zintegrowano kartę dźwiękową o zgoła odmiennych możliwościach. Warto przypomnieć, że w nForce’a wbudowano też układ graficzny GeForce2 MX. O wydajności i innych funkcjach płyt z chipsetem nForce pisaliśmy szerzej w CHIP-ie 1/2002, str. 14.

Medialny mostek

Chipset nForce składa się z dwóch układów – kości IGP (Integrated Graphics Processor) oraz MCP (Media and Communications Processor). Łatwo się domyślić, że moduł muzyczny znajduje się w mostku południowym MCP. Nie jest to jednak klasyczna karta dźwiękowa. Różni się ona także od typowych modeli z programowalnym procesorem DSP (Digital Signal Processor), takich jak Sound Blaster Live! czy Audigy. Znajdujący się w chipie MCP moduł APU (Audio Processing Unit) zawiera znacznie bardziej rozbudowany układ DSP, odpowiedzialny m.in. za sprzętowe wspomaganie 256 kanałów 2D, 64 kanałów 3D zgodnych z bibliotekami DirectSound oraz DirectSound3D z pakietu DirectX 8, a także generowanie efektów i pozycjonowanie dźwięku 3D. APU chipsetu nForce jest kompatybilny również z systemami EAX 2.0 i I3DL2.

A(bra)C(adabra)-3?

Mostek MCP produkowany jest w dwóch wersjach – MCP oraz MCP-D. Wyposażono go w dodatkowy sprzętowy kodek DD 5.1, tzw. Dolby Digital Interactive Content Encoder (DICE). Podstawową funkcją tego układu jest kodowanie w czasie rzeczywistym dźwięku do sześciokanałowego standardu DD 5.1 (AC-3). DICE ma znaleźć zastosowanie w grach 3D, które do tej pory generowały dźwięk zgodny z systemami Dolby Pro Logic, EAX lub A3D.

W redakcyjnym laboratorium sprawdziliśmy, jak działa DICE w grach Unreal Tournament, Quake III Arena oraz podczas odtwarzania muzyki. Do cyfrowego wyjścia S/PDIF podłączony został zestaw głośników 5.1 z dekoderem AC-3 – Creative Inspire 5.1 Digital 5700. Po uruchomieniu gry Unreal Tournament (Dolby Surround i EAX) na panelu kontrolnym Inspire zaświeciła się dioda sygnalizująca, że sygnał dociera do dekodera w formacie Dolby Digital 5.1. DICE zadziałał, ale dźwięk wydobywał się tylko z satelitów i subwoofera – głośnik centralny milczał. Niestety, w podobnej konfiguracji z Quake’a słyszalny był tylko dźwięk stereo. Dopiero zmiana konfiguracji sterownika APU z Dolby Digital na Dolby Surround spowodowała zadziałanie wszystkich głośników, a na panelu Inspire zaświeciła się dioda sygnalizująca pracę zestawu głośników w trybie Dolby Surround Pro Logic. W trakcie odtwarzania muzyki z plików MP3 głośniki pracowały tylko w trybie stereo.

Osobną kwestią jest sposób korzystania z zalet systemu DD 5.1. W nForce skompresowany sygnał AC-3 wysyłany jest na cyfrowe wyjście S/PDIF. Do wyjścia analogowego nForce’a nie można, niestety, bezpośrednio podłączyć sześciu głośników analogowych – na płycie MSI K7N420 Pro (na niej testowaliśmy możliwości nForce’a) znajduje się bowiem tylko jedno wyjście stereo. Aby podłączyć kolejne cztery głośniki – dwa tylne, centralny i subwoofer – trzeba zakupić specjalną kartę CNR lub ACR (w zależności od modelu płyty), na której umieszczone są dodatkowe wyjścia analogowe.

Najważniejsze parametry i technologie wybranych układów graficznych
UkładLiczba potoków renderującychMagistrala pamięci [bity]Taktowanie rdzenia [MHz]Taktowanie pamięci [MHz]Przepustowość pamięci [GB/s]Technologie ATI
Radeon 950041282755408,64 SmartShader 2.0
SmoothVision 2.0
TruForm 2.0
HyperZ III
Radeon 9500 Pro81282755408,64 SmartShader 2.0
SmoothVision 2.0
TruForm 2.0
HyperZ III
Radeon 9600 Pro41284006009,6 SmartShader 2.0
SmoothVision 2.1
TruForm 2.0
HyperZ III+
Radeon 9700 Pro825632562019,8 SmartShader 2.0
SmoothVision 2.0
TruForm 2.0
HyperZ III
nVidia FX 560041283255506,5n/d
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.